• Astriidlind

Endast till er som INTE vaccinerat era barn mot mässling/eldsgudinnan/påssjukan.

Varför valde ni att inte ta vaccinet?

Frågar endast dom som inte vaccinerat barnen mot detta, inga andra åsikter tack.

• Svar på tråden Endast till er som INTE vaccinerat era barn mot mässling/eldsgudinnan/påssjukan.
  • Astriidlind
    Mortiscia80 skrev 2020-10-31 14:26:08 följande:

Du kan med gott samvete vaccinera ditt barn. Att få allvarliga symptom av vaccinet är otroligt ovanligt, dödligheten eller allvarliga följder om man får sjukdomen är betydligt större risk! För att inte tala om att man riskerar nya utbrott av mässlingen hos andra personer också, som kanske inte är vaccinerade eller har svagt skydd.

Jag kommer nog vänta med vaccinet till det att han är lite äldre iallafall. Men jag tror jag raderar detta inlägg nu trodde inte folk skulle vara så taskiga här.
  • Astriidlind

Är ganska ny här. Hur raderar man det?

• Mortiscia80
    Astriidlind skrev 2020-10-31 14:53:50 följande:

Är ganska ny här. Hur raderar man det?

Det kan man inte. Bara om den är så ny att man knappt fått mer än en enstaka kommentar eller om man råkat göra två likadana trådar, då kan man anmäla tråden själv och be om att få den borttagen.
  • Astriidlind
    Mortiscia80 skrev 2020-10-31 15:05:00 följande:

Det kan man inte. Bara om den är så ny att man knappt fått mer än en enstaka kommentar eller om man råkat göra två likadana trådar, då kan man anmäla tråden själv och be om att få den borttagen.

Okej tack :)
  • Phalaenopsis
    Astriidlind skrev 2020-10-31 14:53:14 följande:

Jag kommer nog vänta med vaccinet till det att han är lite äldre iallafall. Men jag tror jag raderar detta inlägg nu trodde inte folk skulle vara så taskiga här.

Är man rädd för att ens barn är litet och ömtåligt ska man vaccinera tidigt. Små och ömtåliga barn kan fara väldigt illa av sjukdomarna, medan en vaccination motsvarar ungefär en lindrig förkylning. Får man mässling så kan man räkna med ett sänkt immunförsvar i flera år efteråt. Inte bra hos ett känsligt barn. Detta gäller alltså även om man inte får hjärnhinneinflammation och liknande komplikationer.
  • EnAnonumius
    Astriidlind skrev 2020-10-30 20:28:51 följande:
    Hej!

Jag har vaccinerat min son hittills men är väldigt tveksam mot just mässlingvaccinet och kommer tacka nej till det men överväger att kanske ta det längre fram. Just nu så finns varken mässling eller röda hund så ser jag inte varför jag skulle chansa med vaccinet då jag tycker att innehållet är något som inte skall vara i människokroppen. Speciellt när det inte finns någon innehållsförteckning på läkemedelsverkets hemsida säger ju allt.

Har du inte alls vaccinerat barnen? Hur är deras immunförsvar och hur gamla är de?
    Innan frågar "kan ingen svenska?"  Så är det nog på sin plats att du väjer att fråga dig först om du kan svenska. Sedan så kan du fråga dig vad du har fått det ifrån att "mässlingen inte finns".

För du saknar helt stöd i att påstå att "mässlingen inte finns".

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/massling/

Så jag säger så här. Då det finns mässlingsfall i Sverige så skulle ju jag aldrig resonera så dumt och naivt som du gör här. utan ja skulle hellre vaccinera mitt barn pronto mot mässlingen i stället..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Vänta tills det bli äldre? Vad finns det för rationell och adekvat anledning att göra detta?

Jag hade mässlingen när jag var 5år (1975), jag låg på isoleringen och var dygnet runt övervakad och nära döden tydligen.
    Så sjuk som jag blev så var det mer eller mindre ett mirakel att jag klarade mig helt utan efter verkningar av mässlingen.
    Med mitt facit i hand så skulle jag aldrig kunnat resonera så tokigt som  att "vänta lite tills han är lite äldre" om mitt barn..Så mitt barn har fått alla vaccin som ingår i vaccinationsprogrammet, vilket inkluderar vaccin mot mässlingen, ialf som tur är.

Var har folk varit taskiga emot dig? Är det bara för att de har bevisat att du har fel i sak som de är taskiga?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Favolosa

Att inte vaccinera sina barn borde vara straffbart! De vacciner som ingår i svenska vaccinationsprogrammet är väl beprövade! Utan vaccin hade världen varit ännu sämre och hemskare än den redan är. Tacka din lyckliga stjärna över att ditt barn växer upp i ett land där vaccinationer är tillgängliga och till och med ingår gratis.

Läs på om vaccin och dess betydelse på pålitliga sidor och håll dig borta från konspirationsteoretiker.

• Johan70
    Astriidlind skrev 2020-10-30 18:12:09 följande:
    Min fråga vs ditt svar hänger inte alls ihop.

Förstår att ni har åsikter men jag undrar verkligen inte varför vi borde ta det. Frågan väcks för att jag undrar.

Jag svarade rakt på frågan. Hur menar du att det inte hänger ihop?

Vad är det du undrar egentligen? Varför man skall vara en sunt tänkande människa? Det finns inga argument för att inte vaccinera.

• molly50
    Varför vänta tills barnet är äldre?
    Om inget har hänt då ditt barn har fått sitt vaccin så finns väl ingen anledning att tro att det ska hända något senare?
    Jag har sett på nära håll hur mässlingen kan påverka barn då min syster och min bästa vän båda blev väldigt sjuka.
    Framförallt min bästa vän som var så sjuk att hon knappt var medveten om var hon var.
    Det är inte en risk jag skulle vilja utsätta mina barn för. Därför är de vaccinerade.
    Själv klarade jag mig lindrigt undan när jag fick mässlingen.
    Men varför ta risken när det är en sjukdom som kan innebära alvarliga komplikationer och t om död?
    När riskerna för komplikationer av vaccinet är så mycket mindre.
  • momjanet
    Hej!
    Jag har vaccinerat min son hittills men är väldigt tveksam mot just mässlingvaccinet och kommer tacka nej till det men överväger att kanske ta det längre fram. Just nu så finns varken mässling eller röda hund så ser jag inte varför jag skulle chansa med vaccinet då jag tycker att innehållet är något som inte skall vara i människokroppen. Speciellt när det inte finns någon innehållsförteckning på läkemedelsverkets hemsida säger ju allt.
    Har du inte alls vaccinerat barnen? Hur är deras immunförsvar och hur gamla är de?
    Finns det inte?
    Varför inte då tror du?
    Det finns och det går epidemier ibland, speciellt hos antroposofer.

Jag kan förstå att du själv tar riskerna med din egen kropp men ditt barn? En följdsjukdom av mässlingen är hjärninflammation, dvs hjärnan blir inflammerad med varbildningar i hjärnan. Den yttersta konsekvensen är döden men har man otur överlever man - svårt hjärnskadad.
    Det är inte vanligt men tillräckligt vanligt varför vaccinet utvecklades från början.

Tänker du efter så utvecklas aldrig vaccin för något som är ofarligt. Det utvecklas för att det annars finns stora risker till stort lidande och död. Är det värt den risken.

Använder dina barn cykelhjälm?
    Idag är det självklart att barn använder hjälm när de cyklar. Jag gissar att även dina gör det.
    Ändå visar statistiken att risken för invalidiserande skador och död vid cykelolyckor är mindre än risken för invalidiserande skador och död utan en vaccinerad befolkning. Men dina barn skyddas i mångt och mycket av att de allra flesta vaccinerar sina barn. Men tyvärr sjunker denna andel tack vare antivaxxers och vi ligger nu farligt nära gränsen där flockimmuniteten upphör att skydda.

När det handlar om vaccin kan man inte vara självcentrerad utan man måste vara solidarisk, man måste tänka på andra än sig själv. Jag vet att många har extremt svårt för den delen (har levt med en sådan människa och aldrig mer).

Så min fråga till dig TS:
    Varför har du så svårt för solidaritet och samhällsnyttan med vaccin?

• Favolosa

Hej!

?Just nu så finns varken mässling eller röda hund...?

Ja och vet du varför?! JO FÖR ATT NÅGRA GENIER TOG FRAM ETT VACCIN!!!
  • momjanet
    Favolosa skrev 2020-11-03 22:29:15 följande:
    Just nu så finns varken mässling eller röda hund...

Ja och vet du varför?! JO FÖR ATT NÅGRA GENIER TOG FRAM ETT VACCIN!!!
    Jodå, bägge sjukdomar finns. Det var ett större mässlingsutbrott så sent som för ett år sedan. De flesta klarar sig helt utan men, gamla riskerar att dö av den. Men även barn kan drabbas av svåra komplikationer som tex hjärninflammation.
    Undrar hur de föräldrarna mår som vägrat mässlingsvaccin och som har en grönsak till barn?
Svar på tråden Endast till er som INTE vaccinerat era barn mot mässling/eldsgudinnan/påssjukan.