• Maxilla

Min sambo pratar illa om min son

Min son som är vuxen o bor 25 mil härifrån kommer för att fira jul med mig o sambo. Vi hämtar med bil pga covid i morgon. I flera veckor innan nu har sambon klagat o kommit med åsikter om min son som gör mig ledsen. Fast jag säger att jag blir ledsen av hans kommentarer så fortsätter han ändå. Han är väldigt störd av att min son inte är tillräckligt social. Som han uttrycker det. Han tycker att han är egoistisk o snål o sambon hoppas att han har med sig o bidrar med nåt till julfirandet osv. Nu är det så att min son inte .r toppsocial men jag älskar honom lika mycketsom min sambo gör med sina barn. Har ont i magen nu för att julen bara ska bli ett enda klagande. Har redan tårar i ögonen. Jag längtat efter min son o vill inte känna så här. Jag försvarar hans kommentarer men det blir bara värre. Som tur är så säger han inget om vad han tyckerdirekt till min son för då hade jag dragit för längesen.

• Svar på tråden Min sambo pratar illa om min son
  • Anonym (L)

Nu är det ju ganska knapphändig info man får här, men jag tycker inte att det du beskriver låter särskilt hemskt eller allvarligt. Man kan inte tycka om alla och så är det bara. Ska din sambo hålla inne vad han tycker? Varför? Så länge han inte säger hemska saker så måste han väl få säga vad han tycker? Det är ändå din sambos hem också och ni ska alla fira jul tillsammans så det är ju inte så konstigt.

Din son kanske faktiskt ÄR egoistisk och snål? Han kanske beter sig på ett sätt som ej är okej och då är det ju inte så konstigt att din sambo inte tycker om honom? Har du funderat på det eller är du för blind för att se det? Du kanske är förblindad eftersom att det är din son. Har din son gjort din sambo något? Är det faktiskt så att din son är egoistisk och snål eller är det något din sambo bara säger?

Vad menar du med att din sambo hoppas att sonen ska bidra med något till julfirandet? Menar du att sambon hoppas att sonen ska ge er pengar för bensin eller ta med sig julmat? Det låter ju fullt rimligt, i sådana fall.

• Anonym (L)
    Anonym (Teddy) skrev 2020-12-22 02:27:06 följande:

Kanske du får sluta tala om hur ledsen du blir och bli arg istället och säga åt honom att hålla tyst eller dra. Han får fira jul nån annanstans om sällskapet nu är så himla hemskt.

Eller så kommer man överens om vem som ska komma hem till en, när man är sambos. Varför ska just han dra? Det är väl lika mycket hans hem som ts hem? Ts kanske får dra till sonen istället.
  • Anonym (Anonym)

Vet inte om det finns någon specifik anledning till att han talar illa om din son. Din sambo har rätt att känna som han gör, men borde inte tala illa omdin son inför dig om det inte handlar om något uppenbart som sonen gjort fel.

Man ska inte resa i Coronatider (suck, vi har jävligt många döda och sjuka i Sverige, trots det ska folk 'bara' resa hit och dit.) Så din son bör inte fira med er egentligen.

MEN, med tanke på vilket svin din sambo är så kanske du borde göra slut med din sambo och fira med bara din son. Du älskar väl ditt barn mer än sambon?

• Ascendere

Din sambo är inte störd på din son, han är bara störd. Släng ut idioten och låt han fira jul nån annanstans så fotar du i lugn o ro med dina barn.

• Pinotage

Att tala illa om sin respektives barn måste väl vara bland det mest korkade jag har hört .... har han hört talas om empatisk förmåga ?

• Klartsomvatten

Finns det någon specifik anledning till att din sambo pratar illa om din son? Har din son gjort något som gör att det finns anledning för din sambo att klaga? Bara för att det är din son så kan man ju liksom inte bete sig hur som helst och få komma undan med det.

Sedan undrar jag också vad du menar med att sambon hoppas att sonen har med sig något och bidrar till julfirandet? Menar han att sonen ska vara med och betala för julmat eller liknande? Det är väl inte helt orimligt, kan jag tycka.

Och varför reser sonen till er när vi är i det här läget som vi är i? Man ska inte resa just nu.

• Anonym (Äkta)

Din sambo älskar inte din som.Din son är inte hans barn.Men han verkar lite sårande.Säg ifrån .

• Anonym (Annika)

Kan det vara så att sambon försöker få dig att prata med sonen om vissa saker? Han kanske förstår att det inte är självklart att man som ung vuxen fixar allt, utan att du som mamma borde lära din son det?

Är det så att sonen faktiskt inte bidrar till julfirandet? Se till att han gör det då!
    Är sonen osocial på så vis att han sitter med mobilen under julfirandet? Säg till honom att lägga undan den!
    Tar han av godsaker så att det inte räcker till alla? Säg till honom!
    Hjälper han inte till med disk, dukning, matlagning osv? Se till att han gör det!

• Anfield12

Som Annika här ovan säger, så kanske det är du som behöver prata med din son om vissa grejer som man behöver fixa som vuxen: typ erbjuda sig att köpa med snaps och sill eller röja av efter maten.

Prata med din sambo på ett konstruktivt sätt om var skon klämmer. Sen pratar du med sonen om det största grejerna sambon tagit upp och så får det vara bra där. Sen kan väl din sambo och din son prata med varandra istället?

• Dennadagdettaårdennastund

Jag hade aldrig levt med en sådan person. Aldrig. Fruktansvärt. Förstår att du mår skit, hade jag också gjort. Åk till domen istället, det är nog det enda som känns rätt, eller hur? Vågar göra det. Tänk på sonen du vet vad fan din sambo säger. Det räcker. Ni förtjänar bättre.

• Maxilla

Stort tack till alla som har svarat. Det gick bra i jul ända tills min son åkt hem o då kom det skitprat igen trots att sonen haft med sig dryck o gjort mat hemma hos oss. Sambon har snöat in på ändå att sonen inte är social o att det är mitt fel pga att sonen o jag har vuxit upp själva sen han var tre år o det är jag som gjort honom o social... så ledsen nu.

• Maxilla

Stort tack till alla som har svarat. Det gick bra i jul ända tills min son åkt hem o då kom det skitprat igen trots att sonen haft med sig dryck o gjort mat hemma hos oss. Sambon har snöat in på ändå att sonen inte är social o att det är mitt fel pga att sonen o jag har vuxit upp själva sen han var tre år o det är jag som gjort honom o social... så ledsen nu.

• Anonym (Anonym)

Jag tycker att du får be honom sluta klaga på din son. Annars Kanske det vore bäst att du gör slut.

Maxilla skrev 2021-01-06 23:02:03 följande:

Usch vilken jävla idiot han är!! Fy fan. Fina du flytta ifrån den här karln. Du och sonen är värd så mycket bättre. Man får vara osocial om man vill och är sån. Att vara som han är däremot inte acceptabelt. Ryt ifrån och dra som sagt.

Jag skulle ha hatat honom om jag var du.

• Mattrix

Tråkigt att han inte förstår att alla är olika, och alla är lika. Få honom att se olikheter hos varandra som lika positivt som våra likheter. Låter kanske konstigt men varför skulle du annars uppskatta din man om han inte kan se något fint med din son.

Har du dessutom själv uppfostrat honom sen 3 år och gett all kärlek, tid och engagemang, som jag tror du har eftersom du tar ganska hårt på kritiken ha ger. Så visa lite av den styrka, och stå upp för dig själv och din son.

Sen tror jag att din man känner av att du har ett starkt band emellen er och det kanske är något som han avundas din son. Kanske vill han försöka få dig att känna negativa känslor gentemot honom genom att projektera missnöje på dig.

Förklara att du genomskådar sådant beteende om så är fallet.

• Anonym (Maja)

Va?! Man pratar verkligen inte illa om sin partners barn! Det är höjden av respektlöshet. Jag skulle be han dra direkt om han inte ber om ursäkt. Ditt barn är en del av dig!

• Anonym (Mamma)
    Maxilla skrev 2021-01-06 23:02:03 följande:

Du måste stå upp för ditt barn och lämna den där mannen! Du mår ju jättedåligt av att vara i den där relationen, och han verkar inte villig att ändra sig ett dugg.
  • Anonym (E)

Ush vilken elak sambo du har. Jag som själv är blyg och lite tystlåten men ändå försöker så gott jag kan i sociala sammanhang, blir väldigt ledsen och känner mig "otillräcklig som människa" så fort någon poängterar att man är tystlåten och blyg, då det ofta är symboliserat negativt. Men det är ju ett personlighetsdrag som alla andra vilket borde bli lika accepterat som alla andra med.
     Man kan vara världens finaste, snällaste människa inuti och när man väl vågar öppna sig, känner den tilliten för någon, men bara för man inte är lika socialt självsäker bland alla människor så ska den tryckas ned för den är den "lättaste" att göra det på, även fast blygsel inte skadar någon! Vilket clearly de som trycker ned gör.
     Nej stå upp för din son. Om jag var du hade jag blivit jättearg och ledsen att någon klanka ned på någon jag uppfostrat, och på ett personlighetsdrag han bara är, något som inte gör någon något ont!

Svar på tråden Min sambo pratar illa om min son