• Andersr

Bodelning

Hej 

Jag och min sambo håller på att separera. Båda vill bo kvar i huset som vi äger hälften var av. Vi driver ett företag tillsammans där vi äger 50% var. Hennes del av företaget har sin verksamhet i garagen. Hennes del i företaget drar i nuläget inte in tillräckligt med pengar för att kunna leva på det, utan det är min del som gjort det möjligt för henne att jobba och utveckla sin del. Det är ganska lätt att se i bokslutet var pengarna kommit in i företaget. Även jag använder garagen till min del av företagen men inte i lika stor utsträckning. 
    Kan detta vara avgörande för vem av oss som får bo kvar i huset? 
  • Svar på tråden Bodelning
  • quidproquo
    Andersr skrev 2020-10-23 11:16:13 följande:
    Vi ska dela även på företaget. Jag kommer kunna livnära mig på den delen av företaget som jag ska driva vidare. Som det ser ut nu kommer hon inte att kunna livnära sig på det, utan kommer behöva jobba med något annat. 
    Och denna del har ni redan löst så att säga? Dvs hur delning av bolaget skall ske och vad det innebär rent ekonomiskt..?

Det var därför jag fastnade lite på den delen, istället för hus+garage.

Normalt så kan en företagsaffär var nog så svår att komma överens kring när det gäller värdering och inlösen/utköp av delägare. I detta så tolkar jag det som att förutsättningen för att kunna driva företag(en) vidare egentligen inte hänger ihop jättemycket med vem som bor kvar i huset. Mer än att jag förstår att diverse ytor idag används för att driva företaget... Det kan ju lösas genom att hyra lokalyta...

Men har ni löst den biten, tja, då är det väl att fundera hur ni skall lösa boendefrågan.

Som Kjell2 säger, ska ni dra detta till ett tvistemål. Räkna med tid, energi och pengar...
  • Mortiscia80

Jag röstar också på Kjells förslag. Det blir dessutom mycket bättre för barnen känslomässigt om föräldrarna kan komma överens utanför tingsrätten en sådan här gång.

Är ni verkligen båda två så supersugna på att ha kvar huset då, är det inte någon av er som kan tänkas ge med sig?

Om ni kan prata sansat med varandra så känns det som att du kanske har bättre ekonomiska förutsättningar att bo kvar i huset, men då får du så klart lösa ut henne, om du har råd med det. Be en mäklare värdera huset så ni får ett rimligt värde att utgå från, taxeringsvärdet är sällan en bra indikator.

• Mandelskorpan
    Andersr skrev 2020-10-23 11:12:15 följande:

Ja vi har båda möjlighet att bo kvar. 

Andersr skrev 2020-10-23 11:16:13 följande:

Vi ska dela även på företaget. Jag kommer kunna livnära mig på den delen av företaget som jag ska driva vidare. Som det ser ut nu kommer hon inte att kunna livnära sig på det, utan kommer behöva jobba med något annat. 

Ok, men hon har redan ett vanligt jobb alltså? Att dra runt ett hus med löpande driftkostnader, underhåll och lån /amortering kostar ju en del. Inget man gör som arbetssökande kanske.
  • Kjell2

Kan en lösning vara att du löser ut henne för en rättvis summa samt hyr ut garaget till henne?

• Andersr
    Mandelskorpan skrev 2020-10-23 14:00:42 följande:

Ok, men hon har redan ett vanligt jobb alltså? Att dra runt ett hus med löpande driftkostnader, underhåll och lån /amortering kostar ju en del. Inget man gör som arbetssökande kanske.

Nej, hon har inget annat jobb utan hennes inställning är att det får lösa sig. Eftersom min del av företaget dragit in det 3ggr så mycket så har vi kunnat leva på det båda två.
  • Andersr
    Kjell2 skrev 2020-10-23 14:32:52 följande:

Kan en lösning vara att du löser ut henne för en rättvis summa samt hyr ut garaget till henne?

Jag har föreslagit det för henne, men hon vill inte det tyvärr. Det skulle vara bäst för henne rent ekonomiskt.
  • Andersr
    Mortiscia80 skrev 2020-10-23 13:31:20 följande:

Jag röstar också på Kjells förslag. Det blir dessutom mycket bättre för barnen känslomässigt om föräldrarna kan komma överens utanför tingsrätten en sådan här gång.

Är ni verkligen båda två så supersugna på att ha kvar huset då, är det inte någon av er som kan tänkas ge med sig?

Om ni kan prata sansat med varandra så känns det som att du kanske har bättre ekonomiska förutsättningar att bo kvar i huset, men då får du så klart lösa ut henne, om du har råd med det. Be en mäklare värdera huset så ni får ett rimligt värde att utgå från, taxeringsvärdet är sällan en bra indikator.

Vi har gjort en värdering på huset och rent ekonomiskt så skulle den bästa lösningen vara att jag bor kvar och hyr ut garagen till henne till det att hon hittar något annat.
  • felix le chat

Som svar på din fråga:

Nej ert bolag har ingen påverkan på vem som har rätt att bo kvar i huset.

Fråga: Om hon tar över huset, kommer hon klara finansiering dvs att banken
    godkänner att hon ensam står för lån och den summan som hon behöver lösa
    för att köpa ut dej ?

4.5 ggr årslönen och max 85% av värdering ?

Misstänker att 4.5 ggr årslön kan vara knepigt om hon inte lyckats ta ut
    någon större lön ?

• Andersr

Så du menar att det inte spelar någon roll om hennes del av företaget använder en byggnad på gården för att hon ska få företräde att bo kvar? 

Banken går på den lönen som hon har plockat ut tidigare, men den kommer ju bli betydligt mycket mindre när hon driver sitt egna. Nä 4.5 ggr årslön kommer inte funka som det ser ut idag. 

felix le chat skrev 2020-10-23 16:55:50 följande:

Som svar på din fråga:

Nej ert bolag har ingen påverkan på vem som har rätt att bo kvar i huset.

Fråga: Om hon tar över huset, kommer hon klara finansiering dvs att banken
    godkänner att hon ensam står för lån och den summan som hon behöver lösa
    för att köpa ut dej ?

4.5 ggr årslönen och max 85% av värdering ?

Misstänker att 4.5 ggr årslön kan vara knepigt om hon inte lyckats ta ut
    någon större lön ?

• Mortiscia80
    Andersr skrev 2020-10-23 20:05:27 följande:

Så du menar att det inte spelar någon roll om hennes del av företaget använder en byggnad på gården för att hon ska få företräde att bo kvar? 

Banken går på den lönen som hon har plockat ut tidigare, men den kommer ju bli betydligt mycket mindre när hon driver sitt egna. Nä 4.5 ggr årslön kommer inte funka som det ser ut idag. 

Det är nog så Felix menar ja. Hon kan ju lika gärna hyra en annan lokal i värsta fall, företaget står inte och faller med om hon är just i ert garage. Det man brukar titta på är vem som kommer att vara boendeförälder och den kan få företräde till bostaden, men den lär hon inte kunna betala för ändå så min gissning är att om ni skulle ta det till tinget skulle huset tillfalla dig, om du har råd, annars kvarstår ju bara tvångsförsäljning.

Hoppas ni lyckas lösa det gemensamt.
  • Mandelskorpan
    Andersr skrev 2020-10-23 20:05:27 följande:

Kan hon inte lösa ut dig så kan hon ju inte ta över huset. 4.5 ggr årslön är ju bankens krav. Problem solved alltså. Lös ut henne. Vägrar hon, sälj.
Svar på tråden Bodelning