• Anonym (Bonus)

Orosanmälan - får de göra hur som helst?

Som rubriken säger så har det tydligen kommit in en orosanmälan på något av barnen men alla barnen dras in i karusellen.

Hur fan fungerar den här myndigheten? Alla (båda föräldrar och vi bonus) får komma in på ett möte. Vi får inte veta ett skit. Inte vilket barn det rör sig och inte om de är en händelse eller flera. De vi vet är att de är skolan som gjort anmälan.Detta möte var precis innan helgen och vi har fortfarande inte hört något? Vem skickar hem föräldrar till ett barn där man har en oro utan att säga något? Jag fattar att de är för att vi inte ska påverka barnet men de kan man ju likt förbannat. I telefon hade de sagt att vi skulle få veta vad det gällde och allt på mötet men vi satt över en timme och lyssna på massa pladder. Hur kan man säga en sak till en mamma som är väldigt orolig över att något av barnen mår såpass dåligt att de krävs en anmälan.

Är de vanligt att de kollar registret? De visste om att den andra familjen har ett barn till. Vilket gör att den bonusföräldern får vara med men inte jag pga sekretess. Nu gick alla med på att jag fick vara med men de lät som jag inte skulle få vara med på andra möten enligt soc. Får de göra så om de övriga är med på att jag får följa med?

Vi är alla väldigt förvånade. Till saken hör att barnen har svårt med kommunikationen och har svårt att förstå vad de kan bli för konsekvenser och kan berätta saker som är helt felaktiga. När vi var där lät de som att de startat en utredning men när vi frågade så nekade dom det men de har gått 14 dagar och de ska väl ha bestämt sig innan dess plus att de ville ha referenser till de andra barnets lärare? Är de inte en utredning då?

• Svar på tråden Orosanmälan - får de göra hur som helst?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-12 18:46:15 följande:

Nu hörde de av sig och berättade att de skulle träffa barnen i skolan. Sedan skulle vi träffas igen och gå igenom det här. De trodde kanske nästa vecka eller ytterligare nästa vecka. Hur dåligt ska man behöva må och barnen, i och med svårigheter med språkbetydelse så kommer det här bli en oerhörd stress för båda.

Det är såklart bra att de utreder men det här är varken bra för barn eller vuxna. Det känns ju inte som att de brinner i knutarna direkt.

Har de rätt att neka mig (bonusförälder) att vara med om samtliga är med på att jag får vara med? Den andra bonusföräldern får vara med men enbart för att de har barn tillsammans.

Får de starta en utredning utan att säga till eller är de fortfarande en väldigt utdragen förhandsbedömning?

Att träffa barnen i skolan ska ske väldigt restriktivt då det det är rätt integritetskränkande och barnen kan hamna i en väldigt utsatt situation. Träffa barn i skolan brukar man bara göra när man snabbt behöver träffa barnet innan man informerar föräldern. Tycker ni ska ifrågasätta detta och istället föreslå möte på kontoret.

Ja de kan neka dig som bonusförälder att vara med. Det handlar ju även om barnens integritet som sagt, även om de vuxna säger ok. En annan aspekt i dessa tider är corona.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-12 18:46:15 följande:

Nu hörde de av sig och berättade att de skulle träffa barnen i skolan. Sedan skulle vi träffas igen och gå igenom det här. De trodde kanske nästa vecka eller ytterligare nästa vecka. Hur dåligt ska man behöva må och barnen, i och med svårigheter med språkbetydelse så kommer det här bli en oerhörd stress för båda.

Det är såklart bra att de utreder men det här är varken bra för barn eller vuxna. Det känns ju inte som att de brinner i knutarna direkt.

Har de rätt att neka mig (bonusförälder) att vara med om samtliga är med på att jag får vara med? Den andra bonusföräldern får vara med men enbart för att de har barn tillsammans.

Får de starta en utredning utan att säga till eller är de fortfarande en väldigt utdragen förhandsbedömning?

En förhandsbedömning får bara vara öppen i 14 dagar. Om man inte känner att man har tillräcklig information för att kunna fatta beslut om att INTE inleda utredning efter 14 dagar, måste man istället fatta beslut om ATT inleda utredning. Möte på skola etc får bedöms också vara av utredande karaktär så även det visar att utredning pågår.

Alternativet kan fortfarande visserligen vara att någon på socialkontoret är jättedålig på sitt arbete och inte vet vad man får och inte får göra inom ramen för förhandsbedömning och utredning.
  • Anonym (1984)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-12 17:49:50 följande:
    Det här anmäldes innan julledigheten. Soc ringde torsdag förra veckan, dagen efter möte där de bara berättade vilka de var och sen fick vi berätta om oss. Att de ville träffa barnen och då skulle vi få veta vad de gällde.

Så snackar vi polisanmälan om något såpass allvarligt så borde man inte avvakta en hel månad?

Vi är nog en typisk familj . Vad som händer i andra familjen vet jag inte men har svårt att se att det är något. Hur skulle de bli om ett syskon använt våld eller något? Alltså mellan 10-12 år. Skulle det leda till en polisanmälan? Det hela känns så himla obekvämt och är det något så vill vi ju kunna ta tag i det.
    Ja det är inte alltid missförhållanden anses så akuta att soc måste rycka in direkt, men det är klart att de måste undersöka saken. Att de väntar betyder inte att det inte blir en polisanmälan, bara att barnens situation inte anses så akut att de ev. måste omhändertas omgående.

Med barn i den åldern skulle jag säga att det är "normalt" att ibland ha fysiska sammandrabbningar, det känns iaf inte som en grund för anmälan men det beror på hur våldsamt, hur ofta, hur ni vuxna agerar kring när det händer... Vem vet vad de har som grund för anmälan, men det vore intressant att veta. Jag tvivlar på en polisanmälan för sådana saker iaf. Och det är ju inte ens säkert att polisen ska blandas in, det kan vara så att de bara vill vara riktigt hemliga kring vad det handlar om, särskilt om det är så att de inte är riktigt säkra på hur de ska sköta sitt jobb.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-12 20:42:27 följande:

En förhandsbedömning får bara vara öppen i 14 dagar. Om man inte känner att man har tillräcklig information för att kunna fatta beslut om att INTE inleda utredning efter 14 dagar, måste man istället fatta beslut om ATT inleda utredning. Möte på skola etc får bedöms också vara av utredande karaktär så även det visar att utredning pågår.

Alternativet kan fortfarande visserligen vara att någon på socialkontoret är jättedålig på sitt arbete och inte vet vad man får och inte får göra inom ramen för förhandsbedömning och utredning.

Ja, eftersom de kontaktar oss först den 12e dagen om man räknar bort röda dagar. Så kan vi utgå från att de inte lagt ner så mycket besvär på att samla information.
  • Anonym (Bonus)

Det är bara att avvakta och se men det har inte frågat något om hur det bäst ska bemöta barnen. I och med att båda har svårigheter och blir lätt stressade så kommer det hela bli en otroligt jobbig situation. Särskilt för den yngre som ganska nyligen bytte skola. Jag vill inte att han ska tappa tilliten till fröknarna och förknippa skolan med den här situationen. Sen hoppas jag att detta leder till något gott i slutändan men helt galet hur de lägger upp det hela. "Bäst för barnet" åt helvete med det då de inte en enda gång frågat om hur de fungerar!

• Anonym (1984)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-12 21:39:26 följande:
    Ja, eftersom de kontaktar oss först den 12e dagen om man räknar bort röda dagar. Så kan vi utgå från att de inte lagt ner så mycket besvär på att samla information.
    Å andra sidan, det har varit julledigt emellan, skolan har varit stängd. De kanske har annat att ta itu med samtidigt. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-12 16:53:48 följande:
    Sen ska man komma ihåg att misstanke om såna brott inte nödvändigtvis innebär att det faktiskt hänt. Men saken behöver ju utredas.
    Misstag händer
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-12 21:39:26 följande:

De 14 dagarna man har på sig avser just 14 dagar oavsett helger och röda dagar.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-12 22:21:44 följande:

De 14 dagarna man har på sig avser just 14 dagar oavsett helger och röda dagar.

Ja, då är de ju väldigt sent ute. Vi fick första samtalet dag 23. Glad vi slapp det här över jul så klagar inte på fördröjningen. Efter att vänt och vridit på allt så tror jag i slutändan att barnet sagt något som inte stämmer. Det kan komma vissa saker som vi föräldrar reagerat på som vi vet inte är sant men där barnet blivit arg eller sen sagt att han skojat. Så har han sagt något sådant och någon lärare regerat och inte ställt någon följdfråga så förstår jag. Men tack för svar på mina frågor. Värsta delen av att vara bonusförälder är att man inte har några rättigheter att vara delaktig oavsett vad vårdnadshavarna säger.
  • Anonym (Bonus)

Och sagan fortsätter. Vid middagen så kläcker det äldsta barnet ur sig att soc pratat med honom och visste att vi hade träffat dom och att de även pratat med sitt andra syskon. Många frågor och orolig men eftersom vi än idag är helt ovetande så kunde vi inte svara på något. Endast intyga att det var inget farligt och ingen av barnen har gjort fel. Nu är de båda barn som grubblar mycket och kan tänka att de här ligger i bakhuvudet.

På måndag ska vi ha ett videosamtal med utredaren men hon visste inte än om vi då skulle få reda vad det gäller och som de lät så skulle vi kanske aldrig få veta vad utredningen gällde? Vi måste väl ändå ha rätt att få veta vad det här handlade om om man ser att barnen mår bra osv?

Sen har jag en hel del att säga om hur soc lägger upp det hela. Som att rita ett drömhus och mardrömshus skulle få barnen att säg något. Nä, värsta är att de båda kommer tappa förtroendet för skolan. För så mycket fattar de att det är skolan som gjort anmälan. Där den ena har de nog tungt redan!

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-22 09:16:54 följande:

Och sagan fortsätter. Vid middagen så kläcker det äldsta barnet ur sig att soc pratat med honom och visste att vi hade träffat dom och att de även pratat med sitt andra syskon. Många frågor och orolig men eftersom vi än idag är helt ovetande så kunde vi inte svara på något. Endast intyga att det var inget farligt och ingen av barnen har gjort fel. Nu är de båda barn som grubblar mycket och kan tänka att de här ligger i bakhuvudet.

På måndag ska vi ha ett videosamtal med utredaren men hon visste inte än om vi då skulle få reda vad det gäller och som de lät så skulle vi kanske aldrig få veta vad utredningen gällde? Vi måste väl ändå ha rätt att få veta vad det här handlade om om man ser att barnen mår bra osv?

Sen har jag en hel del att säga om hur soc lägger upp det hela. Som att rita ett drömhus och mardrömshus skulle få barnen att säg något. Nä, värsta är att de båda kommer tappa förtroendet för skolan. För så mycket fattar de att det är skolan som gjort anmälan. Där den ena har de nog tungt redan!

Finns inga mardrömshus inblandade . Finns ett hus med alla bra saker hemma och ett hus med saker som man skulle vilja inte fanns hemma. Sedan finns det ett drömhus där man får stoppa in allt man kan tänka. Vilket brukar innebära pool med vattenrutschbana och många enhörningar.

Att någon pratat med barnen utan att informera er direkt efter får ej förekomma. Och självklart har ni rätt att få veta vad anmälan avser. Förr eller senare.
  • Anonym (1984)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-22 10:04:16 följande:
    Finns inga mardrömshus inblandade . Finns ett hus med alla bra saker hemma och ett hus med saker som man skulle vilja inte fanns hemma. Sedan finns det ett drömhus där man får stoppa in allt man kan tänka. Vilket brukar innebära pool med vattenrutschbana och många enhörningar.

Att någon pratat med barnen utan att informera er direkt efter får ej förekomma. Och självklart har ni rätt att få veta vad anmälan avser. Förr eller senare.
    Har du några råd till ts och pappan om vad de kan göra nu? Det känns ju som att man vill lämna ett klagomål på hur det här har gått till, men vem vänder man sig till då? Och det ska väl helst vara skriftligt så de inte kan slingra sig med vad som är sagt eller inte.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (1984) skrev 2021-01-22 10:12:50 följande:

Har du några råd till ts och pappan om vad de kan göra nu? Det känns ju som att man vill lämna ett klagomål på hur det här har gått till, men vem vänder man sig till då? Och det ska väl helst vara skriftligt så de inte kan slingra sig med vad som är sagt eller inte.

Socialchef och IVO som är tillsynsansvarig.
  • Anonym (Soc.)

Och begär ett skriftligt avslagsbeslut gällande att ni inte får ta del av inkommen orosanmälan.

• Anonym (Bonus)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-22 10:04:16 följande:

Aha, ja vi fick höra barnens version men tack för förtydliganden ????

Vi fick ett sms att de träffat barnen men framgick inte vilken dag utan bara att de träffat dom och ett datum för videosamtal där de är tveksamt om vi får veta vad det handlar om utan lät som hon ville ställa frågor till oss. Utredaren har inte pratat med sin grupp om detta och det är därför de verkar tveksamt om vi får reda på något? Det har ju ändå gått över 1 månad sen anmälan kom in. Hur segt fungerar det här systemet egentligen.

Så nu under videosamtalet, har vi rätt att få reda vad det stod i anmälan? Verkar vara så himla hysh hysh hur anmälan var utformad osv.
  • Anonym (1984)

Spela in videosamtalet!! Antingen med nåt slags program som spelar in vad som händer på skärmen eller åtminstone ljudupptagning.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-22 18:28:18 följande:

Aha, ja vi fick höra barnens version men tack för förtydliganden ????

Vi fick ett sms att de träffat barnen men framgick inte vilken dag utan bara att de träffat dom och ett datum för videosamtal där de är tveksamt om vi får veta vad det handlar om utan lät som hon ville ställa frågor till oss. Utredaren har inte pratat med sin grupp om detta och det är därför de verkar tveksamt om vi får reda på något? Det har ju ändå gått över 1 månad sen anmälan kom in. Hur segt fungerar det här systemet egentligen.

Så nu under videosamtalet, har vi rätt att få reda vad det stod i anmälan? Verkar vara så himla hysh hysh hur anmälan var utformad osv.

Finns enbart en anledning till att ni inte får veta och det är om innehållet är belagt med förundersökningssekretess. Tyvärr kan polisen i dessa fall vara oerhört sega, vilket försätter även socialtjänsten i en jävla knepig situation. Inte att jämföra med er situation i övrigt naturligtvis...
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-22 20:12:48 följande:

Finns enbart en anledning till att ni inte får veta och det är om innehållet är belagt med förundersökningssekretess. Tyvärr kan polisen i dessa fall vara oerhört sega, vilket försätter även socialtjänsten i en jävla knepig situation. Inte att jämföra med er situation i övrigt naturligtvis...

Jag antar att de inte får säga att de är en polisutredning? Vad nu det skulle kunna vara..

De borde åtminstone säga om de är en utredning eller inte men det har de nekat till. Att vi inte får har först varit för barnets bästa påstod dom och sen har hon inte pratat med sin grupp och kan därför inte säga vad ärendet handlar om.

Polisundersökning känns så långsökt eftersom vi har träffat skolan under introduktionen. Övrigt så hämtas barnet av taxi och pga Corona så har vi inte haft något möte. Så de kan ju inte ha polisanmält pga att vi ser ut som några knarkare. Skulle de ligga någon utredning från polisens sida borde de vara allvarligt så anser jag väl att soc borde agera kraftigare. Inte avvakta över jul och nyår för att vi skulle få de mysigt och sen avvakta ytterligare 3 veckor. Utredaren sa själv att de inte var så allvarligt och att vi skulle ta de lugnt. Nu är de det samma utredare som bjöd ut mig på en öl och sen när vi skulle gå berättade kontorets svaga punkter så vi kunde skjuta ner det om vi hade vapen hemma..

Jag är så fruktansvärt trött på allt detta och känner att vi behöver veta vad vi har för rättigheter inför mötet åtminstone för barnens skull.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-22 20:43:24 följande:

Jag antar att de inte får säga att de är en polisutredning? Vad nu det skulle kunna vara..

De borde åtminstone säga om de är en utredning eller inte men det har de nekat till. Att vi inte får har först varit för barnets bästa påstod dom och sen har hon inte pratat med sin grupp och kan därför inte säga vad ärendet handlar om.

Polisundersökning känns så långsökt eftersom vi har träffat skolan under introduktionen. Övrigt så hämtas barnet av taxi och pga Corona så har vi inte haft något möte. Så de kan ju inte ha polisanmält pga att vi ser ut som några knarkare. Skulle de ligga någon utredning från polisens sida borde de vara allvarligt så anser jag väl att soc borde agera kraftigare. Inte avvakta över jul och nyår för att vi skulle få de mysigt och sen avvakta ytterligare 3 veckor. Utredaren sa själv att de inte var så allvarligt och att vi skulle ta de lugnt. Nu är de det samma utredare som bjöd ut mig på en öl och sen när vi skulle gå berättade kontorets svaga punkter så vi kunde skjuta ner det om vi hade vapen hemma..

Jag är så fruktansvärt trött på allt detta och känner att vi behöver veta vad vi har för rättigheter inför mötet åtminstone för barnens skull.

Som sagt. Be att få ett skriftligt avslagsbeslut gällande att ni inte får tillgång till innehållet i anmälan, journalanteckningar etc. Det har ni rätt att få under alla omständigheter skyndsamt. Om de nekar er detta så vet jag inte riktigt vad jag ska tro.... då är det en fullständigt inkompetent organisation. Rör det sig om en väldigt liten kommun som kanske har en extremt liten vana att hantera liknande situationer?
Svar på tråden Orosanmälan - får de göra hur som helst?