• Kaarlssoon

Jobba eller plugga första tiden?

Hej! Jag & sambon har haft en stark barnlängtan de senaste 3 åren men har inte börjat försöka än då jag har velat plugga färdigt först. Nu är det snart dax för mig att börja skriva på mitt examensarbete & vi funderar på att börja försöka till våren, cirka 4 månader innan jag är klar med skolan. Vi räknar inte med att bli gravida direkt men vi vet såklart att det kan hända vilket skulle innebära att jag fick skriva mitt examensarbete gravid. Många säger att de avråder från detta pga trötthet & illamående som ofta uppstår, men jag tänker att folk JOBBAR ju på fysiska arbeten där de måste vara en viss tid, utan att kunna bestämma så mycket själva. Medan examensarbetet ger ganska mycket frihet, skulle kunna välja mina dagar mer & vila mycket emellan plugget. Förstår ni hur jag tänker? Vill gärna höra era tankar & erfarenheter!

• Svar på tråden Jobba eller plugga första tiden?
  • Anonym (444)

Jag skulle råda dig till att först skaffa ett jobb och sen prova på hur det är att jobba ett tag innan innan du blir gravid!

• Anonym (H)

Har du arbetat innan dina studier så att du har en vilande sgi?

Vad händer om du inte klarar att skriva under graviditeten? Känns det ok att vara sjukskriven och kanske inte kunna färdigställa din utbildning förens efter föräldraledigheten?

• segaages

är ju inte säkert att det blir barn på första försöket heller! jag är i v12 och pluggar en krävande utbildning och visst är det jobbigt att må illa men är så glad att må illa hemma, kunna sova ett tag extra på morgonen och ta dagen i min egen takt. vi hade praktik då jag mådde som värst och det var inte kul, då längtade jag tillbaka till att vara hemma i mjukisbyxor framför datorn! så kör på tycker jag! :)

• HeidiHR

Nu pluggade jag förvisso komvux men jag säger kör!

Sonen fyllde ett när jag började och jag var gravid med lillasyster (var i femte månaden när kurserna startade). Så litet barn, heltidsstudier på komvux och gravid och det gick! Trött som ett as stundtals men jag fick mitt slutbetyg.

Ska man generalisera grovt är det för många jobbigt med illamående och trötthet de första tolv veckorna, sen har man en ganska bra period framåt slutet av graviditeten då man börjar bli trött igen. Naturligtvis kan du drabbas av en jobbig graviditet men ingen idé att ta ut det i förskott.

• Kaarlssoon
    Anonym (H) skrev 2020-12-07 13:06:33 följande:

Har du arbetat innan dina studier så att du har en vilande sgi?

Ja det har jag, jag arbetade i två år innan jag började plugga så förmodar att jag då har en vilande SGI? Har även arbetat under studierna.

Vad händer om du inte klarar att skriva under graviditeten? Känns det ok att vara sjukskriven och kanske inte kunna färdigställa din utbildning förens efter föräldraledigheten?

Det känns ok eftersom risken är relativt liten, men vi är medvetna om att det kan bli så och det känns okej för mig. Jag känner flera som gått min utbildning som fått skjuta upp examensarbetet av olika anledningar och sedan skrivit examensarbetet medan det jobbat. Jag utbildar mig inom skolan och mitt yrke är väldigt högt eftertraktat så det är lätt att få jobb, så som det ser ut nu och så som det lär se ut några år framöver.
  • Kaarlssoon
    Anonym (444) skrev 2020-12-07 12:09:10 följande:

Jag skulle råda dig till att först skaffa ett jobb och sen prova på hur det är att jobba ett tag innan innan du blir gravid!

Tack för tipsen, men så länge kommer vi inte vänta. Vill du dela varför du tycker så?
  • Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 14:27:41 följande:

Det känns ok eftersom risken är relativt liten, men vi är medvetna om att det kan bli så och det känns okej för mig. Jag känner flera som gått min utbildning som fått skjuta upp examensarbetet av olika anledningar och sedan skrivit examensarbetet medan det jobbat. Jag utbildar mig inom skolan och mitt yrke är väldigt högt eftertraktat så det är lätt att få jobb, så som det ser ut nu och så som det lär se ut några år framöver.

Om du har en sgi sedan tidigare som är skyddad så säger jag kör. Om inte så avvakta.

Du måste arbeta 240 dagar i anslutning till bf om du ska ha full ersättning de 180 första dagarna.

Med anda ord. Blir du gravid ocj anställd med 6 månader till bf så kommer du de 180 första föräldrapenningdagarna få ersättning på grundnivå.

Om du har sgi sedan tidigare, dubbelkolla hur 240-dagars villkoret ser ut om du studerat emellan, kan hända att du inte uppfyller det oavsett
  • Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 14:27:41 följande:

Du bör också vara beredd på vad som händer om du mot förmodan inte får ett jobb. Då kommer du gå ut lägsta beloppet på a-kassa. Med andra ord 5000 kronor ut i månaden
  • Kaarlssoon

[quote=80810775][quote-nick]Anonym (H) skrev 2020-12-07 14:32:10 följande:[/quote-nick]

Du bör också vara beredd på vad som händer om du mot förmodan inte får ett jobb. Då kommer du gå ut lägsta beloppet på a-kassa. Med andra ord 5000 kronor ut i månaden

[/quote

Menar du om jag inte får jobb efter eller under graviditeten? För ett jobb har jag, dock som timvikarie men med väldigt mycket timmar. Vi har dock räknat med att det skulle kunna bli 5000 då vi velat veta att vi skulle klara oss och vi skulle fortfarande klara oss gott och väl pga sambons lön + att vi sparat de senaste 4 åren till detta så vi båda har två stora sparkonton, vilket åtminstone är en trygghet.

• Kaarlssoon

vet någon hur man kan kolla om man har en skyddad SGI redan nu?

• Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 14:54:10 följande:

vet någon hur man kan kolla om man har en skyddad SGI redan nu?

Du måste arbeta tillräcklogt mycket för att uppfylla 240-dagars. Men troligtvis gör du det. Hur mycket arbetar du? Hur länge har du arbetat? Arbetade du heltid före studierna? Har du glapp mellan tidigare arbete och studier? Hur länge har du studerat? Om du började studera före augusti 2018, har du tagit fulla studiemedel för de studier du bedrev innan dess?

Om du kan svara på dessa frågor kan jag troligtvis komma fram till om du har en sgi. Annars vet jag inte om du kan skicka in uppgifter till Fk för att få den fastställd?
  • Kaarlssoon
    Anonym (H) skrev 2020-12-07 15:18:18 följande:

Du måste arbeta tillräcklogt mycket för att uppfylla 240-dagars. Men troligtvis gör du det. Hur mycket arbetar du? Hur länge har du arbetat? Arbetade du heltid före studierna? Har du glapp mellan tidigare arbete och studier? Hur länge har du studerat? Om du började studera före augusti 2018, har du tagit fulla studiemedel för de studier du bedrev innan dess?

Om du kan svara på dessa frågor kan jag troligtvis komma fram till om du har en sgi. Annars vet jag inte om du kan skicka in uppgifter till Fk för att få den fastställd?

Innan jag började studera arbetade jag heltid på en förskola & extra på ett korttidsboende. När jag började studera tog jag en paus från båda jobben under 1 år. Sedan har jag jobbat något varje månad, allt mellan 5 - 10 pass & sedan jobbat långt över heltid över sommaren. Jag arbetade två år innan jag började studera. Jag jobbade fram tills att jag började studera & en bit in på första studieåret. Jag har nu studerat sedan september 2018 med fullt studielån.
  • Kaarlssoon
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 15:26:35 följande:

Innan jag började studera arbetade jag heltid på en förskola & extra på ett korttidsboende. När jag började studera tog jag en paus från båda jobben under 1 år. Sedan har jag jobbat något varje månad, allt mellan 5 - 10 pass & sedan jobbat långt över heltid över sommaren. Jag arbetade två år innan jag började studera. Jag jobbade fram tills att jag började studera & en bit in på första studieåret. Jag har nu studerat sedan september 2018 med fullt studielån.

Förtydligande: jag arbetade alltså en bit in på det första studieåret,

Sedan en paus på 1 år, sedan började jag jobba igen, och då oftast mellan 5 - 10 pass i månaden förutom på sommaren då jag arbetet långt över heltid mellan juni - augusti.
  • Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 15:26:35 följande:

Då bör du absolut ja en vilande sgi som bygger på den lön du hade före studierna. Det som gör mig osäker är att du arbetat under studietiden. Jag tror inte de räknar på detta sätt, men jag blir lite orolig att de när du arbetat mer än 6 månader under studietiden skall räkna om din sgi till den lön du haft då. Men det enda rimliga är Isf att de kombinerar den tid du arbetat med skyddad tid upp till 100%.

Jag skulle ringa Fk och dubbelkolla detta
Svar på tråden Jobba eller plugga första tiden?