• Universitetdistans

Bryta kontakt med syster? Hjälp

Jag behöver era tips och råd!

Jag vet inte om jag ska bryta kontakten med min syster och om jag nu gör det, hur gör jag det då ?

Min syster beter sig inte okej, hon har en negativ effekt på mig och mitt liv. Hon kan inte låta andra vara lyckliga och pratar gärna illa om alla som inte är närvarande i rummet.

Vet att detta kan vara vanligt men saken är att jag nu istället försöker undvika samtal från henne, att ge respons och att vara närvarande i hennes liv men såklart börjar hon ifrågasätta detta. Vad gör jag?

Jag har försökt säga till henne så många gånger då hennes beteende går ut över alla runt henne, försökt prata med henne ifall det är så att hon mår dåligt men jag har kommit underfund att det är hon som är problemet i det hela. Hon skapar en stress som inte existerat innan jag träffar henne.

Vilka ord väljer jag eller vad säger jag till henne?

Hjälp

• Svar på tråden Bryta kontakt med syster? Hjälp
  • Mackan1978

Det är inte vettigt att bryta kontakten med henne. Bättre att prata med henne om situationen

• Anonym (en kille)

Om du har pratat med henne och hon ändå inte skärper sig så ja, bryt. Blod är inte ett dugg tjockare än vatten.

Vad du ska säga? Förklara för henne vad som är fel och att du inte vill träffas/prata med henne på ett tag. Säg att du behöver ett break och att du kontaktar henne igen när du är redo. Och sen håller du vid det. Om du känner för det kan du bestämma hur länge, och tala om det också för henne.

• Anonym (Ida)

Stackars henne som har en sådan vidrig syster som dig! Man säger inte upp kontakten för en sådan sak. Om du bryr dig det minsta om din syster så borde du istället oroa dig för att hon kanske inte mår bra och därför är som hon är. Du borde stötta och finnas där. Skäms för fan!

• Anonym (En annan Ida)
    Anonym (Ida) skrev 2020-11-11 03:00:29 följande:

Stackars henne som har en sådan vidrig syster som dig! Man säger inte upp kontakten för en sådan sak. Om du bryr dig det minsta om din syster så borde du istället oroa dig för att hon kanske inte mår bra och därför är som hon är. Du borde stötta och finnas där. Skäms för fan!

Alla har ett eget ansvar om sitt liv och sitt mående. Mår man dåligt och beter sig illa så får man räkna med att folk drar sig undan. 
    Ts har försökt prata med sin syster, mer kan hon inte göra. Varför har den ena större ansvar än den andra? Om TS syster får TS att må dåligt, varför är det inte TS syster som ska ta ansvar? Tycker vissa resonerar helt upp åt väggarna. Ibland behöver man bara sätta ned foten.

TS: Jag tycker att du ska förklara för henne hur HON får dig att må, och att du börjat undvika henne pga det. 
    Förklara att du kommer behöva backa för att kunna må bra igen men att du finns för henne om och när hon söker hjälp för sina problem. 
  • Anonym (Hm)

Har också en sån syster.

Det är svårare än vad man tror att bryta kontakten. Finns vissa stunder i livet som man möts på, ex begravning, någon anhörig hamnar på sjukhus osv.

Självklart mår din syster dåligt,min också, annars skulle dom inte betee sig såhär. Men när det går ut över en själv konstant o får galla över sig utan anledning aå är det bättre att minska på kontakten. Har kontantkort, så hon har inte mitt nr. Brukar blocka o avblocka henne på messenger o ibland med flera månaders uppehåll. O skulle det vara något allvarligt så kan hon alltid be andra att höra av sig till mig om hon är blockad just då.

För det mesta är hon blockerad faktiskt. Det är ju för att det går inte att finnas för någon som inte ser En o tar en för givwt och dessutom hela tiden ska tjaffsa och vägra inse att hon har stora men befogade problem p ga dålig uppväxt. Men att prata massa skit och nedvärderande är helt enkelt inte okej!

Bara det att det går inte hjälpa någon som inte vill få hjälp. Mitt tips som jag har tänkt på men aldrig själv provat är att föra en röst inspelad konversation som man svarar på dagen efter. Alltså varannan dag är hennes dag att prata in medd. O varannan din. Typ.

De som rasar över att du är ett dåligt syskon förstår inte hur giftig en relation kan vara, o än värre om det är blod/familj som man inte kommer ifrån utan att flytta till kina typ.

• Anonym (Onödiga människor)
    Anonym (Ida) skrev 2020-11-11 03:00:29 följande:

Jo, om någon alltid har en negativ påverkan och får en att må dåligt, så gör man rätt i att trycka på pausknappen ett tag. Det är ingen mänsklig rättighet att snacka skit om alla bara för att man mår dåligt.

Spelar ingen roll vilken relation det är, jag kom inte till jorden för att vara slagpåse åt andra och just därför är mitt liv mestadels väldigt lyckligt.
  • Sk007

Det verkar som att ts har med en narcissist att göra. Min erfarenhet är att sådana ska man undvika så gott man kan. Att försöka prata dem tillrätta kommer inte att leda någon vart.

• Anonym (Gränser)

Att bryta med ett syskon är en stor grej och kan absolut vara bra.

Bara tanken på att relationen är frivillig och att man har en gräns för hur man låter någon behandla en är sund! Det kan faktiskt hjälpa en vidare att inte "bry sig så mycket" om relationen kommer överleva att man sätter gränser och faktiskt inte tar skit.

Hur du ska göra rent konkret kan inte jag säga annat än att du behöver vara tydlig både mot dig själv och din syster att du faktiskt inte snackar om andra på det sätt hon vill, eller att du inte har tid att prata med henne mer, etc.

Eftersom du inte än är 100% säker på att du vill/behöver bryta med henne får du/ni en chans att se om relationen kan förändras, eller inte. Och är det "hopplöst" kommer det vara så mycket lättare att säga adjö.

Svar på tråden Bryta kontakt med syster? Hjälp