• Patton

Ett år utan jobb trots utbildning - dags att satsa på något annat?

I slutet av förra året tog jag examen som operatör inom life science. Prognosen för yrket var/är god, men trots det sitter jag här arbetslös tio månader senare. Coronan har förstås ställt till en del oreda, men när jag hört mig för har jag fått reda på att det på sina håll rått stort anställningsbehov, och intervjuer får jag då och då. I slutändan är det dock alltid någon annan kandidat som väljs.

Jag har jobbat med intervju teknik och fått extra stöd från Arbetsförmedlingen på den fronten, men jag är verkligen inte säljande som person och tycker att det är extra svårt nu när allt sker via video. Precis innan corona fick jag faktiskt ett jobb, som jag dock tackade nej till, så jag vet att jag kan prestera bra öga mot öga. Jag har dessutom utmärkta omdömen från en praktikplats i anslutning till utbildningen.

Den senaste tiden har jag börjat inse att jag troligen blir mindre anställningsbar ju längre bort från examen jag kommer. Varför skulle jag prioriteras framför någon som nyss blivit klar med utbildningen och inte har samma loserstämpel över sig? Jag har nu en ganska stor lucka där jag i princip bara suttit hemma och studerat strökurser för att ha något att göra. Några andra jobb får jag inte heller, då det råder stor konkurrens överallt och jag därtill troligen ses som överkvalificerad.

Tanken har nu slagit mig att ta reda på var det VERKLIGEN behövs folk, utbilda mig inom det (YH) och sedan hoppas på bättre resultat. Det känns tradigt att behöva gå en till utbildning, men något måste jag ju göra. Eller ska jag enträget fortsätta söka och se om det nappar om x antal månader/år?

Tips?

• Svar på tråden Ett år utan jobb trots utbildning - dags att satsa på något annat?
  • momjanet
    Patton skrev 2020-11-02 12:31:42 följande:
    men det kanske finns något bra man kan studera distans om inte annat (utan att soc lägger sig i).
    Du kan aldrig studera med ekonomisk bistånd. Anledningen till varför det är så är för att det aldrig ska vara ett alternativt sätt att slippa ta CSN-lån.

Det betyder att om du börjar plugga YH så står du inte till arbetsmarknadens förfogande och då har du inte rätt till ekonomiskt bistånd.
    Så fort de får veta kommer de i bästa fall bara dra in biståndet. Från en dag till en annan.  Den situationen vill du garanterat inte hamna i. Och soc samkör alla möjliga register så de kommer att få reda på det förr eller senare.

Ska du studera om du har bistånd måste du prata med dem först och ha deras tillåtelse. YH kommer de inte bevilja utan mer troligt någon kurs via arbetsförmedlingen.
  • Patton
    momjanet skrev 2020-11-02 12:43:08 följande:

Du har redan en YH-utbildning tolkar jag det som?
    Då är chanserna rätt låga att du får en ny. Kommunerna sparar och YH-platserna går till de som behöver det bäst. Bor du i storstäderna är chanserna minimala utan det som återstår då är universitetet.

Men för att säkert veta vad som gäller just dig tar du kontakt med studievägledaren i kommunen du bor i.

Gäller det verkligen yrkeshögskola också, och inte bara komvux/liknande? Har bara CSN för ett år (tidigare hoppat av utbildningar osv., tänkte att denna YH-utbildning ,som jag faktiskt klarade, skulle vara lösningen), så en universitetsutbildning är tyvärr utesluten i mitt fall.
  • Patton
    Mortiscia80 skrev 2020-11-02 12:48:29 följande:

Tittade snabbt och dessa yrken är först i topp:

Sjuksköterska, försäljare, assistenter och lärare. Försäljning eller assistent kanske kan vara något för dig? :) Kräver ofta väldigt lite utbildningsmässigt, man går gärna på personlig lämplighet. Om det behövs kan du säkert gå någon kurs hos Folkhögskolan, de brukar ha nåt i stil med behandlingsassistent osv. 

Tack för tipsen! En assistentutbildning kan jag definitivt tänka mig.
  • momjanet
    Patton skrev 2020-11-02 13:12:49 följande:
    Gäller det verkligen yrkeshögskola också, och inte bara komvux/liknande? Har bara CSN för ett år (tidigare hoppat av utbildningar osv., tänkte att denna YH-utbildning ,som jag faktiskt klarade, skulle vara lösningen), så en universitetsutbildning är tyvärr utesluten i mitt fall.
    Det gäller all utbildning som är CSN-beviljat.
    Anledningen till att det är så är för att folk inte ska kunna gå på bistånd och slippa ta lån.
    Tror att du är som jag, alldeles för naiv för ditt bästa. Tänk så här: folk fuskar om de kan fuska. Varför ta lån som måste betalas tillbaka om kommunerna kan fixa uppehället...

Kurserna på arbetsförmedlingen är utformade så att de inte kan konkurrera med YH, komvux och universitet. Det är korta kurser med koncentrerat innehåll riktat till specifika bristyrken.
    Vill du verkligen plugga och har soc är det mitt bästa tips.

Annars, alternativet du har är att du jobbar samtidigt som timanställd. I tex hemtjänsten kommer du kunna jobba ihjäl dig som timanställd om du vill.
  • Kjell2
    Patton skrev 2020-11-02 12:52:32 följande:

Det rör sig om en YH-utbildning (F. Schartaus Handelsinstitut) på 1,5 år. Utbildningsansvarig är M. Jensen (vill inte skriva ut hela namnet). Har examensdokument, betyg osv. som jag brukar bifoga med ansökningarna.

Ja, Cytiva verkar söka hela tiden. Av någon anledning ratar de dock mina ansökningar, dvs möjliggör inte ens intervju. Har nästan gett upp dem eftersom jag i princip aldrig får någon respons, utöver "Det är många som sökt denna tjänst och vi har valt att gå vidare med en annan kandidat" in absurdum. Jag kanske skriver för krångliga personliga brev eller något, vem vet. Har testat olika approacher.

Med facit i hand borde jag förstås ha tackat ja till det där jobbet i vintras, men jag trodde att arbetsmarknaden skulle vara mer lättillgänglig än den varit.

Ursäkta att jag låg på kring vilken nivå. Tyvärr florerar det en del konstiga utbildningar som lovar mycket men inte är värda mycket.

Stämmer det att du är 50 år? Vad har du för andra erfarenheter och utbildningar?

Har du en väldigt spretig bakgrund, oavslutade utbildningar mm, är det sånt som kan göra att man i första hand väljer andra sökande.

Ett förslag är att du försöker via bemanningsföretag. Mycket industrirekrytering går den vägen och skapar större möjligheter att prova på kandidater.

• Patton
    momjanet skrev 2020-11-02 13:17:35 följande:
    Det gäller all utbildning som är CSN-beviljat.
    Anledningen till att det är så är för att folk inte ska kunna gå på bistånd och slippa ta lån.
    Tror att du är som jag, alldeles för naiv för ditt bästa. Tänk så här: folk fuskar om de kan fuska. Varför ta lån som måste betalas tillbaka om kommunerna kan fixa uppehället...

Kurserna på arbetsförmedlingen är utformade så att de inte kan konkurrera med YH, komvux och universitet. Det är korta kurser med koncentrerat innehåll riktat till specifika bristyrken.
    Vill du verkligen plugga och har soc är det mitt bästa tips.

Annars, alternativet du har är att du jobbar samtidigt som timanställd. I tex hemtjänsten kommer du kunna jobba ihjäl dig som timanställd om du vill.

Okej. Ja, jag är oerhört sugen på att börja jobba (på riktigt) och kan som sagt tänka mig lite vad som helst, bara möjligheterna att bli anställd (på heltid) sedan är goda. Tack för tipsen!

Kjell: Är 30+, inte 50. Angav bara nåt snabbt när jag registrerade mig för ett par år sen.

• Kjell2
    Patton skrev 2020-11-02 15:50:33 följande:

Okej. Ja, jag är oerhört sugen på att börja jobba (på riktigt) och kan som sagt tänka mig lite vad som helst, bara möjligheterna att bli anställd (på heltid) sedan är goda. Tack för tipsen!

Kjell: Är 30+, inte 50. Angav bara nåt snabbt när jag registrerade mig för ett par år sen.

Får du intervjuer då och då är det inget allvarligt fel på din utbildning eller ansökan. Att du sen blir utkonkurrerad kan bero på många saker, sökande med andra kompetenser prioriterades, du bedöms som fel för jobbet mm

Tyvärr är det så att även om du skulle fått jobbet så blir det inte så då en av de övriga bedömdes som bättre. Du blev godkänd men utkonkurrerad.

Ett sätt kan vara att jobba lite med hur du hanterar intervjuer, annat att spetsa din profil.

• Themis

Idag tas många operatörer in via bemanningsföretag för att man ska se vilka som funkar (åtminstone kan klockan och inte sjukar sig för att hunden har spytt) innan de får fast anställning. Vissa yngre idag beter sig så du kan inte ana...

Kontakta bemanningsföretagen där du bor och se till att de marknadsför dig mot pharma/medtech. Är du beredd att flytta, sök lite bredare.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Themis

Sen är det viktigt att du söker DET jobbet, och inte bara ETT jobb.

Försök få med varför du söker till det aktuella företaget. Eller så kan man vända på steken och skriva:

Hej...jag heter...jag söker jobbet som...
    Ni vill anställa mig för att...

-
    -
    -
    -

Det har funkat utmärkt när jag har skrivit ansökningar.

Egentligen funkar vad som helst som väcker nyfikenhet, för människan är ett nyfiket djur. En gång la jag med en halv anekdot om när jag fick mata en tigerpytonorm på jobbet och när jag kom till den intervjun var det en som sa: Jaa, vi var ju bara tvungna att höra hur det gick med ormen!

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Patton
    Themis skrev 2020-11-02 21:08:52 följande:

Sen är det viktigt att du söker DET jobbet, och inte bara ETT jobb.

Försök få med varför du söker till det aktuella företaget. Eller så kan man vända på steken och skriva:

Hej...jag heter...jag söker jobbet som...
    Ni vill anställa mig för att...

-
    -
    -
    -

Det har funkat utmärkt när jag har skrivit ansökningar.

Egentligen funkar vad som helst som väcker nyfikenhet, för människan är ett nyfiket djur. En gång la jag med en halv anekdot om när jag fick mata en tigerpytonorm på jobbet och när jag kom till den intervjun var det en som sa: Jaa, vi var ju bara tvungna att höra hur det gick med ormen!

Tack för tipsen! Ett problem är tyvärr att jag är väldigt osäljande som person (verkligen inte den som är van att framhäva mig själv). Jag gör så gott jag kan på intervjuerna, men upplägget med Zoom/Teams är inget jag trivs med öht. Innan i somras hade jag öht inte haft ett videomöte, så jag är aningen ovan vid att kommunicera över bild. Föredrar att ses på plats där det är lättare att läsa av kroppsspråk och slappna av.

Testar den approachen kommande brev! Kanske får vara lite mer "kaxig" i min framtoning.

• Kjell2
    Patton skrev 2020-11-03 01:49:40 följande:

Tack för tipsen! Ett problem är tyvärr att jag är väldigt osäljande som person (verkligen inte den som är van att framhäva mig själv). Jag gör så gott jag kan på intervjuerna, men upplägget med Zoom/Teams är inget jag trivs med öht. Innan i somras hade jag öht inte haft ett videomöte, så jag är aningen ovan vid att kommunicera över bild. Föredrar att ses på plats där det är lättare att läsa av kroppsspråk och slappna av.

Testar den approachen kommande brev! Kanske får vara lite mer "kaxig" i min framtoning.

Får du då och då komma på intervju skull jag inte experimentera för mycket med CV och brev. Du har klarat första sållningen, rät meriter, rätt utbildning och ok brev.

Bättre då att du lägger energi på intervjuteknik.

Sen skulle  jag verkligen rekommendera att du kontaktar rekryteringsfirmor med fokus på industrijobb. Var tydlig med att du  kan jobba jul, helg, natt mm. 

• Jamesdio

Eller så prövar du att redan i ansökan skicka in en video. Där du kan framhäva dig själv på ett bra sätt. Du kan öva och ta om och testa vilka saker du ska säga och hur. Så har de redan ett bra visuellt intryck av dig när du sedan går vidare till den riktiga intervjun.

Svar på tråden Ett år utan jobb trots utbildning - dags att satsa på något annat?