• Nesin Ertuna

    Arla Lasange Recept

    Varva köttfärssås, ostsås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form. Avsluta med sås. Strö över resten av osten.
    Hur menar dom varva? Ska jag lägga plattorna först och sedan köttfärs och sedan ostsås sedan plattor igen? Hur många våningar av plattor ska det vara? Eller ska man lägga köttfärs nere i serveringsformens botten och sedan på med pastaplattorna?  
    Ska jag steka köttfärsen till hälften och låta ungen göra resten?
    Jag har fem våningar i ugnen, räknas nummer 2 underifrån som "nedre delen"?
    För det står att den ska gräddas i nedre delen av ugnen
    Tack. 
  • Svar på tråden Arla Lasange Recept
  • Anonym (C)

    Köttfärsen steker du helt klar, du gör ju köttfärssås.

    Jag brukar ta lite köttfärssås i botten, plattor på det, mer köttfärssås, sås (som är ganska rinning så flyter den ut bättre och tjocknar i ugnen), lite ost på, sen plattor igen osv. Brukar bli 3 lager plattor har jag för mig. Beror ju lite på hur hög form man har.

    Ställ den längst ner eller näst längst ner. Börjar den se bränd ut innan den är klar så lägger du över aluminiumfolie.

  • Nesin Ertuna
    Anonym (C) skrev 2020-09-25 19:38:09 följande:

    Köttfärsen steker du helt klar, du gör ju köttfärssås.

    Jag brukar ta lite köttfärssås i botten, plattor på det, mer köttfärssås, sås (som är ganska rinning så flyter den ut bättre och tjocknar i ugnen), lite ost på, sen plattor igen osv. Brukar bli 3 lager plattor har jag för mig. Beror ju lite på hur hög form man har.

    Ställ den längst ner eller näst längst ner. Börjar den se bränd ut innan den är klar så lägger du över aluminiumfolie.


    Jaha ok! Men varför börjar du med att lägga köttfärssåsen i botten av former i stället för plattorna?
  • Anonym (C)
    Nesin Ertuna skrev 2020-09-25 19:43:52 följande:

    Jaha ok! Men varför börjar du med att lägga köttfärssåsen i botten av former i stället för plattorna?


    Lägger jag plattorna i botten så fastnar de lätt. Det blir bättre med ett tunt lager köttfärssås i botten.
  • myskmalva
    Nesin Ertuna skrev 2020-09-25 19:43:52 följande:
    Jaha ok! Men varför börjar du med att lägga köttfärssåsen i botten av former i stället för plattorna?

    Jag har fått lära mig att lägga köttfärssås, plattor, ostsås, köttfärssås, plattor, ostsås o.s.v. Jag antar att plattorna blir bättre tillagade om det är vätska både över och under dem.
  • Mortiscia80

    Lite ostsås i botten, sedan platta, köttfärssås, platta, köttfärssås, osv avsluta med sås överst igen.

Svar på tråden Arla Lasange Recept