• Anonym (Pillan)

Hans barn tjatar om arv hela tiden.

Ny på forumet och lite osäker på vart jag skulle lägga tråden.

Är iallafall gift sen några år tillbaks, vi har två gemensamma barn och han har två barn sen innan som båda är myndiga men bor här ibland.

Det jag retat mig enormt mycket på är sättet över hur hans barn pratar. Frågar om hur mycket pengar de skulle få den dagen från vårt hus den dagen deras pappa går bort och de är på min man om att han borde skriva över sommarstugan på dem redan nu så att småsyskon inte ska ärva nåt? Allt handlar om pengar och nu när diskussionen om vad som händer när min man är död har uppstått för åttahundraåttonde gången så börjar jag bli orolig.

Jag tycker att hela beteendet är märkligt och respektlöst först och främst, min man och jag är långt under 50 år gamla och såvitt jag vet friska så vi ligger knappast på dödsbädden.

Sen börjar jag oroa mig över hur giriga de verkar vara och trots att jag inte tänkt på såna här saker tidigare så känner jag för att skydda våra gemensamma barn.

Finns det nåt annat göra än att skilja sig? Hur gör ni andra som lever i såna här familjer med särkullsbarn och egna barn. Huset har vi köpt ihop men jag har lagt in mer pengar. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Hans barn tjatar om arv hela tiden.
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (U) skrev 2020-10-15 12:15:38 följande:

Får mig att tänka på Arboga kvinnan som fick sina föräldrar mördade för pengarna. 

Pengar är inte det viktiga här i livet. Säg till på skarpen att det får er att må dåligt så kanske de fattar. 

De verkar lite störda.

Störda skulle jag inte säga men extremt egocentriska. Hans argument föll dock på att de pratar om att få ärva mitt föräldrahem också, handlar inte bara om att de vill ärva honom utan de sitter och kalkyrerar och konspirerar överallt.
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (Skriv skriv) skrev 2020-10-15 21:16:22 följande:

Vi har båda särkullsbarn och ett gemensamt.

Vi har skrivit testamente med jurist, som i korthet innebär att särkullsbarnen får minsta möjliga när en av oss dör. Sen när båda gått bort är önskan att de få ska få ut resten av sin lott. Om det då finns något kvar.

Men vårt gemensamma barn ärver en större del än de andra. Vi resonerade som så att de andra ärver sin andra förälder men vårt gemensamma ärver bara oss.

Alltså jag tycker att det här borde löst sig av sig självt. Inte mindre men jag tänkte att hans barn ärver sin mamma och honom, våra barn ärver från mig också honom.

Däremot har jag ju börjat tänka väldigt mycket på arv och juridik själv med tanke på alla gamar.
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (Den rätte) skrev 2020-10-16 16:57:20 följande:

Det är väl inte så konstigt att hans barn är oroliga över sin ekonomiska framtid, framförallt om dom kanske själva har mycket skulder och så ser dom kanske dina barn som ett hot mot arvet, det är inte alls konstigt när man har barn sedan tidigare i ett nytt förhållande. Dom kanske även har hjälpt sin pappa mycket på gården som barn och ser det som sitt familjearv och är oroliga över det.

Däremot ska man ju inte acceptera om dom hotar, men ställ upp klart och tydligt på papper hur arvet kommer bli, jämt fördelat mellan hans barn och dig.

Dina barn ska dock inte få ärva något från honom, dom ärver din del senare.

Arv kan vara otroligt känsligt!

Skulder? Nu ska jag skriva en sak till som irriterar skiten ur mig. När båda tog studenten så fick de ut sina pengar som han sparat till vardera av dem som räcker gott och väl till en kontantinsats, den ena förvaltade de pengarna väl medans den andra levt upp det. Inga sådana sparpengar har han satt upp för våra utan den biten har jag tagit kontroll över för barnens skull. Ska jag börja bestrida detta kanske och kräva att han testamenterar mer till våra barn då? Hans tidigare barn ska ju knappast ha mer än våra om jag säger så.

Nu skriver jag för att jag är förbannad och dödar hans och hans barns argument men hoppas du förstår mina poänger.
  • Anonym (Pillan)
    Ess skrev 2020-10-16 18:32:18 följande:

Ang plan B, går han med på att skriva äktenskapsförord?

Annars måste du skilja dig och skaffa hus för eget bruk. Är ni fortfarande gifta så kommer han att ha giftorätt till halva ditt hus, likväl som alla hans barn kommer dela på hans del om han går bort.

Senaste dagarna och efter bråket igår så är jag inne på att äga nåt själv faktiskt. Har blivit så förbannad av allt och vill inte leva ett liv där jag ser mig om efter min egen rygg. Jag har inte några rikedomar heller så vem vet om jag kommer kunna köpa ut gamarna om den dagen förhoppningsvis inte kommer.
  • Xenia
    Anonym (Pillan) skrev 2020-10-16 18:26:39 följande:

Har varit dålig på att svara men tack för alla svar och ska uppdatera.

Jag har iallafall vält omkull allt här hemma.

Han vägrar att träffa jurist bara för att han tyckte att det var hemskt av mig att skriva om det på familjeliv och han tycker att jag har överreagerat kraftigt på hur hans barn pratar, de trodde tydligen att de som förstfödda skulle vara enda arvingar till honom medans våra små enbart ärvde mig hur nu det går ihop?

Han anser att jag missuppfattat hans barn så då har jag gått över till plan B. Jag har nu krävt att vi säljer så jag kan köpa ett nytt hus som enbart är mitt, vill han bo med oss så får han snällt ställa på de premisserna att huset är mitt. Annars får han köpa nåt för det som blir kvar av hans egna lilla peng när vårt hus är sålt.

Verkar som han prioriterar sina äldsta barn framför dig och sina yngre barn. Eller om han är rädd för säga emot dem. Om det inte skrivs något så skulle du och barnen kanske tvingas lämna huset för att lösa ut särkullbarnen.

Det hela hade kunnat lösas på ett tidigt stadium han dels sagt ifrån till sina äldsta barn, dels varit med på att skriva något som skyddar dig och dina barn vid skilsmässa/hans död.

Bra att du tagit tag i saken nu iaf, du behöver slåss för dina barn. Du har inte överreagerat, det är han som "underreagerat" och stoppat huvudet i busken.
  • Anonym (Pillan)
    Xenia skrev 2020-10-16 18:52:38 följande:

Verkar som han prioriterar sina äldsta barn framför dig och sina yngre barn. Eller om han är rädd för säga emot dem. Om det inte skrivs något så skulle du och barnen kanske tvingas lämna huset för att lösa ut särkullbarnen.

Det hela hade kunnat lösas på ett tidigt stadium han dels sagt ifrån till sina äldsta barn, dels varit med på att skriva något som skyddar dig och dina barn vid skilsmässa/hans död.

Bra att du tagit tag i saken nu iaf, du behöver slåss för dina barn. Du har inte överreagerat, det är han som "underreagerat" och stoppat huvudet i busken.

Ja jag måste agera för mina barns skull, har lite ångrat att vi gift oss och inte stannade som sambo men lätt att vara efterklok.

Egentligen så tror jag att han hade hoppats på att han föst sina tidigare fågelungar ur boet och jag tror att han är sviiiiinless på att de beter sig som de gör just nu, men när alla attackerar och går på honom om hur sjuka de verkar vara så agerar han med att skydda och försvara. Gör tyvärr mig ännu mer säker på min sak att göra allt för våra två barn.
  • Anonym (Skilj er.)

Skilj er. Fruktansvärd värdegrund de står på. Båda mina föräldrar dog i sjukdom inom en femårsperiod, ingen av oss särkullbarn pratade någonsin om arven innan de dog. Varken innan de blev sjuka och aaaaaaabsolut inte efter att de fick sina dödsdömda diagnoser. Jag kalkylerade aldrig kring arv utan önskade mig bara kärlek och att de var i livet..

• Anonym (C)

Det går att skriva ett äktenskapsförord i efterhand, där huset eller det du lagt in i huset och avkastning därav är din enskilda egendom. Dock kräver detta att din man går med på att skriva på ett sådant papper.

Går din man inte med på det så är enda sättet du kan få tillbaka de pengar du lagt in i huset om han har egendom med som inte är enskild egendom som du kan få del av. Skiljer ni er har du ju rätt till hälften av allt gifterättsgods, på samma sätt som han han har rätt till det. Har han inte någon egendom ellern något sparat får dock han ändå rät till hälften av husets värde och hälften av dina besparingar.

• Aurora Borrealis

Säg bara att de inte kommer få något, att ni kommer använda alla era pengar på er själva för det är era pengar som ni tjänat ihop själva och de får tjäna ihop sina egna för inget kommer bli kvar, resten kommer ni skänka till forskning om cancer och till ett djurhem för hemlösa katter, för att de tjatar.

Detta är naturligtvis inte sant men de behöver de inte veta. Varje gång de tjatar säger ni att ni att katthemmet ska få era pengar och huset och sommarstugan. Gnäller de om det så säger ni att de små katterna som är övergivna måste ju ha någonstans att bo (era hus).

• Anonym (Pillan)
    Anonym (Skilj er.) skrev 2020-10-16 19:47:05 följande:

Skilj er. Fruktansvärd värdegrund de står på. Båda mina föräldrar dog i sjukdom inom en femårsperiod, ingen av oss särkullbarn pratade någonsin om arven innan de dog. Varken innan de blev sjuka och aaaaaaabsolut inte efter att de fick sina dödsdömda diagnoser. Jag kalkylerade aldrig kring arv utan önskade mig bara kärlek och att de var i livet..

Nej jag håller med. Förlorade en av mina föräldrar när jag var alldeles för ung och det där var inte ens nåt jag tänkte på.

Kanske bidrar till varför jag blir så förbannad?
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (C) skrev 2020-10-16 20:44:56 följande:

Det går att skriva ett äktenskapsförord i efterhand, där huset eller det du lagt in i huset och avkastning därav är din enskilda egendom. Dock kräver detta att din man går med på att skriva på ett sådant papper.

Går din man inte med på det så är enda sättet du kan få tillbaka de pengar du lagt in i huset om han har egendom med som inte är enskild egendom som du kan få del av. Skiljer ni er har du ju rätt till hälften av allt gifterättsgods, på samma sätt som han han har rätt till det. Har han inte någon egendom ellern något sparat får dock han ändå rät till hälften av husets värde och hälften av dina besparingar.

Han har sagt att jag ska få tillbaks min andel vid en eventuell försäljning så det återstår att se. Kommer förhandla sommarhuset där ifall han krånglar, tror inte att han gör det men vem vet? Girighet kanske går i arv?
  • Anonym (Pillan)
    Aurora Borrealis skrev 2020-10-16 21:00:15 följande:

Säg bara att de inte kommer få något, att ni kommer använda alla era pengar på er själva för det är era pengar som ni tjänat ihop själva och de får tjäna ihop sina egna för inget kommer bli kvar, resten kommer ni skänka till forskning om cancer och till ett djurhem för hemlösa katter, för att de tjatar.

Detta är naturligtvis inte sant men de behöver de inte veta. Varje gång de tjatar säger ni att ni att katthemmet ska få era pengar och huset och sommarstugan. Gnäller de om det så säger ni att de små katterna som är övergivna måste ju ha någonstans att bo (era hus).

Säger vi nåt sånt så kanske de går och hämtar knivarna. Vem vet? Nej det var ett skämt men min man har en så konstlad relation till sina barn så såna ironier går inte hem.
  • Anonym (en annan fru)
    Anonym (Skilj er.) skrev 2020-10-16 19:47:05 följande:

Vackert så. Men alla släkter och syskon är inte sams.

Min man börjat prata arv med ett syskon då det finns ett tredje syskon som gör allt för att gama åt sig. Och där är rätt mycket i det boet som det kan bli åsikter om. Antingen för att det är värdefullt eller för att det skulle hjälpa respektive familjs barn i livet.

Givetvis står det föräldern fritt att donera pengarna till välgörande ändamål om hen vill, men det verkar inte troligt. Och det är då bra om vi har en plan för det kommer att ta tid att realisera allt där. T.ex. ett boende som inget syskon vill överta ska klart bara säljas så fort som möjligt.
  • Ess
    Anonym (Pillan) skrev 2020-10-16 18:33:50 följande:

Störda skulle jag inte säga men extremt egocentriska. Hans argument föll dock på att de pratar om att få ärva mitt föräldrahem också, handlar inte bara om att de vill ärva honom utan de sitter och kalkyrerar och konspirerar överallt.

Där hade jag bitit till direkt och sagt åt dem att det kommer aldrig i helvetet att hända. Jag skulle inte bara kalla dem egocentriska, utan även direkt korkade.
  • Anonym (Skilj er.)
    Anonym (en annan fru) skrev 2020-10-16 23:03:58 följande:

Vackert så. Men alla släkter och syskon är inte sams.

Min man börjat prata arv med ett syskon då det finns ett tredje syskon som gör allt för att gama åt sig. Och där är rätt mycket i det boet som det kan bli åsikter om. Antingen för att det är värdefullt eller för att det skulle hjälpa respektive familjs barn i livet.

Givetvis står det föräldern fritt att donera pengarna till välgörande ändamål om hen vill, men det verkar inte troligt. Och det är då bra om vi har en plan för det kommer att ta tid att realisera allt där. T.ex. ett boende som inget syskon vill överta ska klart bara säljas så fort som möjligt.

Spelade ingen roll i min värld. Den dagen tar man när det kommer eller om föräldern av någon anledning vill prata om det. Min pappas nya fru blev galen i bodelningen och arvskiftet tog ett år att göra. Det förändrar inte min ståndpunkt, vill inte föregå mina föräldrars död. Vad jag fick eller inte fick spelade heller ingen större roll, så länge vi följde min pappas vilja som stod i hans testamente. Det var det absolut viktigaste. Visst har arven gett mig en större ekonomisk trygghet, men jag hade ett bra och stabilt liv innan utan mer pengar och fastigheter... Kanske därför jag aldrig skulle fokusera eller kalkylera kring arv. Men det är klart, om någon börjar gama åt sig i förtid så skulle det principiellt störa.
  • Anonym (Pillan)
    Ess skrev 2020-10-16 23:06:14 följande:

Där hade jag bitit till direkt och sagt åt dem att det kommer aldrig i helvetet att hända. Jag skulle inte bara kalla dem egocentriska, utan även direkt korkade.

Klart de är korkade. Att de har trott att de är enda arvingarna till sin pappa är väldigt naivt, snacka om jesuskomplex och storhetsvansinne.
  • Anonym (C)

Är sommarhuset inköpt gemensamt eller är det något han haft med sig in i boet? Bäst vore att faktiskt prata om hur ni vill att det ni äger fördelas- vid eventuell skilsmässa, om du dör först och om han dör först.

En viktig aspekt att titta på är om den som lever längst kan bo kvar i det gemensamma hemmet, och även vad som händer om de yngre barnen fortfarande bor hemma.

Kolla gärna vilka försäkringar ni har via jobb eller privat också, och om ni kan behöva göra några kompletteringar.

När ni vet vad ni själva tycker tar ni hjälp av en jurist för att se till att det blir rätt med testamente, äktenskapsförord, försäkringar etc.

• Anonym (Stina)

Hur har det gått TS?

• Anonym (K)

1. Stackars farmor! Skäms din man inte ihjäl när hans barn säger sådär?!

2. Om du köper ett nytt hus så se till att det är ditt och att bara dina barn ärver det om det händer dig något.

3. Hur ska de komma över ditt föräldrahem?!

Svar på tråden Hans barn tjatar om arv hela tiden.