• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-21 12:57:51 följande:
    Carl-Philip kunde i alla fall inte cykla som barn, jag minns att det stod i Svensk Damtidning. Men han kanske lärde sig senare - han var ju sen på allt under uppväxten. Jag vet inte om han någonsin lärde sig läsa, dock. 

Hittade det även i en tråd på Flashback när jag googlade, kolla under "Säkra Sammy", avsnittet "Carl-Philip" (vill inte kopiera texten, då det stod en hel del otrevligt där också):

www.flashback.org/t233826p26
    Känns som att Svensk Damtidning är en väldigt trovärdig källa ;). Nåväl, en snabb googling så är han uppenbarligen fullt cykelkunnig då, eftersom det finns reportage om detta. När det gäller läsning, då har varken han eller kronprinsessan dolt att de har problem med dyslexi, men, precis som alla andra  som har dyslexi och fått adekvat hjälp, så är de läskunniga
  • Anonym (Fisk)
    sextiotalist skrev 2021-01-21 13:08:57 följande:

Känns som att Svensk Damtidning är en väldigt trovärdig källa ;). Nåväl, en snabb googling så är han uppenbarligen fullt cykelkunnig då, eftersom det finns reportage om detta. När det gäller läsning, då har varken han eller kronprinsessan dolt att de har problem med dyslexi, men, precis som alla andra  som har dyslexi och fått adekvat hjälp, så är de läskunniga

Jag googlade också och såg att han och Sofia var på cykelsemster.
  • Anonym (F)

Hade grannen haft det minsta vett hade hon kunnat prata med er om cyklingen istället för att göra en soc-anmälan.

Om någon av mina barns kompisar inte kunde cykla  och jag tyckte att det var väldigt viktigt hade jag helt enkelt frågat kompisens föräldrar eller kompisen om det fanns några speciella skäl, och om jag på något sätt kunde hjälpa till.

Ibland kan det ju vara så enkelt som att det låst sig för barnet med föräldrarna och att det kan vara lättare att träna en sak med någon annan, eller med en kompis. Löjligt att anmäla utan att prata med barn eller föräldrar. 

Vad är nästa- anmäla till soc för att barn inte lärt sig spela instrumment, har dåligt bordsskick, inte kan hoppa hopprep eller har allmänt dålig koordination?

• Xlr8
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-21 07:02:01 följande:

Frisk ja, eftersom npf inte är en sjukdom.

Hur är det att beröva på frihet när det inte finns någon önskan att kunna cykla?

Fast det är ju en funktionsnedsättning.
  • Xlr8
    Anonym (ute&cyklar) skrev 2021-01-21 07:26:07 följande:

Döm & anta inte, läs tråden istället...

Barnet har dessutom npf.

Alla kör sitt eget race. Döm inte ut en bra förälder för att allt inte är som i de flesta andras liv.

Och till sist, tråden handlar faktiskt om att det inte är en grund för anmälan att ett barn inte kan cykla. 

Eller så kan ts låta bli att hålla undan för diskussion viktiga detaljer. Endast för att få mer respons och låtsas internet poäng.
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-21 18:56:51 följande:

Eller så kan ts låta bli att hålla undan för diskussion viktiga detaljer. Endast för att få mer respons och låtsas internet poäng.

Jag sa det tidigt i tråden och vad spelar det för roll egentligen? Det är en lika orimlig anledning att anmäla oavsett.
  • Anonym (Arg mamma)
    Ess skrev 2021-01-22 18:16:33 följande:

Har soc överhuvudtaget hört av sig ännu?

Har inte hört ett ord.
  • Ess
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-22 18:33:14 följande:
    Har inte hört ett ord.
    Nä de har nog bättre saker för sig.
  • Xlr8
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-21 19:22:15 följande:

Jag sa det tidigt i tråden och vad spelar det för roll egentligen? Det är en lika orimlig anledning att anmäla oavsett.

Att det var orimligt vet du ju redan att vi är överens om, glömt det?
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-23 10:09:22 följande:

Att det var orimligt vet du ju redan att vi är överens om, glömt det?

Så vad spelar ev diagnoser för roll i den här tråden? Det var du som sa att det var viktiga detaljer. Jag frågade inte om åsikter gällande att inte kunna cykla.
  • Anonym (Åke H)

Öppnade soss en utredning? 

• Anonym (Tripletrash)

TS, har du haft med soc att göra tidigare?

• Lilant
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Hej!vill bara lugna dig med alla idioter som säger att ditt barn inte är normalt jag är en vuxen tjej med Aspergers som fortfarande knappt kan cykla pga jag tycker det är läskigt då det inte är en del av min kropp, ramen är lixom tunn och cyklar man på en sten så tappar man lätt kontrollen, hatar att cykla. Med anmälan så kommer du tyvärr få åka in på ett möte men det kommer läggas ner direkt efter :)
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla