• Anonym (Arg)

De kräver att vi bekostar städning av damm efter flytt

Vi flyttade för över en månad sen och de har inte besiktat lägenheten förens nu. De klagar på damm som INTE var där när vi låste dörren sista gången.

Vad kan vi göra? Hjälper det att bestrida fakturan?

• Svar på tråden De kräver att vi bekostar städning av damm efter flytt
  • Anonym (Q)

Ni städar eller hyr in en firma. Ni skulle ha begärt besiktning på en gång så klart. Hur kommer det sig att de är sena med det?

Ni kan så klart försöka protestera men kan ändå inte bevisa att det var rent när ni flyttade. Ta en trasa och gör rent bara.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-28 09:51:30 följande:

Ni städar eller hyr in en firma. Ni skulle ha begärt besiktning på en gång så klart. Hur kommer det sig att de är sena med det?

Ni kan så klart försöka protestera men kan ändå inte bevisa att det var rent när ni flyttade. Ta en trasa och gör rent bara.

Det var inte vi som bestämde när de skulle komma. De gör det när den är tom och utflyttad.

Hyra in en firma för att torka lite damm? Vi har varken kvar nycklarna dit och har flyttat långt ifrån.
  • sextiotalist

Vid två gånger har det inte varit någon besiktning innan flytt. Då har vi fotograferat för att påvisa att vi städat.

Lite för sent nu, men dammfritt är det sällan mer än en vecka.

Även om det inte finns textilier kvar så kommer det via ventilationen.

Är det endast damm så ge ett skriftligt svar att damm samlas oavsett om folk bo där eller inte.

• Anonym (Q)
    Anonym (Arg) skrev 2020-11-28 09:54:08 följande:
    Det var inte vi som bestämde när de skulle komma. De gör det när den är tom och utflyttad.

Hyra in en firma för att torka lite damm? Vi har varken kvar nycklarna dit och har flyttat långt ifrån.
    Ja men det brukar ske i samband med att man flyttar ut, inte flera veckor senare. Såvida ni inte hade kontrakt längre och flyttade ut i förväg, då väntar de till efter att kontraktet löpt ut.

Ja antingen får ni be hyresvärden släppa in en städfirma eller betala hyresvärden för att själv ta dit en. Jag ser inte att ni har särskilt många valmöjligheter här tyvärr.
  • sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2020-11-28 13:00:04 följande:

Ja men det brukar ske i samband med att man flyttar ut, inte flera veckor senare. Såvida ni inte hade kontrakt längre och flyttade ut i förväg, då väntar de till efter att kontraktet löpt ut.

Ja antingen får ni be hyresvärden släppa in en städfirma eller betala hyresvärden för att själv ta dit en. Jag ser inte att ni har särskilt många valmöjligheter här tyvärr.

Besiktningen gjorde vår hyresvärd för två veckor sedan. Vi flytta om en månad
  • Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2020-11-28 13:04:01 följande:
    Besiktningen gjorde vår hyresvärd för två veckor sedan. Vi flytta om en månad
    Nu vände jag mig iofs till ts.
  • sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2020-11-28 13:05:57 följande:

Nu vände jag mig iofs till ts.

Jag är förvånad, eftersom de gångerna man besiktigat när jag/vi flyttat har varit strax efter uppsägningen av kontraktet.
  • Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2020-11-28 13:09:54 följande:
    Jag är förvånad, eftersom de gångerna man besiktigat när jag/vi flyttat har varit strax efter uppsägningen av kontraktet.
    Jag har flyttat 30+ gånger i mitt liv och man har alltid besiktat efteråt, med tanke på att man annars kanske inte ser skador på väggar etc och att det står kvar saker i skåpen mm som måste torkas ur först. Någon gång har det hänt att man gjort två besiktningar, först en grov för att se om något måste repareras i lägenheten och sedan den riktiga efter flytt.
  • Anonym (H)

När de tog emot nycklarna så tog de också såklart över ansvaret, om ni lämnade in nycklarna redan vid flytt så ska ni absolut inte ta något ansvar här. Men om de nyligen fått nycklarna så borde ni dammat av lägenheten en sista gång innan nycklarna lämnades.

• Steven01

Bestrid fakturan. Hänvisa till att det var rent när ni flyttade och att ni inte kan ansvara för att man väntat med att besikta städningen.

• Anonym (A)
    Steven01 skrev 2020-11-28 14:03:34 följande:
    Bestrid fakturan. Hänvisa till att det var rent när ni flyttade och att ni inte kan ansvara för att man väntat med att besikta städningen.
    Håller med
  • Anonym (Olle)

Jag hade bara betalat fakturan för att få det ur världen. Det är inte värt mängden energi det hade tagit att börja tjafsa. Oavsett om jag städat till perfektion eller inte. 

Svar på tråden De kräver att vi bekostar städning av damm efter flytt