• Anonym (Hjälp tack)

Hur långt sträcker sig mitt ansvar?

Om en person vistas olovligen på min tomt, försöker ta sig in i mitt förråd och sen blir så skrämd av min hund att hen ramlar och skadar sig, är det då mitt ansvar?

Hunden började skälla så hen blev rädd och försökte springa undan, men ramlade från en trappa och bröt en handled.

• Svar på tråden Hur långt sträcker sig mitt ansvar?
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp tack) skrev 2020-12-04 13:36:53 följande:

Om en person vistas olovligen på min tomt, försöker ta sig in i mitt förråd och sen blir så skrämd av min hund att hen ramlar och skadar sig, är det då mitt ansvar?

Hunden började skälla så hen blev rädd och försökte springa undan, men ramlade från en trappa och bröt en handled.

Jag är ingen expert. Men jag tycker att tjuven får skylla sig själv.  

Var hunden lös, släppte du ut hunden när du märkte att där var någon? Det kan kanske spela roll. 
  • Anonym (Hjälp tack)
    Anonym (.) skrev 2020-12-04 13:42:42 följande:

Jag är ingen expert. Men jag tycker att tjuven får skylla sig själv.  

Var hunden lös, släppte du ut hunden när du märkte att där var någon? Det kan kanske spela roll. 

Den har hundlucka och gick ut själv. Jag vet inte om hon såg personen innan eller om det var en slump. Tomten är inhägnad.
  • Johan70
    Anonym (Hjälp tack) skrev 2020-12-04 13:36:53 följande:

Ja, det är ditt ansvar. Man har strikt ansvar för sin hund, även på egen tomt och om någon annan befinner sig där oinbjudet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp tack) skrev 2020-12-04 13:45:35 följande:
    Den har hundlucka och gick ut själv. Jag vet inte om hon såg personen innan eller om det var en slump. Tomten är inhägnad.
    Ja, jag tycker att tjuven får skylla sig själv. Men det är ju bara min åsikt. jag vet ju att man har ett stort ansvar för vad ens hund gör.

Har inkräktaren anmält dig?
  • Anonym (Hjälp tack)
    Johan70 skrev 2020-12-04 13:49:51 följande:

Ja, det är ditt ansvar. Man har strikt ansvar för sin hund, även på egen tomt och om någon annan befinner sig där oinbjudet.

Även fast hunden inte gjorde något annat än skälla?
  • Anonym (Hjälp tack)
    Anonym (.) skrev 2020-12-04 13:50:10 följande:

Ja, jag tycker att tjuven får skylla sig själv. Men det är ju bara min åsikt. jag vet ju att man har ett stort ansvar för vad ens hund gör.

Har inkräktaren anmält dig?

Japp, eller hen sa iaf att hen skulle göra det. Jag har inte hört något än, men det kanske kommer. Det hände igår.
  • Johan70
    Anonym (Hjälp tack) skrev 2020-12-04 13:50:40 följande:
    Även fast hunden inte gjorde något annat än skälla?
    Ja. Strikt ansvar, som sagt. Det innebär att man har ansvar även om hunden "bara" skrämmer någon.

Sedan finns det förstås andra omständigheter i just det här fallet som kan göra att ansvaret jämkas.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp tack) skrev 2020-12-04 13:52:02 följande:
    Japp, eller hen sa iaf att hen skulle göra det. Jag har inte hört något än, men det kanske kommer. Det hände igår.
    Har du anmält honom?
  • Anonym (Hjälp tack)
    Anonym (.) skrev 2020-12-04 14:28:37 följande:

Har du anmält honom?

Ja.
  • Krux

Hunden skällde och den som olovandes befann sig på din tomt blev rädd, föll och bröt handleden och säger nu att hen tänker anmäla dig.

Om det hade varit du som skrek efter hen "HALLÅ, SLUTA, DU FÅR INTE VARA HÄR!", och personen då hade blivit rädd, fallit och brutit handleden, hade hen då kunnat anmäla dig?

Om jag är ute och går och det i närheten finns en okopplad hund som skäller när jag går förbi och jag blir rädd, tar ett snedsteg och vrickar foten, ramlar och slår i  skallen kan jag då anmäla hundägaren? Vad ska jag anmäla hundägaren för?

Jag tror inte att hens anmälan kommer så långt, men å andra sidan med tanke på dagens rättssamhälle skulle jag inte bli förvånad om den gör det .....

• Ignoramus

Hahaha vilket jävla as! Tveksamt vad du skulle bli ersättningsskyldig för trots att du (sinnessjukt nog) har hundägaransvar även i den här situationen; sjukvården är ju i princip gratis osv. Synd att hen inte spräckte skallen i fallet, det hade om inte annat inneburit en viss poetisk rättvisa.

Ge hunden nåt extra gott också!

Svar på tråden Hur långt sträcker sig mitt ansvar?