• Elisa1990

Killar/män - hjälp mig förstå beteende

Hej,

Jag skulle verkligen behöva råd och jag vill att ni utgår ifrån er själva om ni känner igen ett visst mönster.

Jag är ihop med en kille sedan några år tillbaka och vi bor ihop men äger två olika bostäder.

I början är ju allt guld och gröna skogar, vilket ni säkert vet.

Vi har båda god ekonomi och bra jobb. Vi har rest mycket och varit ense om det mesta.

De senaste veckorna har han börjat störa sig på mig och han trycker ner mig. Mina syskon har sett det och reagerat starkt. Vi hade ett bråk där det slutade med att jag åkte hem till mina föräldrar eftersom att jag blir rädd när han brusar upp. Sen dess har jag varit här. Vi har pratat i telefon men han skriker åt mig att jag är dum i huvudet och inte ska höra av mig mer (jag är gravid och har ringt honom två gånger under två dagar. Barnet planerat), annars har han involverat halva min familj i våra bråk och smutskastat mig inför mina syskon och sin egen familj. Han är inte saklig och har dragit upp tex att jag kände mig nedtryckt i mitt tidigare förhållande också så det borde vara mig det är fel på inte honom? Dessutom har han hittat på det med mitt tidigare förhållande för jag har fina minnen från mitt tidigare förhållande men vi passade inte ihop, och det vet min nuvarande. Jag förstår inte vad han får vissa saker ifrån? Nu får jag känslan av att han vill hitta anledningar att hata mig på, kan det vara så?

Han sa även till mitt syskon att det kanske vore bättre att han hittar en tjej som tål att han är borta mycket. Ja, vad har inte jag gjort? Accepterat att han åker iväg och håller på med sin hobby flera helger under sommaren, jobbar mycket kvällar och ibland nätter. Då får han nog betala en tjej för att hon ska acceptera så mycket som jag gjort och gör. Men han vill ju absolut inte ha en tjej som kräver att han betalar något.

Men vem har ens tankarna på att skaffa en ny tjej när vi har ett bråk ock ett barn i magen? Och dessutom säger det till mitt syskon som säger till mig efteråt att han kan du absolut inte vara tillsammans med?!

Dessutom är hans familj rasande på mig pga att jag är en så hemsk människa.

Ska tilläggas här att han gillar inte en del av min personlighet där jag behöver tid på mig att begrunda beslut innan jag fattar något, och kan diskutera genom flera alternativ först innan jag bestämmer mig. Det stör han sig fruktansvärt på. Jag är väldigt flexibel i mitt sätt och kan lätt byta inriktning/plan om så krävs. Det är alltså detta han inte gillar mig för, eftersom han redan har en plan på hela sin framtid.

Han kallar mig bortskämd. Han syftar på att jag är bortskämd för att jag vill ha vissa lyxiga prylar i vårt kommande gemensamma hem. Det är tusenlappar det handlar om.

Han är osäker och rädd på vårt förhållande inför framtiden eftersom att jag inte trivs på mitt jobb och vill byta inriktning. Bara för att jag alltså inte har en klar plan på hur mitt liv ska se ut.

Min familj har verkligen varit en klippa i det här och även stöttat honom när han ringt och fått utbrott, men hans familj dom avskyr mig. Jag har sagt till honom att sluta prata skit om mig och prata med mig som en vuxen människa. Det är vi två i förhållandet, inte vi två och en massa andra. Han fattar inte.

Har ni liknande erfarenheter??

• Svar på tråden Killar/män - hjälp mig förstå beteende
  • Elisa1990

Jo, jag är väldigt tacksam men jag skulle vilja höra mer ur killens perspektiv också.

• Södermannen

Frågan till slut var alltså, "har ni liknande erfarenheter". Svar nej.
    Sen vad en målar upp i ett relationsdrama om man får kalla det det är ju endast ena partens utläggningar. En sak är säker i alla fall, du ska aldrig behöva känna dig rädd och direkt hotad av motparten.
    Gå i parterapi kanske, par terapi, Om det är möjligt. Bäst kanske är att gå till en person som är klok och erfaren och respekterad inom eran krets av släktingar och låt den vara medlaren mellan er. Alternativt fundera på att skilja er, skiljas åt om inget annat hjälper.

Svar på tråden Killar/män - hjälp mig förstå beteende