GrönVindruva skrev 2020-10-19 16:33:10 följande:
Menar du att de kommer ta upp texten som jag skrev som jag blev anmäld för eller mitt yttrande?
De menar att jag har skrivit väldigt likt en bok, man skulle inte använda böcker under detta tillfälle så jag har inte skrivit några källor. Det är saker jag har memorerat från boken som jag har skrivit.
De kommer att använda din inlämning som grund, till det kommer de att lägga boken där du fått din information från.
Problemet här är att du gjort fel. Även om du minns att du läst saker i en bok så måste du ange källan, du får absolut inte framställa det som dina egna ord, och det är just vad det blir när du utelämnar källhänvisning. Det spelar ingen roll att du minns dessa saker, och säkert korrekt också, för det är ju inte du själv som kommit till de slutpunkterna, tagit fram den informationen eller vad det nu rör sig om.
Om vi för enkelhetens skull antar att du lämnat in en uppsats så finns det ju inledning, huvuddel och avslutning, förenklat. I inledningen beskriver du metod, urval mm, där förekommer varken fakta eller egna iakttagelser. Därefter kommer huvuddelen där du lägger fram fakta, och här måste du ha källhänvisningar till allt du lägger fram. Därefter avslutningen, där du drar dina egna slutsatser utifrån det presenterade materialet, man lägger inte fram nya fakta här. Så frågan blir då vilken slags fel du begått, om du lagt fram fakta i huvuddelen utan att ange källa eller om du dragit inspiration från den där boken i dina slutsatser på ett sätt så man kan hänföra det till den i din diskussion.
Nu vet jag inte vilken slags uppgift ni fått men om ni inte ska använda böcker kan det bero på två saker. Antingen att ni enbart skulle använda digitala källor eller att ni helt skulle utgå från egna funderingar kring ett ämne. Då tänkte du kringgå problemet genom att inte ange källor, men som du förstått vid det här laget är det mycket riktigt plagiat att använda andras arbeten och framställa som sina egna tankar.