• mcs1988

Vårdnadstvist enskild

Ni som genomgått en vårdnadstvist där mamman har enskild vårdnad från början. Hur blev det? Hur lång tid tar processen?

Hur stora är chanserna för fortsatt enskild vårdnad? Det finns inget missbruk etc men oengagemang och psykisk ohälsa. Han har skrivit och sagt flera gånger att han inte är kapabel till att vara pappa. Kommer hit 1 timme varannan vecka på kaffe

• Svar på tråden Vårdnadstvist enskild
  • Anonym (Anonym)

Om det inte finns några betänkligheter som droger, alkoholism eller kriminalitet kommer man till 100 % ge gemensam vårdnad. Om det finns sådan problematik brukar man ändå ha ganska goda chanser för ett barn har rätt till båda sina föräldrar. Om ena parten har grova problem kan man så klart hitta mellanformer med utökad umgängesrätt eller nåt.

• Anonym (Anonym)

Oengagemang och psykisk ohälsa kommer inte att vara något hinder för gemensam vårdnad, eller de sms du nämner. Om pappan skulle vara våldsam pga sin sjukdom skulle man kunna tänka sig att rätten har betänkligheter. Det är svårt att säga utan mer info där men räkna med att de kommer ge er gemensam vårdnad för det är vad det lutar åt i alla fall.

• Anonym (???)

Men om du har enskild nu och han är som han är så ska han väl inte plötsligt ha vårdnad? 

Vänta tills du är säker på att han verkligen kan vara en engagerad förälder. Man ska inte få vårdnad innan man bevisat att man klarar av det.  (jag förstod i den andra tråden att det inte är någon tvist på gång?) 

• mcs1988

Nej vi har ingen tvist i dagsläget men snart dags att skriva på faderskapet och ev vårdnad men han har inte funnits med under graviditeten eller de här fem månaderna efter heller, förutom fika då och då men inget engagemang eller ansvar.

Jag är dock rädd att jag gjort vår relation än mer infekterad om det är så att det blir en tvist. Blir det gemensam vårdnad så är det helt i onödan.

• Anonym (H)
    mcs1988 skrev 2020-10-29 18:12:44 följande:

Nej vi har ingen tvist i dagsläget men snart dags att skriva på faderskapet och ev vårdnad men han har inte funnits med under graviditeten eller de här fem månaderna efter heller, förutom fika då och då men inget engagemang eller ansvar.

Jag är dock rädd att jag gjort vår relation än mer infekterad om det är så att det blir en tvist. Blir det gemensam vårdnad så är det helt i onödan.

Skriv inte på för gemensam. Ni kan skriva på faderskapet utan att skriva på för gemensam vårdnad. Du riskerar att skapa mycket problem för dig själv. Bland annat får han hälften av föräldrapenningdagarna när ni skrivit på. Han kan då jävlas genom att vägra föra över dagar till dig men också vägra vara föräldraledig.

Låt honom dra det rättsligt om han nu vill det. Det kanske han inte ens gör. Att ni inte har gemensam vårdnad betyder inte att han inte har rätt till umgänge
Svar på tråden Vårdnadstvist enskild