• Anonym (Jag fattar inte!)

Tystnadsplikt - Vart är accebtabelt och inte?

Jag lär nog formulera mig dåligt i skrift. Om jag fick chansen att snacka personligt, så kanske det skulle bli andra bullar.

Jag har gjort en anmälan mot en f.d personal som pratade i telefon vid en kassa. Så pass att kassapersonalen förstod och kunde ha sina aningar om vad allt handlande om. Personalen pratade i telefonen om mig.

Jag har varit klient på ett boende. Där har en personal följt med mig vid ett tillfälle i en butik. Av en anledning ringde personalen upp sin kollega och man kunde förstå på långa vägar att jag var klient. Vad jag var för klient spelar ingen roll i den här tråden, tänker jag.

Men jag ogillade att personalen ringde upp sin kollega, något som jag dessutom försökte hejda henne att inte göra vid det tillfället.

Man hörde vad hon pratade om och man kunde absolut förstå om min sits. Liksom anade vad jag var för typ av klient.

Jag anmälde detta för jag tycker det är brott emot tystnadsplikt. Något som åklagare har lagt ned ärendet. Jag har överprövat och återigen har det lagts ned. Jag har min rätt att överpröva detta ytterligare så det går till ''högre åklagare'' har jag förstått det som.

Men just nu känner jag arg över att jag förmodligen formulerar mig dåligt.

Detta är väl brott emot tystnadsplikt?

Hur kan jag formulera mig på bästa sätt? Jag vill inte ha tips om hur jag kan överdriva eller ljuga, jag vill inte ha sådant tips! Men jag vet att jag suger på skrift. Det hade varit enklare om jag fick chansen att förklara muntligt. Så tips om hur jag kan formulera mig så man förstår att människor runt omkring förstod vad jag var för en = Brott emot tystnadsplikt.

Så även om jag inte nämner rent exakt avd jag är för klient (Här), så kanske ni kan säga på ett ungefär hur jag kan skriva, så man fattar att kassapersonalen förstod att jag vad jag var för typ av klient och andra människor runt omkring, begrep nog också vad jag var för en. För det måste ju räknas brott emot tystnadsplikt!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tystnadsplikt - Vart är accebtabelt och inte?
  • Anonym (gg)

Utifrån mitt arbete inom psykiatrin så är det inte särskilt lämpligt. Jag hälsar inte ens på en patient ute bland folk utanför arbetet om de inte uttryckligen sagt att de önskar det eller de hälsar först. 

Nu vet jag inte riktigt hur situationen såg ut o vad som sades, men det låte rinte korrekt.

Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-12-08 22:17:17 följande:
    Det måste inte vara riktat mot dig bara för att du stod bredvid. Du kanske förstod sammanhanget men så länge talaren inte refererade direkt till dig, eller indirekt, så är det inte säkert att andra gjorde det. Det beror ju på vad det var för händelse, om alla/några/någon som stod omkring er och hörde samtalet också hade sett den eller inte.

I vilket fall misstänker jag att du saknar bevis, eftersom man en sådan gång oftast bara har sitt eget vittnesmål, när det egentligen krävs en inspelning av förloppet. Utan bevis kan åklagaren inte göra särskilt mycket, men de säger dessutom att de anser att det antagligen inte har skett ett brott som kan gå under allmänt åtal.
    Alltså det måste nog vara jag som är oerhörd otydlig i text. För nu verkar fler inte riktigt förstå mig eller vad händelseförloppet. Å andra sidan har jag skippat ge detaljerad svar av olika anledningar just i denna tråd.

Men okej:

Det var såhär att jag skulle handla med en personal. Kassapersonalen frågade mig om någonting. En fråga som jag kunde ta hand om själv och själv ta eget beslut. Men kontaktpersonen som var med mig bestämde sig för att ringa till kontoret. Något jag försökte hejda henne till att inte göra. Kontaktpersonen envisades och ringde i alla fall.

Hon och andra änden i luren stod bra tag och pratade med varandra OM mig och om frågan. Kassapersonalen lär alla gånger förstå vad jag var för typ av klient med tanken på vad kontaktpersonen sa/pratade om i telefonen.

Om det inte går att bevisa så borde det stå det i pappret att ärendet lagts ned i brist på bevis. Men i det här fallet tolkar man ifrån pappret att ärendet lagts ned för att man helt enkelt inte tror att brott ägs rum.
    Anonym (socialsekreterare) skrev 2020-12-08 22:48:45 följande:

Jag kan bara utgå från hur det är inom socialtjänsten, tänker att liknande nog gäller i olika verksamheter inom omsorgen.

Om jag förstår det rätt så har personen inför andra människor pratat om dig som klient? 

Exakt så! Olämplig, va?
    Anonym (gg) skrev 2020-12-08 23:45:26 följande:

Utifrån mitt arbete inom psykiatrin så är det inte särskilt lämpligt. Jag hälsar inte ens på en patient ute bland folk utanför arbetet om de inte uttryckligen sagt att de önskar det eller de hälsar först. 

Nu vet jag inte riktigt hur situationen såg ut o vad som sades, men det låte rinte korrekt.

TACK SÅ MYCKET! Nu är det äntligen någon som förstår mig. Det var det här jag behövde. Dock tror jag att jag formulerar mig oerhörd dålig via text. Jag har dock varit extra otydlig här utan att jag velat, men jag tippar på att det beror på att jag inte velat skriva så mycket detaljer om händelseförloppet.

Det måste väl vara brott emot tystnadsplikt, va?

• Anonym (A)
    Anonym (Jag fattar inte!) skrev 2020-12-09 02:19:45 följande
    Det var såhär att jag skulle handla med en personal. Kassapersonalen frågade mig om någonting. En fråga som jag kunde ta hand om själv och själv ta eget beslut. Men kontaktpersonen som var med mig bestämde sig för att ringa till kontoret. Något jag försökte hejda henne till att inte göra. Kontaktpersonen envisades och ringde i alla fall.

Hon och andra änden i luren stod bra tag och pratade med varandra OM mig och om frågan. Kassapersonalen lär alla gånger förstå vad jag var för typ av klient med tanken på vad kontaktpersonen sa/pratade om i telefonen.

Utifrån som du beskriver händelseförloppet här låter det som att personalen bedömde det som nödvändigt att få stöd i hur denne skulle agera från kontoret (även om du inte håller med). Om personalen gjorde den bedömningen är det mig veterligen inte ett brott mot tystnadsplikten, givet att samtalet kretsade kring att lösa aktuell situation/fråga. 
    Därmed kan jag förstå att anmälan lades ner. 

Däremot kan lämpligheten i att ta ett sådant samtal framför en tredjepart (personalen i kassan) och nödvändigheten till att personalen kontaktade kontoret överhuvudtaget diskuteras. Jag skulle nog råda dig till att boka ett möte med personalens chef för att höra dennes åsikt i frågan. Jag uppfattar det som att du är upprörd och inte förstår personalens agerande, varför ett samtal med chefen kan hjälpa dig förstå samt att chefen kan hjälpa dig vidare om denne bedömer att ett fel har skett.

Jag tror inte att en överklagan igen förändrar situationen och jag tror inte heller att orsaken till att ärendet lades ner beror på din förmåga att uttrycka dig i skrift. 
  • Anonym (.)
    Anonym (socialsekreterare) skrev 2020-12-08 23:29:58 följande:
    Okej, det går inte att dra några slutsatser av att bara läsa inlägget. Det kan finnas omständigheter som förklarar.

Däremot förstår jag inte varför det skulle vara orimligt att jag vill lyfta åsikten att det är viktigt att i största möjligaste mån vara försiktig med att prata om klienter offentligt, framför klienten (!).

Lite märkligt hur lite förståelse det verkar finnas i tråden för hur kränkande den här upplevelsen tydligen verkar ha varit för TS. Om det finns förklarande omständigheter är det viktigt att TS i så fall får det förklarat för siig.

Förstår inte varför du fann det nödvändigt att använda dig av härskateknik.
    Skilj på saker och blanda de inte friskt.
    Att TS upplevt dret som kränkande innebär inte per automatik att det varit det.

Det borde du med ditt insinuerade yrke mycket väl känna till hur lätt det är att kränka andra för allt möjligt och omöjligt. Vi är ett oerhört lättkränkt folk och nej, det innebär INTE att de alltid blir kränkta.
    Känslan av att vara kränkt är något man väljer nämligen.

Och TS har berättat att hen fått avslag i sina överklagan, inget brott har begåtts.
  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2020-12-09 08:20:06 följande:
    Utifrån som du beskriver händelseförloppet här låter det som att personalen bedömde det som nödvändigt att få stöd i hur denne skulle agera från kontoret (även om du inte håller med). Om personalen gjorde den bedömningen är det mig veterligen inte ett brott mot tystnadsplikten, givet att samtalet kretsade kring att lösa aktuell situation/fråga. 
    Därmed kan jag förstå att anmälan lades ner. 

Däremot kan lämpligheten i att ta ett sådant samtal framför en tredjepart (personalen i kassan) och nödvändigheten till att personalen kontaktade kontoret överhuvudtaget diskuteras. Jag skulle nog råda dig till att boka ett möte med personalens chef för att höra dennes åsikt i frågan. Jag uppfattar det som att du är upprörd och inte förstår personalens agerande, varför ett samtal med chefen kan hjälpa dig förstå samt att chefen kan hjälpa dig vidare om denne bedömer att ett fel har skett.

Jag tror inte att en överklagan igen förändrar situationen och jag tror inte heller att orsaken till att ärendet lades ner beror på din förmåga att uttrycka dig i skrift. 
    Tja... vis av erfarenhet.
    Det är i kassan det oftast uppstår problem och det är inte alls självklart att lösningen är att gå därifrån med en klient man ska ha uppsikt över för att sedan komma tillbaka till kasssan med samma klient och betala.
    Det kan om möjliget vara än mer kränkande. Det bör de flesta känna till, alla har väl sett någon som saknar pengar på kortet eller att det strulat på annat sätt. Det är oftast mycket genanta situationer.
  • Anonym (socialsekreterare)
    Anonym (.) skrev 2020-12-09 16:27:44 följande:

Skilj på saker och blanda de inte friskt.

Att TS upplevt dret som kränkande innebär inte per automatik att det varit det.

Det borde du med ditt insinuerade yrke mycket väl känna till hur lätt det är att kränka andra för allt möjligt och omöjligt. Vi är ett oerhört lättkränkt folk och nej, det innebär INTE att de alltid blir kränkta.

Känslan av att vara kränkt är något man väljer nämligen.

Och TS har berättat att hen fått avslag i sina överklagan, inget brott har begåtts.

Jag har inte lagt så mycket vikt vid frågan om det är ett brott som begåtts eller ej. Jag tror inte att det här är nåt som skulle leda till åtal. Däremot tar jag hänsyn till TS upplevelser av en för TS kränkande situation. Det är ju viktigt att samma sak inte sker igen och att TS får sin känsla av att vara kränkt bemött. Att ta ett snack med boendets chef tycker jag låter utmärkt. Generellt tillhör det personalens jobb att kunna hantera de olika boendes känslor på ett hänsynsfullt sätt. En del personer har lättare än andra för att bli kränkta eller hantera sina känslor osv. Det kan ibland vara en del av problematiken som man jobbar med på boendet. Händelsen skulle kunna ligga till grund för en avvikelse. Ingen aning om hur det är för dig TS.
  • Anonym (....)
    Anonym (Jag fattar inte!) skrev 2020-12-08 22:04:19 följande:

Fast, jag stod ju bredvid personen? Så det var inriktat mot mig? Om en berörd sak som skedde på plats.På pappret så står det: Det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.

Vilket betyder väl att brott inte har skett enligt åklagaren. Vilket det har, om personen pratar om något ämne som handlar om mig, inför massa folk och folk förstår att det är mig det handlar om, så måste det vara brott mot tystnadsplikt?

Det går inte att bevisa att ett brott har hänt. Och även om folk kunde förstå vad du var för klient så är det inget som kan härledas till just dig, vilket är det åklagaren har bedömt.
  • Anonym (gg)

Ts, lyssna inte så mycket på de som har lite mästrande ton. 

Du kommer inte kunna bevisa att hon gjort fel, men en proffessionell personal gör inte så. Jag hade gått åt sidan om det var en totalt akut situation, med akut menar jag då typ att min patient blivit våldsam mot kassapersonal eller ramlat ner på marken typ och behöver vård. Övriga saker behöver jag inte stöd för att klara av? Låter himla märkligt. 

Oavsett så är det olämpligt att prata om dig så andra kan förstå och höra, och det kan mycket väl vara ett brott mot tystnadsplikten, men du hade behövt spela in det för att kunna bevisa att det hänt, eller ha andra som bevittnat händelsen.

Anonym (gg) skrev 2020-12-09 22:48:42 följande:

Ts, lyssna inte så mycket på de som har lite mästrande ton. 

Du kommer inte kunna bevisa att hon gjort fel, men en proffessionell personal gör inte så. Jag hade gått åt sidan om det var en totalt akut situation, med akut menar jag då typ att min patient blivit våldsam mot kassapersonal eller ramlat ner på marken typ och behöver vård. Övriga saker behöver jag inte stöd för att klara av? Låter himla märkligt. 

Oavsett så är det olämpligt att prata om dig så andra kan förstå och höra, och det kan mycket väl vara ett brott mot tystnadsplikten, men du hade behövt spela in det för att kunna bevisa att det hänt, eller ha andra som bevittnat händelsen.

Jag har alltid rätt till att överpröva + att jag har faktiskt talat med personalen i frågan om har det inspelad i telefonen att hon erkänt att hon pratade om mig.
  • Lönnsirap

Jag tänker att det inte behöver bero på att du uttryckt dig otydligt att åklagaren lagt ner ärendet, utan på att olika myndigheter prioriterar olika!

Personligen tycker jag du också ska tänka IVO och verksamhetens eget kvalitéts system.

Att få upprättelse för det man blivit utsatt för är inte alltid möjligt och ibland är det faktiskt viktigast att spara sin energi till annat!

Bara att ha blivit polisanmält för brott mot tystnadsplikten är en stor grej, det behöver inte vara så att personen blir dömd!

Vill du driva det vidare så tror jag inte att åklagare är rätt person. Anmäl till IVO!

• Anonym (....)
    Anonym (Jag fattar inte!) skrev 2020-12-10 06:47:37 följande:

Jag har alltid rätt till att överpröva + att jag har faktiskt talat med personalen i frågan om har det inspelad i telefonen att hon erkänt att hon pratade om mig.

Det hjälper dock inte. Om hon ringde kontoret för att få råd om situationen med dig så är det självklart att hon pratar om dig och då har inget brott begåtts.
  • Räkan77

Ta kontakt med chefen för boendet för att prata om situationen. Om det fortfarande inte känns bra efter det samtalet så kontakta din biståndshandläggare. Om du känner att ingen av dem tar dig på allvar så skicka in ett skriftligt klagomål till kommunen. Då blir det en inkommande handling som blir registrerad och som måste besvaras.

Svar på tråden Tystnadsplikt - Vart är accebtabelt och inte?