• Anonym (Fattig)

Skuldsanering. Vad är det?

Jag är 29 år. Har skulder för 440.000 kr.

Levt i destruktiv förhållande i 5 år där mitt ex tvingade mig ta lån på mitt namn för han ville köpa grejer och ha pengar för han behövde (han spelade mycket). Gav jag inte så misshandlade han mig och hotade mig. Var rädd konstant.

Kunde inte tacka nej.

Han åkte in i somras och jag känner mig fri.

Jag pluggar från januari och har CSN lån och bidrag.

Men denna summan kommer vara klar om 20 år och det är skyhög ränta. Jag har börjar må så psykiskt dåligt för jag kan inte leva normalt som andra i min ålder. Spara och köpa en bil kan jag glömma. Spara och åka på en resa. Nej. Det existerar inte. Spara för att köpa lägenhet kan jag också glömma. Börjat nästa känna att varför lever jag ens? Känner mig som ett riktigt misslyckande.

Hur ska jag göra?

Har hört man kan få skuldsanering.

Men vad innebär det? Kan någon berätta mer.

Har för övrigt i alla dessa 5 år jobbat i restaurang och caféer för att kunna betala av och ha en inkomst, har aldrig fått en betalningspåminnelse eller anmärkning. Alltid skött mina inbetalningar.

• Svar på tråden Skuldsanering. Vad är det?
  • elmadumle
    Aniiee skrev 2020-12-04 01:50:07 följande:

För att få skuldsannering måste skulden först hamna hos kronofogden. Där hamnar den bara om du inte betalar. 

Om det bara handlar om att du har många dyra lån och krediter så är det första du behöver göra att vända dig till riktiga banker och se om du någonstans kan få ett samlingslån med lägre ränta och månadskostnad.

Kan du plugga och jobba parallellt?

Fel, du behöver inte ha en enda skuld hos kf för att få skuldsanering. 
  • elmadumle
    Hin skrev 2020-12-04 02:05:48 följande:

Jag tog nog för givet att dina skulder hade gått vidare och låg hos KFM. Det var när jag läste svaret över mitt som jag insåg att jag kanske förhastade mig. Den som skrivit det svaret har naturligtvis rätt.
    Att "arbeta bort" skulder är ju väl så jobbigt men en annan sak. Skuldsanering är tyvärr utesluten isf ...

Vid en skuldsanering så räknar de ut vad du ska betala till varje fordringsägare, och alla pengar utöver det tex semesterersättning, aktieutdelningar osv är egna pengar. Det är när man får en bestående ökning eller minskning av lön som beloppet kan ändras man betalar. Vid en löneutmätning däremot gör de en kontroll av dina bankinnehav en gång om året och kan då mäta ut dessa. 
  • elmadumle

Ts,börja med din bank som någon redan föreslagit och berätta vad som hänt. Kan de inte hjälpa dig gå till budgetrådgivaren i din kommun, de kan hjälpa dig att reda ut din ekonom och även hjälpa till att se om du kan få skuldsanering, tror de hjälper till med ansökan också. Jag kan också rekommendera dig att kontakta kf och prata med de om din situation, en ansökan om skuldsanering kostar inget, bara tid men det kan det vara värt.

• Aniiee
    Anonym (Fel) skrev 2020-12-04 11:28:04 följande:
    Du har fel. Skulderna behöver inte ha gått till Kronofogden för att man ska kunna bli beviljad skuldsanering
    elmadumle skrev 2020-12-04 17:03:13 följande:
    Fel, du behöver inte ha en enda skuld hos kf för att få skuldsanering. 

Ok, då har jag väl missuppfattat något i att det är kronofogden som är de enda som har mandat att driva in skulder vid skuldsanering i Sverige.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Hmmm)
    Aniiee skrev 2020-12-04 18:02:44 följande:

Ok, då har jag väl missuppfattat något i att det är kronofogden som är de enda som har mandat att driva in skulder vid skuldsanering i Sverige.

Jo så var det i alla fall för 2-3 år sedan. Man måste först låta skulderna gå till KF, därefter kan man söka. Men det kanske nyligen har ändrats?
  • Anonym (Tyvärr)

TS, jag beklagar din belägenhet men du är tyvärr långt ifrån att kunna få en skuldsanering. Du måste först gjort allt som står i din makt för att själv betala av dina skulder. Börja med att prata med en bank och få till ett lån med förmånligare villkor.

• Anonym (Fel)
    Aniiee skrev 2020-12-04 18:02:44 följande:

Det är Kronofogden som har hand om skuldsaneringen men man måste inte ha skulder där för att kunna söka och få
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Hmmm) skrev 2020-12-04 18:25:41 följande:

Jo så var det i alla fall för 2-3 år sedan. Man måste först låta skulderna gå till KF, därefter kan man söka. Men det kanske nyligen har ändrats?

Nej, det har varit samma i ett antal år. Man behöver inte ha skulder som har gått vidare till Kronofogden
  • Anonym (BS)

Ignorera de som dissar skusan-möjligheter för dig, beslutet fattas individuellt av KFM och börja med att boka in rådgivning hos din kommuns budget- och skuldrådgivare, detta gynnar dig i din ansökan för skusan. Jag hade ungefär samma förutsättningar som dig och blev beviljad, man lever inte fett men däremot lever man ännu sämre som skuldsatt.

• Anonym (Fattig)
    Steven01 skrev 2020-12-04 08:28:48 följande:

Taskigt läge ts men nu måste du gilla läget, gör så här:

1. Sluta skylla på nån annan, det är du som har skulden och det är du som ska betala den.

2. 440,000 låter mycket men är absolut ingen omöjlighet att betala av.

3. Lägg alla fokus på att få ordning på din ekonomi. Inför totalt köpstopp på allt som inte är absolut nödvändigt. Obs gäller även alkohol. Börja jobba extra så mycket det bara går. Sälj allt som du absolut inte behöver.

4, Börja träna, din kropp måste vara stark om du ska klara av detta.

1. Var skyller jag på någon annan? Skulden är min och står på mitt namn, sen att jag berättar HUR jag fått skulden, är för att förenkla för er som läser så man inte får taskiga kommentarer som att man gått loss och handlar på avbetalning och skit.

3. All min fokus ligger redan sen långt innan på att betala av allt. Jag pluggar OCH jobbar sidan om så mycket jag kan. Mina pengar lägger jag på hyra, el och allt viktigt, lån och mat. Inget annat. Har inte handlat nya kläder på 2 år enbart en vinterjacka på rea nu innan höst.

Obs. Jag är nykterist. Fattar inte varför du tar upp alkohol som att jag skrivit någonstans att jag är alkoholist eller att jag dricker sjuka mängder.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2020-12-04 20:44:32 följande:

TS, jag beklagar din belägenhet men du är tyvärr långt ifrån att kunna få en skuldsanering. Du måste först gjort allt som står i din makt för att själv betala av dina skulder. Börja med att prata med en bank och få till ett lån med förmånligare villkor.

Jag pluggar OCH jobbar sidan om så mycket jag kan för att kunna klara mig och lägga extra på lånet.

Jag får ut CSN 14500. Min hyra är på 6900. Har el, telefon, Internet och ja jag behöver ha telefon, jag behöver ha Internet då jag pluggar distans. Lägenhet är jag i kö i 3 år men omöjligt få det här då alla samarbetar med kommunen och dem som har försörjningsstöd har förtur. Har även medicin jag tar, för mitt blodtryck och migrän. Sen har jag hemförsäkring och hyresgästföreningen. Jag har kvar 1500 varje månad om jag inte jobbar och dessa har jag till mat. Jag lägger minsta belopp på lånet vilket är 5200. Mer kan jag inte lägga, måste ha till mat också. Och ja jag äter snål och lever snålt.

Jag jobbar på ICA men det är bara när dem behöver och ja jag söker även jobb på andra ställen men ingen tar emot pga corona och många vill ha någon på heltid men jag pluggar.

Jag har sålt dyrt guld och allt som är av värde som jag haft och fått present av familj.

Jag har frågar banken men dem ville inte bevilja mig
  • Anonym (×)

För att få skuldsanering ska man inte kunna betala sina skulder inom överskådlig tid. 15 år cirka...TS det skadar aldrig att ansöka. Blir du beviljad får du leva på existensminimum i 5 år men för många svårt skuldsatta som får sanering får det faktiskt bättre under betalningsåren. Du betalar en viss summa varje månad och resten skrivs sedan av. Du har en special anmärkning under 5 år så du blir totalt låst vad gäller abonnemang mm mm men det är ju många redan som söker skuldsanering. Jag har ett år kvar nu och är så otroligt tacksam för denna omstart i livet. Tror dock ärligt att pga att du pluggar kan det just nu bli svårt för de vill ju räkna på en stadig inkomst och om du får ett jobb efter studierna där du tjämar bra kanske du kan betala själv.

Lycka till hur det än blir.

• Hin
    elmadumle skrev 2020-12-04 17:06:55 följande:
    Vid en skuldsanering så räknar de ut vad du ska betala till varje fordringsägare, och alla pengar utöver det tex semesterersättning, aktieutdelningar osv är egna pengar. Det är när man får en bestående ökning eller minskning av lön som beloppet kan ändras man betalar. Vid en löneutmätning däremot gör de en kontroll av dina bankinnehav en gång om året och kan då mäta ut dessa. 
    Ja? Varför citerar du mitt inlägg för det?
  • Anonym (Info)

Skulderna behöver inte ha gått till Kronofogden, däremot måste de ha förfallit till betalning. Gå till en budget och skuldrådgivare i din kommun så får du hjälp, stöd och råd.

• elmadumle
    Anonym (Hmmm) skrev 2020-12-04 18:25:41 följande:
    Alla våra skulder låg inte hos kf utan hos inkasso när vi fick skuldsanering för fem år sedan, så nej de behöver inte vara där. Tror inte det varit så alls.
  • Anonym (Fattig)

Jag har varken inkasso eller kronofogden.

Men däremot betalar jag varje månad så pass så jag knappt sjöäv har att leva för. Så jag prioriterar skulderna men jag lever inte. För ofta låna pengar av folk för att kunna ha till mat eller mediciner

Svar på tråden Skuldsanering. Vad är det?