smulpaj01 skrev 2020-09-23 10:55:17 följande:
Ja jag vet såklart vad jag pratar om. Nu fick jag dock arbete på 2 olika socialkontor samt en hel del receptionsjobb på olika företag. Det trots att jag har en dom på mig. Detta gör väl egentligen saken ännu märkligare, men efter samtal med enhetschef samt ansvarig rekryterare gick det bra i alla fall. Jag fick helt enkelt berätta omständigheterna kring domen och de liksom jag ansåg väl att jag blivit felaktigt dömd.
När det gäller flygvärdinna är det dock helt omöjligt tyvärr.
Jag undrar jag om du gör det?
För man räknas inte automatiskt ut bara för att man har en dom på sig utan allt beror på vilket jobb det handlar om och vilken sorts brott man är dömd för.
Ekonomibrott kan vara olämpligt om man tex har ansvar för ekonomi.
Men som du säger, receptionist kan vara allt från att le till att ha ett betydande ansvar för säkerhet. Men det visste du kanske? Då vet du säkerligen också att en hel del receptionister är utbildade väktare, ofta med vapenlicens?
Beroende på vilket brott du dömts för kan en tjänst ombord ett flygplan vara olämpligt ja.
Men min poäng var att du blandade ihop registren. Inget av de jobb du nämner här är av sådan beskaffenhet att du visar upp ett utdrag ur misstankeregistret.
Sen finns det också, men det vet du säkert som vet vad du pratar om, ytterligare nivåer på personutredning. För säkerhetsklassade tjänster gör SÄPO en fullständig utredning med utdrag ur alla register som finns. Ibland kollar man även upp den närmsta släkten. Har någon där varit medlem i en extremistgrupp så kan det utesluta dig från tjänsten.
Detta har det skrivits en hel del om eftersom det på 60-80-talet var vanligt att suspekta politiska organisationer lurade framförallt tonåringar att bli medlemmar med skit som "Skriv på här så får du gratis öl ikväll". Det var många som gick på det och många även bland anhöriga som långt senare i livet stoppades från just säkerhetsklassade arbeten.