Kan barnet få bruna ögon och mörkare hy
Jag undrar om barnet kan få bruna ögon och mörkare hy och hår när pappan är rödhårig med blå ögon och mamman ljus hy med gröna ögon?
Jag undrar om barnet kan få bruna ögon och mörkare hy och hår när pappan är rödhårig med blå ögon och mamman ljus hy med gröna ögon?
Ja det är möjligt, det är inte speciellt vanligt men det händer allt som oftast att två blåögda får ett brunögd barn.
Genetiken bakom ögonfärg är komplex och inte alls så där enkelt som vi fick lära oss i biologin i skolan.
Sa man förr, numera vet man att det inte är ovanligt.
Det är tre gener som styr ögonfärgen och det är mer komplext än vad man lärt sig under biologilektionerna
Ja det är möjligt, det är inte speciellt vanligt men det händer allt som oftast att två blåögda får ett brunögd barn.
Genetiken bakom ögonfärg är komplex och inte alls så där enkelt som vi fick lära oss i biologin i skolan.
Jo det händer. Det är ovanligt men inte extremt.
Det är en direkt lögn att påstå att det "i princip aldrig händer".
Jag föreslår att du googlar lite så fåpr du annan information än bjäbb på forum där alltför många håller benhårt i son tro och vägrar ta till sig fakta som finns.
Föreslår att du går till genetiker och förkunnar din "kunskap".
Tror du att de kommer att lyssna på dig och ta till dig av det du säger och passa på att uppdatera forskning och litteratur? Eller tror du att de kommer att fnysa och försöka förklara på ett pedagogiskt riktigt sätt hur det är i verkligheten?
Det där är utdaterad info.
"Två gener av varje" har det inte varit på minst tio år. Idag är det åtta gener kända som är inblandade i ögonfärg, varav tre är viktigare än övriga. Och här är källan som lite kort förklarar läget, finns många fler.
hudsonalpha.org/the-genetics-of-eye-color/
Ögonfärgen grön är en variant av bruna ögon har jag fått lära mig. Så möjligheten finns.
Jga har en kollega med mörkhåriga föräldrar med bruna ögon, alla hans syskon har bruna ögon (4 st) men han har ljust blå. Farmor, farfar och mormor morfar har bruna ögon.
Han är dna-testad, men ingen okänd far, så det måste ju finnas alla möjliga möjligheter.
Det där är utdaterad info.
"Två gener av varje" har det inte varit på minst tio år. Idag är det åtta gener kända som är inblandade i ögonfärg, varav tre är viktigare än övriga. Och här är källan som lite kort förklarar läget, finns många fler.
hudsonalpha.org/the-genetics-of-eye-color/