• Alexi

Är det vanligt att föräldrar betalar ungdomar för bra betyg?

Nyfiken då min dotter verkar tro att det är vanligt. Är det många som belönar barn för bra betyg? Vad är anledningen? Och i så fall på vilket sätt för höjningar eller för alla betyg eller bara för A osv?

• Svar på tråden Är det vanligt att föräldrar betalar ungdomar för bra betyg?
  • TvillingmammaVästgöte

Vi gör det inte. Våra tvillingar har olika lätt för dig så det skulle bli orättvist. Vi vill inte heller medverka till att de jämför sig med varandra. Många ungdomar är jättestressade och prestationsinriktade och många mår dåligt. Jag tycker att föräldrar skall undvika att lägga ytterligare press på barnen.

• TvillingmammaVästgöte
    Alexi skrev 2020-12-19 11:11:40 följande:
    Det är lite så jag funderar, att jag skulle kunna tänka mig att belöna ett höjd betyg i just matte. Vi tycker ämnet är jätteviktigt men dottern tycker det är kämpigt.
    Är det inte bättre att ni då stöttar henne med matten?
  • Alexi
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-19 11:28:54 följande:
    Är det inte bättre att ni då stöttar henne med matten?
    Det gör vi ju, självklart! Men det saknas en inre motivation hos henne till att kämpa med skolan (inkl att ta emot hjälp från oss) så om vi så småningom ser att motivation utifrån skulle göra skillnad så kan vi ju fundera på det. Men inte just nu dock. 
  • Limeblad
    Alexi skrev 2020-12-19 11:35:30 följande:

Det gör vi ju, självklart! Men det saknas en inre motivation hos henne till att kämpa med skolan (inkl att ta emot hjälp från oss) så om vi så småningom ser att motivation utifrån skulle göra skillnad så kan vi ju fundera på det. Men inte just nu dock. 

Känns spontant bättre att belöna ansträngningen för det ämnet som är kämpigt oavsett om den resulterar i ett höjt betyg eller inte.
  • Alexi
    Limeblad skrev 2020-12-19 12:04:02 följande:
    Känns spontant bättre att belöna ansträngningen för det ämnet som är kämpigt oavsett om den resulterar i ett höjt betyg eller inte.
    Håller med men just nu finns det inte ens en ansträngning... Men det är absolut inte aktuellt med belöning alls just nu heller. 
  • Hyllemor

Det förekom redan på min tid. Min mamma (som är lärare) ansåg att det var absurt och sade bara att så fungerar det minsann inte i vår familj. Däremot så fick jag faktiskt på skolavslutningen i 9:an en liten summa pengar, men det var inte på grund av enskilda betyg, utan för att jag verkligen hade kämpat som ett djur och pluggat timtals varje dag och dessutom hade gått sommarskola varje år på högstadiet eftersom jag låg efter i engelska och matte. Jag visste inte heller att jag skulle få de där pengarna, så jag blev jätteglad, eftersom det kom som en överraskning.

Min yngre bror fick inte några pengar när han slutade 9:an trots att han hade betydligt högre betyg än jag.

• Kvittning

Jag tror det är varken standard eller ovanligt. För mitt barn som kommit upp i betygsåldern så motiveras hon av att hon vill kunna komma in på rätt skola i gymnasiet.

Känns som dubbel bestraffning och förstärkning av misslyckande om sämre betyg skulle resultera både i att inte komma in och utebliven monetär belöning.

Och om hon får bra betyg och kommer in så är ju det en belöning i sig.

Av de jag känner så finns det två kategorier som får pengar.

1) barn med riktigt ordentliga motivationsproblem där pengar är sista hoppet om att få fram någon form av ansträngning.

2) familjer där utbildning och skola ses som superviktigt där man tränat läsning och räkning hemma från så tidig ålder som möjligt och det satsas på pedagogiska appar mm och där barnen också är högpresterande och allt sämre än B ses som ett misslyckande.

Sedan vet jag förstås att inte alla familjer som ger pengar hör till de två kategorierna. Men de familjer som jag känner som ger pengar tillhör någon av ovanstående.

• Ebo88

Jag är född -88 och under högstadiet så var det långa kompisar som fick betalt om dom fick bra betyg.

En av klasskompisarna för 1000kr per MVG men hans pappa hade jobb med väldigt bra inkomst, de flesta vännerna jag hade fick väl 1000kr sammanlagt kanske om betygen var bättre

• TvillingmammaVästgöte
    Kvittning skrev 2020-12-20 07:29:36 följande:

Jag tror det är varken standard eller ovanligt. För mitt barn som kommit upp i betygsåldern så motiveras hon av att hon vill kunna komma in på rätt skola i gymnasiet.

Känns som dubbel bestraffning och förstärkning av misslyckande om sämre betyg skulle resultera både i att inte komma in och utebliven monetär belöning.

Av de jag känner så finns det två kategorier som får pengar.

1) barn med riktigt ordentliga motivationsproblem där pengar är sista hoppet om att få fram någon form av ansträngning.

2) familjer där utbildning och skola ses som superviktigt där man tränat läsning och räkning hemma från så tidig ålder som möjligt och det satsas på pedagogiska appar mm och där barnen också är högpresterande och allt sämre än B ses som ett misslyckande.

Sedan vet jag förstås att inte alla familjer som ger pengar hör till de två kategorierna. Men de familjer som jag känner som ger pengar tillhör någon av ovanstående.

Inte konstigt att många ungdomar från akademikerhem är Superstressade, om föräldrarna har sådana förväntningar på dem.
  • Hum Hum Humla
    Kvittning skrev 2020-12-20 07:29:36 följande:

Ja precis. Min dotter går i 9:an och kämpar jättehårt för att komma in på det gymnasium som hon vill. Då finns det ju ingen anledning att vi ska pressa henne också med att hon ska få pengar. Däremot kanske hon får någon present när hon går ut 9:an, men det får bli en överraskning i så fall. 
  • Themis
    Hum Hum Humla skrev 2020-12-20 11:23:40 följande:
    Ja precis. Min dotter går i 9:an och kämpar jättehårt för att komma in på det gymnasium som hon vill. Då finns det ju ingen anledning att vi ska pressa henne också med att hon ska få pengar. Däremot kanske hon får någon present när hon går ut 9:an, men det får bli en överraskning i så fall. 
    Ingen sa något om belöning för bra betyg i nian, men så kom min far (som jag var arg på av många anledningar redan så vet inte om det var därför jag blev så sur) och gav mig en hundring för varje 5:a i efterhand.

Hade jag vetat om den moroten hade jag troligen haft ett par femmor till men som det var behövde jag inte högre betyg för att komma in på det jag ville, så varför lägga mer energi på det? Den behöver man ju för att orka nästa tre år.

Jag blev bara riktigt sur av det där, faktiskt. Finns det en belöning för bättre prestation så berätta det, är mitt tips.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Tyrande

Jag är född -91 och på min tid så var det ganska vanligt att kompisars föräldrar betalade för bra betyg i högstadiet samt gymnasiet. En kompis fick 500kr per MVG och en annan 1000kr per MVG. Ingen i min familj däremot fick betalt för bra betyg. Jag kan också säga att dom som fick betalt fick knappast bättre betyg för det heller. :P 

• Limeblad
    Tyrande skrev 2020-12-20 19:22:46 följande:

Jag är född -91 och på min tid så var det ganska vanligt att kompisars föräldrar betalade för bra betyg i högstadiet samt gymnasiet. En kompis fick 500kr per MVG och en annan 1000kr per MVG. Ingen i min familj däremot fick betalt för bra betyg. Jag kan också säga att dom som fick betalt fick knappast bättre betyg för det heller. :P 

Så himla mycket pengar. Det är ju rätt många ämnen/kurser man läser på högstadiet och gymnasiet.
  • Tyrande
    Limeblad skrev 2020-12-20 21:13:21 följande:
    Så himla mycket pengar. Det är ju rätt många ämnen/kurser man läser på högstadiet och gymnasiet.
    Yes, jag håller med. Jag gick i en skola mitt i Stockholm med troligen ganska många rika föräldrar. Som sagt ingenting som ens var på tal om i min familj.
Svar på tråden Är det vanligt att föräldrar betalar ungdomar för bra betyg?