Be om andra arbetsuppgifter?
Hej!
I januari börjar jag jobba igen efter 1,5 års föräldraledighet. Jag jobbar som säljare där relationsskapande är i princip den egna jobbet går ut på. Min vikarie under denna tid har gjort ett fantastiskt jobb och har skapat starka kontakter under min frånvaro. Hon kommer stanna kvar även när jag är tillbaka och då behålla en del av ?mina? konton. Tanken är att jag mer eller mindre börjar på ny kula och försöker etablera nya kontakter och konton.
Nu är jag gravid igen. Jag kommer hinna jobba drygt 6 månader och sedan vara hemma 1 år igen. Detta är givetvis ens helt värdelös situation att försöka etablera kontakter och kunder igen. Det arbetet tar 1-2 år att göra innan man är igång. På ett halvår hinner jag inte skapa förtroende ordentligt och därefter ska jag genast lämna över till kollegor igen. Känns lite... bortkastat.
Så nu till frågan. Jag funderar på att erbjuda mig göra andra uppgifter detta halvår. Jag har goda kompetenser inom HR, kan hjälpa till med sådana frågor och rekrytering. Och annars kan jag ju erbjuda mig göra allt administrativt åt mina kollegor. Skapa offerter, ta fram säljlistor, skapa presentationer. Agera i bakgrunden och låta dem ägna sig 100% åt möten och relationer.
Jag vet bara inte om detta är att skjuta mig själv i foten? Jag hamnar ju längre ifrån verksamheten, kanske inser dem att jag egentligen inte behövs? Kommer chefen uppfatta det som att jag smiter från det egentliga uppdraget? Han vill ju ha säljare som lever för relationer och möten, om jag då kommer och erbjuder mig att helt avstå sådant, kommer det då se ut som att jag egentligen inte vill göra sånt alls?
Och vidare, om jag frivilligt ändrar mina arbetsuppgifter, kan de då kräva att det är dessa uppgifter jag kommer tillbaka till efter ledighet nummer 2?
Tacksam för råd!