• dogsigge

Värden har tappat min nyckel

Jag hyr ett förråd av min fastighetsvärd. Värden ville ha en extranyckel till förrådet  ifall något inträffar så gör att de behöver gå in i förrådet. Nu har vi sagt upp avtalet och tömt förrådet. Vi tömde förrådet ca 2 månader efter vi sagt upp avtalet och upptäckte då att en mängd saker försvunnit. Det fanns inga tecken på inbrott. Någon måste ha gått in med nyckel och stulit sakerna. Vi kontaktade värden och bad dem undersöka var extranyckeln fanns. Det visade sig att värden hade "kastat" nyckel i samband med att vi sa upp avtalet. När jag sa upp avtalet var jag tydlig med att jag ville ha tillbaka extranyckeln.

Hur är det juridiska ansvaret? Hemförsäkring gäller inte om någon går in med nyckel. Eventuellt kan man få ersättning via drulle försäkring. Har inte värden något ansvar att säkerställa att hyresgästerna inte blir bestulna? Vilka skadeståndskrav kan jag driva mot värden?

Värdet på det som försvunnit är ca 65 000 :-

• Svar på tråden Värden har tappat min nyckel
  • Anonym (X)

Hur lång uppsägningstid hade du, dvs hur länge betalade du för och hade tillträde till förrådet efter att du sagt upp det?

• Anonym (Enja)

Värden har såklart inte kastat nyckeln, om det är som du skriver så är det givetvis värden som har stulit sakerna. Du får göra en polisanmälan mot värden. Sedan så gäller såklart inbrott med nyckel om det är så att nyckeln missbrukats eller blivit stulen så då kan du få ut från försäkringen.

• dogsigge

Förstår inte vad uppsägningstiden har med saken att göra.

Vi sa upp förrådet slutet juli. Vi hade ca 2 månaders uppsägning så vi har betalt och har tillgång till förrådet till slutet september. I slutet av augusti tömde vi förrådet (1 månad efter uppsägning). Förrådet har stått tomt sedan vi tömde det. Vi har tillgång/tillträde till förrådet under hela uppsägningstiden. Jag var tydlig vid uppsägningen att vi ville ha tillbaka nyckeln.

Poängen är att saker stulits ur förrådet med hjälp av nyckel. Värden kan inte redogöra för var nyckeln finns utan påstår att den är kastad. Nyckel kanske inte har blivit kastad utan värden har slarvat med hantering så någon har fått tag i den och slutligt ur förrådet. Vilka krav kan jag ställa mot värden? 

• Anonym (Enja)
    dogsigge skrev 2020-09-26 10:41:54 följande:

Förstår inte vad uppsägningstiden har med saken att göra.

Vi sa upp förrådet slutet juli. Vi hade ca 2 månaders uppsägning så vi har betalt och har tillgång till förrådet till slutet september. I slutet av augusti tömde vi förrådet (1 månad efter uppsägning). Förrådet har stått tomt sedan vi tömde det. Vi har tillgång/tillträde till förrådet under hela uppsägningstiden. Jag var tydlig vid uppsägningen att vi ville ha tillbaka nyckeln.

Poängen är att saker stulits ur förrådet med hjälp av nyckel. Värden kan inte redogöra för var nyckeln finns utan påstår att den är kastad. Nyckel kanske inte har blivit kastad utan värden har slarvat med hantering så någon har fått tag i den och slutligt ur förrådet. Vilka krav kan jag ställa mot värden? 

Som jag skrev så ska du polisanmäla värden.

Någon har stulit saker MED nyckel, den enda som har tillgång till nyckeln är värden.
  • dogsigge

Tack, vi kommer polisanmäla värden. Osäker på vad som gäller med hemförsäkring . Det brukar vara dåligt med ersättning om nyckel används vid inbrott. 

• Dexter dot com
    dogsigge skrev 2020-09-26 10:46:59 följande:

Tack, vi kommer polisanmäla värden. Osäker på vad som gäller med hemförsäkring . Det brukar vara dåligt med ersättning om nyckel används vid inbrott. 

Jag antar att du har ett kvitto på att värden har mottagit er extranyckel till förrådet så det borde inte vara några problem att anmäla.
  • dogsigge

Vi har inget kvitto att de mottagit en extranyckel (ja slarvigt av oss). Däremot har vi mail-konversation där de bekräftat att de har nyckel och där de senare att de kastat nyckel. Tror det är tillräckligt bevis för att de haft en nyckel och nu inte har den.

Som sagt brukar försäkring inte gälla om man gått in med nyckel. Men om man kan bevisa att nyckeln stulits borde det vara en annan sak.

• viseversa

det är såklart värden själv som stuligt av er och som andra säger polisanmäl på en gång. 65000kr är inga småpengar liksom. 

• Friger

Fokusera på den information du har:

Värden har i skrift medgett att han haft en nyckel och att han lämnat bort den. Det har sedan försvunnit saker från förrådet där någon ändvänt sig av nyckel.

Låter som att det är värdens ansvarsförsäkring eller en civilrättslig stämning som är vägen fram. Har du hemförsäkring har du säkert rättsskydd som täcker det mesta av dina kostnader. Vinner du får du inga kostnader alls. Däremot är det så klart en massa jobb.

Gör gärna en polisanmälan. Den är principiellt viktig. Även om jag inte tror att polisen skulle få för sig att utreda brottet. Då är det nog större chans att värden får dåligt samvete och lämnar tillbaka prylarna.

• dogsigge

En fundering, jag har drulle-försäkring i min hemförsäkring. Den kan täcka denna typ av händelse.  Är det någon skillnad för mitt försäkringsbolag och min eventuella ersättning om värden kastat nyckeln eller har den kvar?

Svar på tråden Värden har tappat min nyckel