• mandelskrutten

Några som cyklar, pendlar på vintern?

Är det pinsam på att cykla vintertid?

Som att man ej kan ha råd att ha sl kort.

Jobbar hemifrån så är sällan i stan. Därför bättre att cykla.

Några som cyklar på vintern? Pendlar?

• Svar på tråden Några som cyklar, pendlar på vintern?
  • Kodia

Det är rätt många som cyklar på vintern, och jag hade aldrig kommit på tanken att tro att det är för att de inte har råd med busskort! Jag hade antagit att det är för att det går fortare, för att få motion, för att vara miljövänlig, av rädsla för corona, osv.

• mandelskrutten
    Kodia skrev 2020-12-29 14:12:56 följande:

Det är rätt många som cyklar på vintern, och jag hade aldrig kommit på tanken att tro att det är för att de inte har råd med busskort! Jag hade antagit att det är för att det går fortare, för att få motion, för att vara miljövänlig, av rädsla för corona, osv.

Bör man ha vinterdäck eller bara vanliga cykeldäck?
  • Litorina

Det har aldrig slagit mig att det skulle kunna vara pinsamt. Jag kör med dubbar på både fram- och bakdäck. Vatten- och vindtäta skalvantar utanpå ullvantar är skönt att ha. Man blir ju snabbt kall om händerna när man cyklar. Det finns bra, tunna mössor som får plats under hjälmen. Reflexväst och bra lysen behövs.

• mandelskrutten
    Litorina skrev 2020-12-29 14:26:09 följande:

Det har aldrig slagit mig att det skulle kunna vara pinsamt. Jag kör med dubbar på både fram- och bakdäck. Vatten- och vindtäta skalvantar utanpå ullvantar är skönt att ha. Man blir ju snabbt kall om händerna när man cyklar. Det finns bra, tunna mössor som får plats under hjälmen. Reflexväst och bra lysen behövs.

Byter du däck själv eller lämnar du in på cykelverkstad?

Vet du någon prisvärd i Stockholm?
  • myskmalva
    mandelskrutten skrev 2020-12-29 14:17:12 följande:
    Bör man ha vinterdäck eller bara vanliga cykeldäck?

Är det is på vägen är dubbdäck ljuvligt att ha. Men åtminstone här i Göteborg blir väghållningen bättre och bättre för varje år, så det är inte så ofta som det behövs. Och vissa år blir det knappt ens vinterväder.
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2020-12-29 13:32:13 följande:

Är det pinsam på att cykla vintertid?

Som att man ej kan ha råd att ha sl kort.

Jobbar hemifrån så är sällan i stan. Därför bättre att cykla.

Några som cyklar på vintern? Pendlar?

Cyklar året runt, förvisso i Malmö, men har flera kompisar som cyklar året runt även i Stockholm. 
    Det är inte det minsta pinsamt, snarare smart, speciellt under dessa tider. Eftersom det är mest plusgrader så har jag vanliga däck. 
  • Litorina
    mandelskrutten skrev 2020-12-29 14:32:08 följande:

Byter du däck själv eller lämnar du in på cykelverkstad?

Vet du någon prisvärd i Stockholm?

Bor inte i Sthlm. Jag har alltid valt den närmaste verkstan, för man får ju promenera hem när man lämnat in cykeln. Jag brukar passa på att få lite småsaker fixade när cykeln ändå lämnats in.

Men i år har det varit så milt så jag har struntat i däckbyte.
  • flygrl

Har för långt och för komplicerat att cykla till jobbet inne i stan (Sthlm) från Norra Botkyrka men cyklar en del året om trots det (ärenden häromkring, hälsa på polare osv). Har aldrig ens tänkt tanken det skulle va pinsamt på nåt sätt att cykla. Verkar ju finnas en hel del människor med högstatusyrken som cyklar till/från jobbet (har själv inget sånt yrke).

Jag har inte dubbdäck men skulle jag dagligen cykelpendla längre sträckor skulle jag deffo satsa på det för det är va jag hört av andra betydligt säkrare. Har förresten en kompis som enbart har dubbat fram och det funkar bra enligt honom. Enklare att byta enbart framdäcket istf både fram och bak. Bra belysning och reflexer är förstås ett måste precis som bra kläder och hjälm.

• mammabitch

Varför skulle det vara pinsamt? Om någon kommenterar mitt cyklande i ur och skur året runt så är det mer i beundrande, lite avundsjuka ordalag.

Bor i en mellanstor stad och sparar både tid och pengar på att cykla, samt skaffar mig lite gratismotion då jag inte har tid och ork till så mycket organiserad träning.

Har aldrig haft dubbdäck men en tantcykel med breda inte allt för hårt pumpade däck duger fint!

Svar på tråden Några som cyklar, pendlar på vintern?