• Junibarn

Innan du förstorar dina bröst-läs detta!

INNAN OP LÄS DETTA!

Breast implant illness- Bii

Detta är inget nytt ?påhitt?. Detta har funnits länge men många har lidit i ovisshet om varför. Många av oss har en sjukhushistoria där vi sökt hjälp gång på gång men ingen har hittat felet.

Jag valde att operera mig för 20 år sen då jag var 20 år. Allergan, bakom muskeln på en av Sveriges, än i dag, största kliniker inom detta område. Dom försäkrade att implantatet var helt ofarligt för kroppen. Något de troligen trodde på själva men som många år senare visade kunde orsaka en specifik sorts cancer. Många gånger visar det sig först långt senare om det verkligen är ofarligt eller inte. Detta är en stor industri med män med makt och pengar som ligger bakom.

Jag fick aldrig problem med själva brösten. Allt läkte fint. Inga konstiga kapselbildningar eller liknande.

Sen fick jag problem med panikångest. Så till den grad att jag varit sjukskriven till och från under mer än 15 år. Gått i terapi, ätit medicin och framförallt lidit otroligt. Inget jag önskar min värsta fiende. Det har tagit så mycket av mitt liv. Från mina barn.

Åren gick och sen började magen strula. Inflammationer och gastroskopier blev en vardag. Min hud började se ut som en tonårings... sen övergick det till cystiska bölder. Hela ansiktet täckt av små och stora aknebölder. Jag åt penicillin flera gånger per år pga detta. Migrän i perioder på 1-2 veckor i stöten då jag inte kunde göra något annat än ligga i ett mörkt rum och kräkas. Tappade hår, blev som en tunnhårig man vid tinningarna, viktuppgång på 30 kg, h e m s k tinnitus. Kroppen och själen var trött. Värkte och så kom fibromyalgin.

Och så där har det hållit på.... inte en enda gång har jag tänkt att det kunde vara implantaten som låg bakom. Varför skulle jag... hade inte ont i brösten. Dom var där sen så länge. Allt kom smygandes. Sen började jag läsa om BII. Kunde checka av flera symptom på listan. Pratade med många drabbade. Lärde mig mer om vad implantat egentligen är.

Nu i efterhand så är det med sorg jag blickar tillbaka på mitt ungdomsjag. Mina år som småbarnsmamma. Allt som har gått mig förlorat.

Säger inte att det drabbar alla men vi är många. Tyvärr är sanningen den. Och mörkertalet stort. I den amerikanska gruppen på fb är det mer känt sen en längre tid och det finns fler skickliga kirurger där.

Här hemma är det inte lika många kirurger som vill göra denna operation. Av förklarliga skäl så vill vissa inte ens erkänna att problemet existerar. Andra vill inte göra det då denna typ av operation är förenat med betydligt större risker än att ?bara? plocka ut implantaten i sig.

För att få bort allt så behövs en sk enblock göras där även kapseln plockas ut. Risk för blödning eller punkterad lunga finns.

Alla väljer själva vad man vill tro på. Hur man hanterar sin kropp. Men jag vill med detta inlägg hoppas på att det kanske finns någon som iaf läser om BII innan. Tar med sig det i sin värdering innan beslutet tas

Allt gott!

• Svar på tråden Innan du förstorar dina bröst-läs detta!
Svar på tråden Innan du förstorar dina bröst-läs detta!