• Frontline

Betala hela huslånet eller inte?

Vi är ett gift par runt 50 år som bor i hus.
    Vi har ett lån på ca 900000:-

Vi har gemensam ekonomi men olika sparande i olika fonder och aktier.
    Jag har lyckats spara ihop lite över 600K dom har gått bra.
    Och min fru lite över 300K

Ska man sälja allt och betala av hela huslånet för att vara helt skuldfria.
    Vi kommer att göra oss helt panka för stunden men kommer bygga nytt sparande relativt fort igen..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Svar på tråden Betala hela huslånet eller inte?
  • Steven01

Vad är syftet med detta? Du inser att räntan på lånet är mycket liten jämfört med avkastningen? Vill du inte ha 70,000:- extra/år?
    Släpp det där med att spara och hålla på. Ni är 50 år och då är det dags att börja bygga en penningmaskin som genererar överskott när ni går i pension.

• Överste Senap

Hur stor är belåningsgraden?

Skulle gissa det är bättre att fortsätta investera i aktier eller fonder istället.

• Noname00
    Frontline skrev 2020-11-23 01:28:01 följande:
    Det är sant men vill betala av så fort man kan..
    Nu betalar vi 10k i månaden i ränta och amortering kan ju lika gärna fortsätta med ett sparande med samma peng..
    Vad är fördelen med att betala av nu förutom att ni är skuldfria?
    Att investera pengarna kan  resultera att kapitalet växer med 100 000kr om året för att ta ett exempel.
    På 10 år ger det er 1 miljon att betala av bostaden med + att ni har era 900 000kr  kvar.

Som någon skrev betalar ni av så binder ni allt i bostaden och behöver ni sedan låna pengar så kan det vara så att ni gör det till en högre kostnad.
    Om ni betalar av och börjar spara igen, hur hade ni tänkt spara? det finns ju lite olika sparformer.
  • Postman

Banken rådde oss i och med att vi bara är ca 10-15 år från pension att hellre satsa på att spara pengar än att amortera på huset. Vi är belånade till ca 46% av husets värde som det är idag.

De menar att när man sen är pensionär är det inte helt garanterat att man får låna mer på huset och har man då en större sparad slant så är man mer fri att välja vad man vill göra med sina sparpengar.

Vi sparar en del men amorterar en del ändå, kanske blir vi inte skuldfria men låga kostnader är ju aldrig fel heller om man nu kommer få en pension som är ca 55-65% av dagens inkomst.

• TvillingmammaVästgöte
    FtS70 skrev 2020-11-23 09:54:46 följande:

Från ekonomisk synpunkt är det vansinnigt, men det kan vara rätt känslomässigt. Valet är ert.

Håller med , ekonomiskt är det för er inte vettigt att betala av allt , när det innebär att ni då har noll i buffert. Ni skulle kunna sänka lånet med 100000 och 200000. Man vet aldrig vad som händer och om det kniper kan det vara svårare att få ett nytt lån. 
  • Jemp

Förutom ovanstående så nej, jag hade aldrig bränt hela bufferten frivilligt.

• Themis

Jag får ena mig till kören: Det är härligt att vara utan lån men det är inte det ekonomiskt smartaste. Investeringar vinner alltid på några års sikt.

Men ni kan klart även besluta om ett mellanting, bara att se skulden krympa med några års betalningstid kan också ge ett litet smajl på läpparna. 

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Frontline

Vi valde att betala av halva lånet mestadels med pengar som vi har gått i vinst med..
    Fortsätter att spara i mina fonder och betar av med vinsten vartefter..

• Steven01
    Frontline skrev 2020-12-01 22:34:11 följande:

Vi valde att betala av halva lånet mestadels med pengar som vi har gått i vinst med..
    Fortsätter att spara i mina fonder och betar av med vinsten vartefter..

Inte så smart.
  • Dekadensen

Det ekonomiskt smartaste är att bygga en pengamaskin med tex fonder eller aktier eller bägge. Första miljonen tar längst tid. Ni är snart där. Sen kommer snöbollen att rulla fortare framöver Men känslomässigt kan det vara väldigt skönt att amortera en del. Jag sparar på börsen+amortering varje månad. Det får mig att sova gott om natten.

• Noname00
    Dekadensen skrev 2020-12-02 18:44:16 följande:

Det ekonomiskt smartaste är att bygga en pengamaskin med tex fonder eller aktier eller bägge. Första miljonen tar längst tid. Ni är snart där. Sen kommer snöbollen att rulla fortare framöver Men känslomässigt kan det vara väldigt skönt att amortera en del. Jag sparar på börsen+amortering varje månad. Det får mig att sova gott om natten.

Håller med när man nåt en miljon så är den där lilla ökningen på 12% per år ändå 120 000kr bara för att ta ett exempel.
    Det man ska göra är att låta det växa men placera lite av avkastningen i räntebärande efter ett tag.
    Jag kommer flytta över ungefär 100 000kr per år det ger minst 500k i säkra papper.

Dessa 500k hade jag aldrig kunnat göra om jag bundit dem i bostaden.
  • Frontline
    Steven01 skrev 2020-12-02 17:29:04 följande:
    Inte så smart.
    Skit samma vi sparar hur eller hur runt 250000:- om året just nu..
    Sparar ca 25-30 K i månaden..
Svar på tråden Betala hela huslånet eller inte?