• Anonym (Ensam i att vara ensam (?))

Firar jul och nyår alldeles ensam .. vad kan jag hitta på för att slippa vara det varje högtid?

Hej,
    Jag har ingen partner. Är relativt ung. Har sjuka föräldrar. Ensambarn. Fick denna jul och nyår vara alldeles ensam utan något som helst firanden. Var inte särskilt kul, och fick rejält med ångest.

Tips på vad jag kan göra nästa jul och nyår för att slippa vara ensam? Vill gärna komma in i ett sammanhang med andra människor och kanske fira tillsammans med likasinnade.

Finns det några fler här som har en liknande situation?

• Svar på tråden Firar jul och nyår alldeles ensam .. vad kan jag hitta på för att slippa vara det varje högtid?
  • Anonym (I)

Jag är i liknande situation. Försöker att se högtider som vanliga dagar bara..
    Själv har jag autism och har svårt att bilda nya relationer.

Anonym (I) skrev 2021-01-10 20:40:30 följande:

Jag är i liknande situation. Försöker att se högtider som vanliga dagar bara..
    Själv har jag autism och har svårt att bilda nya relationer.

Vart bor du?
    Whitehorse1979 skrev 2021-01-10 20:43:53 följande:

Vad menar DU med likasinnade?

Har du några intressen?
    Kan du hitta någon där?

Oj likasinnade som kanske inte har någon primär familj att fira med. 

Visst har jag intressen, men mest jobb som upp min tid. Sen är det ju inte så lätt att när man på sin fritid helt plötsligt frågar någon om man ska fira jul tillsammans då de flesta firar med partner och/eller familj. 
  • Anonym (komma bort)

Den här gången var det ju svårt pga corona, men jag brukar alltid åka på en kryssning på antingen julen eller nyåret, och volontärarbeta hos typ Stadsmissionen eller någon annan organisation den andra helgen. 

• Whitehorse1979
    Anonym (Ensam i att vara ensam (?)) skrev 2021-01-10 20:45:41 följande:
    Oj likasinnade som kanske inte har någon primär familj att fira med. 

Visst har jag intressen, men mest jobb som upp min tid. Sen är det ju inte så lätt att när man på sin fritid helt plötsligt frågar någon om man ska fira jul tillsammans då de flesta firar med partner och/eller familj. 
    Du skulle ju kunna hitta någon där? :)
    Det finns appar för detta med att hitta vänner.
    Kolla där?
  • Anonym (våga)

Jul kan vara lite klurigt men om man bortser från i år firar vi gärna nyår med vänner.

Ibland måste man våga bjuda in. Ett år bjöd vi in yngsta barnets kompisar med familj på midsommar. Vi kände dem egentligen inte även om de verkade trevliga. 2,5 år senare är de bland våra närmaste vänner och hade det inte varit för Covid skulle vi nog firat nyår med dem, precis som vi gjorde förra året.

• Ms H

Åk på en gruppresa, otroligt kul (förutsatt att det går att resa igen alltså).

• Anonym (Girl)

Det är året firade vi jul o nyår med familj o några vänner.

Men ändå så kändes det lite ensamt pga mitt barn träffade inte några andra barn på minst 2 veckor. Sen fick hon träffa kusiner o de övernattade o det blev bra.

Jag tänkte lite extra på de som är ensamma vad tråkigt det måste ja varit i år speciellt.

Mitt råd till nästa år planera så msn firar med andra familj o vänner nästa gång. Kanske du träffar en kille o ni vill skaffa barn bättre med 2. Då har barnen varandra.

• Pinotage

Jag är äldre än dig, men i övrigt i samma situation. Spenderade hela Jul och Nyår ensam hemma. Min plan var att åka på en resa för singlar, men det blev ju inte av på grund av Coronan. 

Pinotage skrev 2021-01-10 21:26:54 följande:

Jag är äldre än dig, men i övrigt i samma situation. Spenderade hela Jul och Nyår ensam hemma. Min plan var att åka på en resa för singlar, men det blev ju inte av på grund av Coronan. 

Vart bor du? Vi kanske kan ta kontakt och hitta på något? 
    Fjäril kär skrev 2021-01-10 21:22:35 följande:

Varför förutsätter du att du alltid kommer vara ensam?

Blir nog bara per automatik så. Har liksom blivit fel från början för min del. Min mamma har aldrig gillat jul eller nyår. Och numera kan man inte räkna med dem. När man är mitt uppe i ensamheten så tror man att det alltid kommer att vara så varje jul. Sen så känns det så himla svårt också för jul och nyår är sådana högtider som är intima med ens familj och om man frågar, eller vågar fråga, om man får vara med så känns det som om man blir utdömd eller nekad. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Ensam i att vara ensam (?)) skrev 2021-01-10 21:31:59 följande:

Blir nog bara per automatik så. Har liksom blivit fel från början för min del. Min mamma har aldrig gillat jul eller nyår. Och numera kan man inte räkna med dem. När man är mitt uppe i ensamheten så tror man att det alltid kommer att vara så varje jul. Sen så känns det så himla svårt också för jul och nyår är sådana högtider som är intima med ens familj och om man frågar, eller vågar fråga, om man får vara med så känns det som om man blir utdömd eller nekad. 

Att din mamma ogillar julen betyder ju inte att du måste undvika den per automatik. Att din mamma ogillar julen betyder bara att du inte kan fira den med just henne.

I övrigt är du fri att göra exakt som du vill. Du behöver inte ta hänsyn till din mamma heller eftersom hon inte firar den. Så du måste ingenting.
    Fjäril kär skrev 2021-01-10 21:38:30 följande:
    Att din mamma ogillar julen betyder ju inte att du måste undvika den per automatik. Att din mamma ogillar julen betyder bara att du inte kan fira den med just henne.

I övrigt är du fri att göra exakt som du vill. Du behöver inte ta hänsyn till din mamma heller eftersom hon inte firar den. Så du måste ingenting.
    Det där har jag förstått. Kan inte heller fira den med henne på grund av hennes sjukdom. 

Menar nog mest att det satt sin prägel på min syn på saken och att det kanske gjort att man påverkats. Att man kanske inte har socialt nätverk på det sättet exempelvis. 

Och jag vill fira jul, älskar julen, men vill inte vara ensam. Därför undrar jag om tips i denna tråd. :) 
  • Pinotage
    Anonym (Ensam i att vara ensam (?)) skrev 2021-01-10 21:30:15 följande:
    Vart bor du? Vi kanske kan ta kontakt och hitta på något? 
    Förhoppningvis har situationen rättat till sig både för dig och mig till nästa Julhelg - annars tar vi upp kontakten.
    I år blev jag lite överrumplad av situationen då min flickvän dumpade mig tre veckor före julafton. 
  • Pinotage
    Anonym (Ensam i att vara ensam (?)) skrev 2021-01-10 21:42:40 följande:
    Det där har jag förstått. Kan inte heller fira den med henne på grund av hennes sjukdom. 

Menar nog mest att det satt sin prägel på min syn på saken och att det kanske gjort att man påverkats. Att man kanske inte har socialt nätverk på det sättet exempelvis. 

Och jag vill fira jul, älskar julen, men vill inte vara ensam. Därför undrar jag om tips i denna tråd. :) 
    För mig har tricket i stort sett hela mitt vuxna liv varit att vara i en relation där svärföräldrarna firat jul.
  • Anonym (Kia)

Jag har en gammal släkting som i många år firat jul med vänner (de var från början 4). De verkar vara trevligt. Har bjudit in hen tidigare men hen önskade fortsätta fira med vännerna.

Har du ingen vän utan barn och fru/man du kan bjuda in eller resa någonstans ihop för att fira? Kanske är lättare att föreslå en resa över jul än att föreslå julfirande hemma? Så kanske det blir en tradition eller att ni firar hemmavid istället.

Annars är en fin gest att jobb i ett soppkök och hjälpa andra (så väl under högtider som övriga dagar).

• Tow2Mater

När man kan resa igen, åk till en varm solig strand! Bättre jul/nyår finns ju inte. Du kommer garanterat hitta likasinnade där som firar med alla närvarande.

• EnglandsSvenskan

Tror du på gud? Eller är du åtminstone nyfiken på den kristna tron? I så fall så skulle jag rekommendera att du engagerar dig kyrkligt. Inom kyrkan finns det alltid att göra och du kommer att träffa massor med människor som, precis som du, firar jul. 

Annars skulle jag nog anmäla mig som volontär och hjälpa hemlösa eller andra behövande på julen. 

Svar på tråden Firar jul och nyår alldeles ensam .. vad kan jag hitta på för att slippa vara det varje högtid?