• Humlan88

Personal som inte gillar studenter?

Gör vfu nu och av nån anledning känns det som att en av barnskötarna inte gillar mig. Hon har inte sagt något men jag får verkligen den känslan. Kan det vara så att personal ibland är emot studenter av nån anledning? Vet inte riktigt vad jag har gjort :( Läser till förskollärare

• Svar på tråden Personal som inte gillar studenter?
  • Mortiscia80

Antingen är det personligt eller så är det kanske känslan att behöva sitta "barnvakt" extra åt någon annan. Om hon inte är din handledare så skulle jag strunta i det och om det är något som är mer än en känsla, alltså om hon är tydligt sur mot dig eller pikar dig så ska du ta upp det med handledaren eller fsk-chefen.

• Magical
    Humlan88 skrev 2020-10-07 12:37:08 följande:

Gör vfu nu och av nån anledning känns det som att en av barnskötarna inte gillar mig. Hon har inte sagt något men jag får verkligen den känslan. Kan det vara så att personal ibland är emot studenter av nån anledning? Vet inte riktigt vad jag har gjort :( Läser till förskollärare

Prata med din handledare. Det kan ju vara så att det finns något bakomliggande, tex stress, som din handledare känner till. 
  • Kodia

De andra har några bra teorier, och jag vill lägga till en. Det kan ju vara så att hon tycker att erfarenhet är väldigt viktigt, och kanske tillräckligt. En del VFU-studenter kan vara lite överdrivna i sin tilltro till sin utbildning och teorier, och vill gärna visa framfötterna genom att berätta vad de kan och har lärt sig. Då kanske hon känner sig ifrågasatt, och tycker att studenten är självgod och inte tar åt sig av hennes erfarenheter. 

Men kolla med din handledare - det kan ju vara så att hon bara inte är så social och öppen mot nya vuxna. Eller något av de andra förslagen.

• Humlan88
    Kodia skrev 2020-10-07 20:04:09 följande:

De andra har några bra teorier, och jag vill lägga till en. Det kan ju vara så att hon tycker att erfarenhet är väldigt viktigt, och kanske tillräckligt. En del VFU-studenter kan vara lite överdrivna i sin tilltro till sin utbildning och teorier, och vill gärna visa framfötterna genom att berätta vad de kan och har lärt sig. Då kanske hon känner sig ifrågasatt, och tycker att studenten är självgod och inte tar åt sig av hennes erfarenheter. 

Men kolla med din handledare - det kan ju vara så att hon bara inte är så social och öppen mot nya vuxna. Eller något av de andra förslagen.

Jag kan förstå den känslan då jag själv varit handledare på vft studenter. Men jag är inte ifrågasättande på d sättet
Svar på tråden Personal som inte gillar studenter?