• Jinks

Irrationella åtgärder

Såg att biblioteket var stängt på grund av regeringens restriktioner. Femtio meter från bibblan håller ICA öppet som vanligt. Folk åker till sina jobb. Tar bussen. Men du får inte gå på biblioteket. Vilket trams. Antingen håller man en fullständig lockdown eller så låter man bli. Viruset struntar i namnet på våra lokaler. Får känslan att regeringen genom dessa fjantåtgärder böjer sig för trycket utifrån. Frestande att tro att några med makt håller i taktpinnen. Bill Gates är ingen läkare så man kan fråga sig hur i helvete han kom in i bilden men på hans uppmaning ska vi ta vaccinet. Någonting är väldigt fel.

• Svar på tråden Irrationella åtgärder
  • Jinks
    Drottningen1970 skrev 2020-12-19 22:30:32 följande:

Folk måste ha tillgång till livsmedel. Böcker överlever du utan.

Bryr sig virus om sådant?
  • Mortiscia80

Anledningen till varför man inte stänger ner Ica osv är för att det inte finns utrymme i lagen för att göra en fullständig lockdown. Det kanske ändras när de får igenom pandemilagen, jag vet inte exakt vad de har tänkt att den ska innebära.

• AndreaBD
    Jinks skrev 2020-12-19 22:33:50 följande:
    Bryr sig virus om sådant?
    Kanske inte, men människorna måste överleva. Vi behöver mat, så enkelt är det. Logiskt att man stänger det som inte är så nödvändigt. Man minskar ner tillfällen där man kan smittas, helt enkelt. 
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2020-12-19 23:39:56 följande:

Anledningen till varför man inte stänger ner Ica osv är för att det inte finns utrymme i lagen för att göra en fullständig lockdown. Det kanske ändras när de får igenom pandemilagen, jag vet inte exakt vad de har tänkt att den ska innebära.

Även länder som har haft en fullständig lockdown, har inte stängt mataffärer och apotek. Det måste man helt enkelt ha. 
  • Jinks
    AndreaBD skrev 2020-12-20 00:06:16 följande:

Kanske inte, men människorna måste överleva. Vi behöver mat, så enkelt är det. Logiskt att man stänger det som inte är så nödvändigt. Man minskar ner tillfällen där man kan smittas, helt enkelt. 

Det finns ingen logik om det är smittbekämpning man är ute efter. Jag har under det gångna året varit så exponerad för virus man kan bli. Säkert haft corona för 99% märker ingenting. Att de stänger ner allt är vansinne. Syftet är inte att rädda utan att krossa. Vi har hittills sluppit lindrigt undan i Sverige. Kanske stängda bibliotek inte är det värsta men tråkigt när man inte har så många nöjen.
  • AndreaBD
    Jinks skrev 2020-12-20 02:24:43 följande:
    Det finns ingen logik om det är smittbekämpning man är ute efter. Jag har under det gångna året varit så exponerad för virus man kan bli. Säkert haft corona för 99% märker ingenting. Att de stänger ner allt är vansinne. Syftet är inte att rädda utan att krossa. Vi har hittills sluppit lindrigt undan i Sverige. Kanske stängda bibliotek inte är det värsta men tråkigt när man inte har så många nöjen.
    Du tror inte att det finns, eller? Min man och jag har haft det, och två av mina kollegor och flera andra som jag känner har haft det. En bekant har nästan dött (akutläkare) och det tog honom flera månader rehabilitering för att kunna gå och prata igen. Att kunna jobba är ännu en annan sak. 

Och nej, det är inte så att 99 % märker ingenting, för då hade vi flockimmunitet för länge sedan. Då skulle vi förstås inte ha några som smittas numera. Det är 367000 som har testat positivt, nästan alla med symptom (annars hade de inte testats). Räkna det gånger 99 så kommer du på flera gånger Sveriges hela befolkning!

Du förstår väl att 8000 har dött? Ska fler dö för att du ska gå på biblioteket? Största krisen sen andra världskriget - då är bibliotek inte främsta prioritet. Och numera har man ju andra alternativ. Och du kan glömma dem där konspirationsteorierna, det här är en riktig pandemi. 
  • Jinks
    AndreaBD skrev 2020-12-20 10:48:43 följande:

Du tror inte att det finns, eller? Min man och jag har haft det, och två av mina kollegor och flera andra som jag känner har haft det. En bekant har nästan dött (akutläkare) och det tog honom flera månader rehabilitering för att kunna gå och prata igen. Att kunna jobba är ännu en annan sak. 

Och nej, det är inte så att 99 % märker ingenting, för då hade vi flockimmunitet för länge sedan. Då skulle vi förstås inte ha några som smittas numera. Det är 367000 som har testat positivt, nästan alla med symptom (annars hade de inte testats). Räkna det gånger 99 så kommer du på flera gånger Sveriges hela befolkning!

Du förstår väl att 8000 har dött? Ska fler dö för att du ska gå på biblioteket? Största krisen sen andra världskriget - då är bibliotek inte främsta prioritet. Och numera har man ju andra alternativ. Och du kan glömma dem där konspirationsteorierna, det här är en riktig pandemi. 

Var det ingen som dog innan corona-krisen? De flesta av de som dör i corona dog av andra orsaker. Har man smittan i blodet så det den som är orsaken oavsett andra sjukdomar. Om min farfar dött idag och inte för tjugo år sedan hade han hamnat i statistiken också. Vårdades för liknande symptom. Bakterier och virus angriper när immunförsvaret är nedsatt. Det är så människor alltid dött. Ingen dör en naturlig död. Du blir gammal och svag. Sen räcker en förkylning för att slå ut dig.

Kallad det konspiration om du vill. Det ordet har ju blivit populärt men poängen var egentligen att anta att vi har en kris. Skulle nedstängning av biblioteket ha någon betydelse när jag kan promenera bort till ICA och köpa mig en tidning där istället? Antingen gör man som i Kina och spikar igen dörrarna så att folk inte kan komma ut eller så inser man det meningslösa i det hela och låter naturen ha sin gång.
  • AndreaBD
    Jinks skrev 2020-12-20 11:23:12 följande:
    Var det ingen som dog innan corona-krisen? De flesta av de som dör i corona dog av andra orsaker. Har man smittan i blodet så det den som är orsaken oavsett andra sjukdomar. Om min farfar dött idag och inte för tjugo år sedan hade han hamnat i statistiken också. Vårdades för liknande symptom. Bakterier och virus angriper när immunförsvaret är nedsatt. Det är så människor alltid dött. Ingen dör en naturlig död. Du blir gammal och svag. Sen räcker en förkylning för att slå ut dig.

Kallad det konspiration om du vill. Det ordet har ju blivit populärt men poängen var egentligen att anta att vi har en kris. Skulle nedstängning av biblioteket ha någon betydelse när jag kan promenera bort till ICA och köpa mig en tidning där istället? Antingen gör man som i Kina och spikar igen dörrarna så att folk inte kan komma ut eller så inser man det meningslösa i det hela och låter naturen ha sin gång.
    Var har du fått det där ifrån att de flesta som dör i corona dör av andra orsaker? Någon skum hemsida? Men visst, om vi nu räknar högt och räknar med att hälften som dog då ändå var antigen mycket gamla och hade då dött i influensa eller nåt annat vanligt inom ett år, eller så hade de cancer och inte så länge kvar, eller liknande. Det kan vara så. Men, tror du det hade varit "bara" 5000 döda under våren, om man inte hade tagit till åtgärder? Jag tror någon hade beräknat att vi skulle ha haft 20.000 döda helt utan åtgärder.

Och det visar också att det visst gör skillnad att göra en del åtgärder, även om man inte kan stoppa allt. Men man kan minska antalet döda betydligt. Och nu när det finns vaccin behöver vi inte ta för stora risker. Om ett halvt år kommer det förhoppningsvis att vara avklarat.
  • Jinks
    AndreaBD skrev 2020-12-20 12:26:32 följande:

Om ett halvt år kommer det förhoppningsvis att vara avklarat.

Om ett halvår har regeringen planerat att ändra grundlagen som ger den möjlighet att införa strängare åtgärder. Man kan hoppas naturligtvis men det låter naivt. Precis som en utpressare inte slutar för att man ger den pengar så lär myndigheter inte lägga ner pandemin innan människor kräver stopp. Kan några tjäna miljarder på att kränga vaccin så lär de fortsätta med det. Ytterligare en anledning till spektaklet kan vara att Västvärlden med sin långsamma demokrati har svårt att konkurrera med Kina som snart är världens starkaste ekonomi.

Globalisterna tittar avundsjukt på Kinas högeffektiva system där beslut kan fattas över en natt utan medborgarnas inblandning. Jag tror det är huvudorsaken. För att få folket i Västvärlden att acceptera reglerna måste man långsamt vänja dem vid de nya systemet. Våra sociala medier har redan infört samma censur som man tidigare anklagade Kina för så detta är inte långsökt. Journalistiken är död. Behandlingen av Julian Assange är kanske det tydligaste exemplet vad som håller på att hända. Mitt i Europa förföljer man journalister för att de gör sitt jobb. Men jag väntar mig inte att många ska förstå detta. Tror det är kört tyvärr. Oavsett om det finns ett virus eller inte så lär de fortsätta utnyttja det i sin maktutövning och hitta på nya virus om det behövs.
  • Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2020-12-20 00:08:00 följande:
    Även länder som har haft en fullständig lockdown, har inte stängt mataffärer och apotek. Det måste man helt enkelt ha. 
    Ja, naturligtvis. Men allt utöver det går ju inte att stänga ner i Sverige.
  • Jemp

Det är väl inte tramsigt? Folk behöver köpa mat, och regeringen har ingen laglig rätt att stänga butiker.

Här har biblioteken öppet på så sätt att man kan ringa beställa böcker för upphämtning utanför.

Svar på tråden Irrationella åtgärder