• akvariet

Varför pratar alla på radio så konstigt numera? fattar inte grejen

Varför pratar majoriteten av alla radiopratare så konstigt numera. Det känns som att de aktivt pratar sämre (stammar, pratar osammanhängande etc) Är det av någon speciell anledning? Blir inte klok på det.

• Svar på tråden Varför pratar alla på radio så konstigt numera? fattar inte grejen
  • Anonym (??)

Vad lyssnar du på för kanaler då, för alla gör förstås inte så. 
    Jag tycker yngre människor gör så - de tror de måste prata snabbt och lite flåshurtigt, typ på Energy. 

• Anonym (generationer radiopratare)

Det är för att de inte längre får lektioner i att prata för att "vara närmre lyssnarna". Det ska vara "naturligt" nuförtiden. De senaste 20 åren. Att ta/få tallektioner och ha tydligt och dialekt-neutralt uttal eller rikssvenska om det är riksradion är inte så viktigt längre. Det var sånt som min morfarsfar, morfar och kanske morbror hade som krav på sig så det är förlegat. Nu pratar de "naturligt". Själva radiopratformen har också ändrats. Nuförtiden är de ju ofta flera stycken och de ska ha "naturligt drivna diskussioner" och det ska vara rappt i vändningarna och prata gärna i munnen på varandra. Förr var det mer eftertänksamma samtal och monologer.

• nnnnnnnn

Inget jag upplevt som ett problem på varken P1 eller P2...
    P3 är svajigt, ibland är det bra språk, ibland tjafsas det i munnen på varandra och med äkta eller fejk "orten-Svenska"
    P4 är ofta rätt grov dialekt men med de dialektala orden bortsorterade, så dialekten hörs tydligt men orden är de vanliga som alla förstår
    Reklamkanaler orkar jag inte med överhuvudtaget, vill jag höra hitmusik kör jag spotify utan reklam istället.

• Anonym (dumheterärdumheter)
    akvariet skrev 2020-10-28 11:30:30 följande:

Varför pratar majoriteten av alla radiopratare så konstigt numera. Det känns som att de aktivt pratar sämre (stammar, pratar osammanhängande etc) Är det av någon speciell anledning? Blir inte klok på det.

Sjunkande kvalitetskrav.
Svar på tråden Varför pratar alla på radio så konstigt numera? fattar inte grejen