• Ekdahl

Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?

Det senaste året har jag av ren nyfikenhet kollat upp vad som hänt med mina gamla barndomsvänner som idag är i 45 till 50-års åldern. Några har jag kontakt med fortfarande. Andra har jag sökt upp via sociala medier.

Det jag slås av är i hur hög grad för de jag kollat upp som uppväxtmiljön gått i arv. De som växte upp i trygga familjer i villa har idag med ytterst få undantag själva familj, vanligtvis boende i villa. De är inte heller skilda utan tycks leva i välmående familjer.

I gruppen som växt upp i splittrade familjer, med ensamstående eller skilda föräldrar de uppväxta ser det dock annorlunda ut. En majoritet är singlar och nästan alla bor i lägenhet. Vissa har barn men de är frånskilda. Några av dem tycks ha levt ungdomsliv hela vägen och bor kvar i sin lyor som de skaffade när de flyttade hemifrån för några decennier sedan.

En tredje grupp. De uppväxta i trygga familjer i lägenhet, vanligtvis arbetare tycks även de haft svårt. De är idag idag i stor utsträckning singlar med k

Så mina frågor blir då:

Är mina barndomsvänner representativs för svenska folket i allmänhet?

Om det skulle vara som mina efterforskningar antyder. Hur kommer det sig att uppväxtmiljö så starkt går i arv?

• Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?
  • Connie07

Nej,det avgör inte.Jag har uppvuxen i lyckligt kärnfamilj,men har själv aldrig lyckas med detta.

• AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-06 16:01:42 följande:
    Men de barn som växer upp i kärnfamilj har bättre betyg. Forskning har visat att ju senare under barnets uppväxt som familjen splittras, ju bättre betyg har barnen. Varje år har betydelse. Betyg är ju inte helt oviktiga. Barn som växer upp i kärnfamilj mår också något bättre psykiskt. 
    Det är statistik. Dvs. man har funnit att det är så, men varför det är så, det vet man ju inte. De kanske inte mår sämre för att föräldrarna har skiljt sig, utan för att föräldrarna är allmänt knepiga, eller för att de har bråkat mycket innan de har skiljt sig? Det finns många möjliga förklaringar, men det behöver absolut inte vara så att det ena är orsak för det andra. 
  • Anna1234
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-03 18:26:58 följande:
    Kloka ord.

Har precis flyttat ifrån ett radhusområde och det är så intressant att reflektera över hur olika förutsättningar de olika föräldrarna gav sina barn. Att relatera det till utfallet är superintressant. Det kan komma att bli bok i ärendet.

Många föräldrar är tokengagerade i barnens innebandy, men skiter fullkomligt i skolgången. För mig framstår det som ett mirakel hur man kan göra den prioriteringen. Sen får man som förälder som pushar för utbildning och intelligenta val hela tiden höra att det finns andra sätt, att man kan arbeta sig upp från lagret o.s.v.

Vårt utbildningssystem brukar jag likna vid ett gigantiskt och gratis smörgåsbord. Det är bara att ta för sig av det bästa. Varje människa besitter otroliga resurser OCH har ett eget ansvar att ta dessa tillvara.

Man behöver inte gå vägen via utbildning. Absolut inte. Men isåfall bör man hitta ett bättre alternativ. Inte ett sämre.
    Sonen går i femman med rätt mycket läxor och prov och trots att han är skapligt begåvad så tränar vi inför prov och ser till att han kan sina glosor men när jag pratar med hans kamrater så framgår det att inga av hans kompisar blir förhörda innan prov av sina föräldrar.

Jag fattar inte att man inte vill kontrollera att kunskapen finns innan provet skrivs, är det inte viktigt att mitt barn får bra skolresultat? Kompisarna har föräldrar som alla jobbar, några är högskoleutbildade, några endast gymnasiet men alla känns vettiga och bra och trots det kollar de inte av, några vet inte ens när proven är (dvs läser inte veckobreven). Även om ens barn tar bra ansvar vill man väl kolla av en gång extra?
  • TvillingmammaVästgöte
    TrolletsMor skrev 2021-01-06 18:50:10 följande:
    Men sen en familj med separerade föräldrar, där separerade ju föräldrarna av en anledning och ska man spekulera så var ju förmodligen det bästa för barnen i de flesta fall att föräldrarna separerade, eftersom den trygghet som förhoppningsvis finns i en familj där föräldrarna är tillsammans fanns ju förmodligen inte då ändå. Så kanske hade resultatet i slutändan blivit ännu värre om föräldrarna hållit ihop, men det är ju såklart omöjligt att veta. :)

Ja, en uppväxt med föräldrar som bråkar är inte optimal. Mina föräldrar bråkade mycket men höll ihop ändå. Jag tror att det skadade mig en del. Jag är dock inte säker på att det hade varit bättre om de skiljde sig,
    Vi hade god ekonomi, vi bodde fint i ett trevligt område och jag hade massor av vänner. Vännerna hade trevliga föräldrar som jag lärde känna. Jag gick i en lugn och trevlig skola, jag älskade min skola och mina lärare. Jag kände mig ändå trygg i min kärnfamilj även om mina föräldrar bråkade ofta. Det var ingen våld eller droger inblandade, ingen alkohol dracks i mitt föräldrahem.

Jag är inte säker på om skilsmässa varit bättre för mig. Jag hade då troligen fått flytta från fina villan, fått bo i hyreslägenhet, fått långt till mina vänner, fått byta till en stökigare skola. Fått styvmamma som kanske inte gillat mig. Fått mycket sämre ekonomi,

Mamma och pappa kanske hade blivit lyckligare men knappast jag. Men det är ju svårt att veta helt säkert.

• Connie07

Vet många som levde själva i trygga kärnfamilj,men som vuxna är skilda och mår dåligt.Som vuxen normal person gör det ingen skillnad om man är uppväxt i kärnfamilj eller inte,enligt mina erfarenheter.

• Ju mer ju bättre
    AndreaBD skrev 2021-01-06 18:49:42 följande:
    Jag tror inte att det hänger så mycket på ekonomin. 
    Tror inte jag heller, men vettiga människor skaffar sig en vettig ekonomi. Sen finns det alltid undantag.
  • Ju mer ju bättre
    Anna1234 skrev 2021-01-06 19:02:37 följande:
    Sonen går i femman med rätt mycket läxor och prov och trots att han är skapligt begåvad så tränar vi inför prov och ser till att han kan sina glosor men när jag pratar med hans kamrater så framgår det att inga av hans kompisar blir förhörda innan prov av sina föräldrar.

Jag fattar inte att man inte vill kontrollera att kunskapen finns innan provet skrivs, är det inte viktigt att mitt barn får bra skolresultat? Kompisarna har föräldrar som alla jobbar, några är högskoleutbildade, några endast gymnasiet men alla känns vettiga och bra och trots det kollar de inte av, några vet inte ens när proven är (dvs läser inte veckobreven). Även om ens barn tar bra ansvar vill man väl kolla av en gång extra?
    Du är verkligen ett föredöme. Om fler föräldrar vore som du skulle Sverige vara ett mycket bättre land. Tänk dig bara känslan du skapar hos din son genom att du visar honom att det han gör är viktigt.
  • lövet2

Uppväxtfamiljen är en faktor av många. Flickan som växte upp i en trygg och välmående kärnfamilj blir våldtagen som 14-åring och blir en ångestfylld enstöring som vuxen. Pojken som växte upp med en frånvarande far och deprimerad mor, får en jätteengagerad lärare och blir så småningom lärare själv.

Det kan hända så mycket på vägen mot vuxenlivet. Ett syskon dör, man får en fantastisk eller hemsk bonusförälder, mobbing, olycklig kärlek eller tvärtom. Allt det påverkar.

• TvillingmammaVästgöte
    lövet2 skrev 2021-01-06 20:35:21 följande:

Uppväxtfamiljen är en faktor av många. Flickan som växte upp i en trygg och välmående kärnfamilj blir våldtagen som 14-åring och blir en ångestfylld enstöring som vuxen. Pojken som växte upp med en frånvarande far och deprimerad mor, får en jätteengagerad lärare och blir så småningom lärare själv.

Det kan hända så mycket på vägen mot vuxenlivet. Ett syskon dör, man får en fantastisk eller hemsk bonusförälder, mobbing, olycklig kärlek eller tvärtom. Allt det påverkar.

En välmående kärnfamilj tar väl väl hand om en dotter som råkar illa ut och ser till att hon får hjälp av psykolog? Men visst kan det bli bättre för dem som fått en dålig start!
  • Ju mer ju bättre

Du har så rätt i att det händer massor under livets gång.

Då gäller det att ha en trygg bas. Om man inte är trygg hos sin egen familj så blir det så fruktansvärt mycket svårare att hantera de motgångar som förr eller senare kommer.
  • AndreaBD
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-06 20:18:17 följande:
    Tror inte jag heller, men vettiga människor skaffar sig en vettig ekonomi. Sen finns det alltid undantag.
    Och det finns folk som jobbar t.ex.som socialarbetare, lärare eller inom vården för att de vill göra något meningsfullt och vill hjälpa människor. Och dessa jobb är inte så väl betalda som en del andra, men alla tänker inte främst på pengarna.
  • Ju mer ju bättre
    AndreaBD skrev 2021-01-07 00:18:00 följande:
    Och det finns folk som jobbar t.ex.som socialarbetare, lärare eller inom vården för att de vill göra något meningsfullt och vill hjälpa människor. Och dessa jobb är inte så väl betalda som en del andra, men alla tänker inte främst på pengarna.
    Om man har 2 föräldrar med sådana jobb så är det tillräckligt bra för att ha en dräglig levnadsstandard. Dessutom brukar vettiga personer spela sina gort ganska väl och man kan då få en standard som överstiger inkomsten.
  • Ekdahl

Det där är undantagsfall. De som går emot strömmen är latmaskar med bra föräldrar och arbetssamma och ambitiösa människor med mindre bra föräldrar. Det finns alltid en individ där bakom som uträttar. Livet blir däremot enklare att lyckas med om man har bra omgivning från början.

En stark person klarar av att bli våldtagen eller att gå på andra motgångar. De stärks istället av motgångarna. En svag person däremot blir däremot ä då svagare av motgång.
  • AndreaBD
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-07 03:00:22 följande:
    Om man har 2 föräldrar med sådana jobb så är det tillräckligt bra för att ha en dräglig levnadsstandard. Dessutom brukar vettiga personer spela sina gort ganska väl och man kan då få en standard som överstiger inkomsten.
    Visserligen, men om man då dessutom har minskat lite på arbetstiden, dvs. jag jobbade 75 % när barnen var små, då går det precis ihop. Fullt tillräckligt förstås, men ingen extra lyx. 
  • Ju mer ju bättre
    AndreaBD skrev 2021-01-07 11:22:56 följande:
    Visserligen, men om man då dessutom har minskat lite på arbetstiden, dvs. jag jobbade 75 % när barnen var små, då går det precis ihop. Fullt tillräckligt förstås, men ingen extra lyx. 
    Absolut, men det var säkert ett klokt och väl övervägt val som i slutänden gynnade barnen.

Jämför det med att ena föräldern jobbar skift och den andre arbetslös alkoholist.
Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?