• jageanonymis

    Försörjer mitt vuxna barn..

    Hej,

    Jag är en kvinna på 60 år. Jag har en dotter som fyller 24 inom kort. Jag är gift med hennes pappa och detta är vårat enda gemensamma barn och mitt enda barn. Min man har en dotter sen innan som är 45 år. Min man är 75 år gammal.

    Vår gemensamma dotter har alltid haft det ganska tufft. Hon hade det jobbigt i skolan, blev mobbad och var utstött.

    Hon fick diagnosen Autismspektrumtillstånd när hon fyllde 13 år.

    Vår dotter är en fantastisk människa, väldigt rolig och hjälpsam.

    Men hon kan inte försörja sig själv. Hon har haft många olika ströjobb, som t.ex. telefonförsäljning, enkla caféjobb och alla jobb har slutat med att hon blir uppsagd. Hon är en oerhört oekonomisk person. Hon hade en egen lägenhet förut och jag betalade hyran varje månad åt henne.

    Hon har en sambo numera och han är 12 år äldre än henne. Vi tycker inte så mycket om honom i familjen.

    Men vår dotter är också väldigt dålig på att hålla sig till sanningen. Hon ljuger om saker som är kanske för henne inte så stora men för oss är det stora saker. Det kan handla om pengar, om jobb, olika typer av utbildningar och annat. Hon hade en skuld på Klarna för ett drygt år sedan på 80 000 kr jag och min man fick betala. Hon skulle ha betalat tillbaka till oss 500 kr i månaden men det har inte skett. Hon är besatt av fina saker och vill alltid ha nya kläder.

    Vi vet inte vad vi ska göra längre. Vi är så ledsna och oroliga hela tiden. Vår dotter är vårt allt och det vet hon. Men hon är så oansvarig och det är skrämmande.

    Jag är rädd för vad som ska hända. Just nu är hon arbetslös och får pengar av oss varje månad som ska räcka en månad och gärna lite av nästkommande månad också.

    Jag vet att hon inte har haft det lätt i sitt liv men jag är så trött på lögner och annat. Hon går hos psykolog men vet inte hur mycket det hjälper.

    Vad ska vi göra? Är det vårat fel? Hon känns så oerhört deprimerad och vilsen.

  • Svar på tråden Försörjer mitt vuxna barn..
  • Anonym
    Anonym (Sjuksköterskan) skrev 2020-12-12 11:41:41 följande:

    Hej!

    Kontakta en kurator som hjälper er att rena upp tråden, med diagnos och stöd i vardagen.

    I autism ingår ofta numera asperger, har hon detta förstår hon inte själv, hur mycket ni än talar om. Hon behöver god man inför framtiden och förmodligen hjälp från boendestöd. Viktigt att även ta tag i den ekonomiska frågan, har hon en diagnos kan kuratorn hjälpa henne vidare i en process med Försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Er dotter behöver ev. ett anpassat jobb relaterat till diagnos, att inte vara ordinarie personal. Viktigt att ta tag i detta nu,när hon är 30 år ändras kriterierna för att få bidrag från Försäkringskassan, det blir svårare då. Hon borde ha rätt till aktivitetsstöd etc. 

    Som det är nu stjälper ni både henne och er själva!

    / Sjuksköterskan


    "autism ingår ofta numera asperger, har hon detta förstår hon inte själv, hur mycket ni än talar om."

    Ehh? Inte många rätt här.
  • Anonym (Aspie)

    Ja tyvärr blir arbetsmarknaden mindre och mindre autismvänlig. När man har asperger så riskerar man att hamna mellan stolarna. Man anses för arbetsduglig för att ha rätt till ersättning från försäkringskassan. Men på de flesta arbetsplatser räcker man inte till. Man hamnar mellan stolarna. Så då tvingas föräldrarna att hjälpa en. Men det låter som att din dotter skulle behöva en god man.

  • Södermannen

    En varning för så kallade goda män, inte alla av dom är goda. Jag vet folk som haft goda män och som direkt har utnyttjat personerna ifråga ekonomiskt.
    Jag antar att antagningskraven för goda män och den mänskliga faktorn kan ställa till det om man inte får rätt person för tjänsten.

  • Gameofthrones

    Godmanskap ska funka generellt. Har man bra människor i din omgivning då kan det gå om man nu vill ha det så.

    Ni kan skaffa förvaltare det är två skilda saker godmanskap och detta. För att avlasta er? Så ni kan bygga om på nytt med ett bra föräldrarskap.

    Ni måste bryta medberoendet först.

  • SweeneyTodd
    Gameofthrones skrev 2020-12-12 13:49:16 följande:
    Godmanskap ska funka generellt. Har man bra människor i din omgivning då kan det gå om man nu vill ha det så.

    Ni kan skaffa förvaltare det är två skilda saker godmanskap och detta. För att avlasta er? Så ni kan bygga om på nytt med ett bra föräldrarskap.

    Ni måste bryta medberoendet först.
    Varför tycker du att man ska skaffa en förvaltare åt dottern?

    En förvaltare tar inte fysiskt hand om personer, de bara ska se till andra gör det, precis som gode män ska se till att andra tar hand om huvudmannen(se till att huvudmannen har ett bra boende, ordna med myndighetskontakter, och ordna hemtjänst eller boendestöd). 

    Sedan är godmanskap och förvaltarskap inte så himla olika, men självklart finns det skillnader. I båda fallen kallas den hjälpsökande för huvudman, och förvaltaren eller gode mannen kallas för ställföreträdare. Sedan har  både förvaltare eller god man tre uppdrag; att sörja för person, bevaka rätt, och förvalta egendom. Man har mer rättigheter om man har god man, om man har förvaltare saknas man rättshandlingsförmåga och får inte ingå avtal. Märk att både förvaltare och god man har samma uppdrag(de som jag listar ovan att sörja för person osv.) 
  • Anonym (LSS)

    Kan hon inte få hjälp? Typ LSS eller vad heter det?

  • SweeneyTodd

    Fann den här texten: 

    Att sörja för person innebär däremot inte att den gode mannen/förvaltaren själv ska sköta om och vårda huvudmannen, följa med på läkarbesök, städa, hänga upp gardiner, handla mat eller vidta andra praktiska åtgärder. Han eller hon ska bara se till att de utförs. De konkreta insatserna genomförs istället genom socialtjänstens försorg (ledsagare, kontaktperson, hemtjänst med flera) eller genom andra externa aktörer såsom röda korset med flera.

    www.pajala.se/familj-stod-omsorg/god-man-forvaltare-formyndare/om-bevaka-ratt-forvalta-egendom-och-sorja-for-person/

  • Anonym (Ä)

    Sluta curla henne! Ni hjälper henne inte, snarare tvärtom.

  • Anonym (Bara jag)

    Hej

    Jag är inte läkare, men jag tror att mycket av er dotters problematik beror på hennes diagnos. Om man har autism behöver man struktur och man kan behöva hjälp med att strukturera upp sitt dagliga liv, arbetsliv och privatliv.

    De jag känner som har autism behöver mer stöd än andra att styra upp arbete, mat, sömn, ekonomi etc.

    Jag tror att ni alla tre behöver hjälp, men att det tyvärr blir du och din man som först måste söka den.

    För er dotter behöver hjälp med att ordna sitt liv nu men även för att kunna ordna det när ni inte längre kan eller finns kvar. Om inte ser framtiden mörk ut för henne.

    Jag föreslår att ni kontaktar hab, socialtjänsten och vårdcentralen. Ni har gjort ett fantastiskt jobb, men ni behöver hjälp och er dottet behöver stöd.

    Allt gott

  • SweeneyTodd
    Anonym (Bara jag) skrev 2020-12-13 19:55:17 följande:
    Hej
    Jag är inte läkare, men jag tror att mycket av er dotters problematik beror på hennes diagnos. Om man har autism behöver man struktur och man kan behöva hjälp med att strukturera upp sitt dagliga liv, arbetsliv och privatliv.
    De jag känner som har autism behöver mer stöd än andra att styra upp arbete, mat, sömn, ekonomi etc.
    Jag tror att ni alla tre behöver hjälp, men att det tyvärr blir du och din man som först måste söka den.
    För er dotter behöver hjälp med att ordna sitt liv nu men även för att kunna ordna det när ni inte längre kan eller finns kvar. Om inte ser framtiden mörk ut för henne.
    Jag föreslår att ni kontaktar hab, socialtjänsten och vårdcentralen. Ni har gjort ett fantastiskt jobb, men ni behöver hjälp och er dottet behöver stöd.
    Allt gott
    ALLA behöver inte struktur! Så skriv inte så, det blir bara dumt. 
Svar på tråden Försörjer mitt vuxna barn..