• Anonym (Lina)

Tandvård försörjningsstöd.

Hur lång tid är det rimligt att man väntar på akut tandvård när man har försörjningsstöd? Jag lämnade in kostnadsförslag i juni och har fortfarande inte fått något beslut. 

Jag saknar tänder på ena sidan och på andra sidan så är två kindtänder av förutom roten, så det är mycket svårt att tugga, och har varit så hela tiden. Jag har infektioner mer eller mindre  kroniskt i käken.

• Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.
  • Anonym (soc)
    Anonym (ö) skrev 2020-09-24 09:13:17 följande:
    Antagligen TS när du förfasas över dennes andedräkt. Onödigt och otrevligt.
    Inte alls, det kan vara bra att få veta så man tänker på det när man är nära nån annan.
  • Anonym (ö)
    Anonym (soc) skrev 2020-09-24 11:04:28 följande:
    Inte alls, det kan vara bra att få veta så man tänker på det när man är nära nån annan.
    Snacka om att prata ner till någon. Som om du vore bättre och som om TS inte kan känna sin egen andedräkt. Garanterat vet hon om att dålig andedräkt kan orsakas av munproblem.
  • MajaMaria79
    Anonym (soc) skrev 2020-09-23 18:18:11 följande:

Va? Och har du inte fixat till det på åtta år??

Det går att ordna med tandborstning, tandtråd etc.... så det inte går så långt att du måste dra dom.

Tänk vilken andedräkt du måste ha

Men sådär säger man väl inte?

Du tror inte att hon skulle tandtrådat som en galning om det löst problemet? Hon har ju en sjukdom som orsakar tandlossningen. Läs ordentligt och uppför dig som folk!
  • Anonym (Lina)

Nu har de fattat beslut och kommit fram till att de tre trasiga tänderna jag har, varav en har en påbörjad rotfyllning med provisorisk fyllning, ska lämnas icke åtgärdade då de har dålig prognos.

De ska alltså låta tre tänder med djup karies sitta kvar bara, och lämna en tand till hälften rotfylld och låta mig betala av mina matpengar. De bedömer att inget behöver göras förutom rensa tandfickor, och att jag kan tugga fint, trots att inga tänder i vänster käke möts för där saknas tänder, och att tänderna på andra sidan har djup karies och tänderna är sönder.

Helt sjukt. 

• Anonym (Lina)

Dessutom kan man inte få prata med dessa människor som fattar dessa besluten då de är hemliga. 

• Anonym (Ansök igen)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-29 19:21:35 följande:

Dessutom kan man inte få prata med dessa människor som fattar dessa besluten då de är hemliga. 

Så får det inte vara. Det ska stå beslutsfattare. Du kan nå personen via kommunens växel. Om du ska överklaga så ska det göras inom tre veckor och det måste vara skriftligt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-29 19:20:07 följande:

Nu har de fattat beslut och kommit fram till att de tre trasiga tänderna jag har, varav en har en påbörjad rotfyllning med provisorisk fyllning, ska lämnas icke åtgärdade då de har dålig prognos.

De ska alltså låta tre tänder med djup karies sitta kvar bara, och lämna en tand till hälften rotfylld och låta mig betala av mina matpengar. De bedömer att inget behöver göras förutom rensa tandfickor, och att jag kan tugga fint, trots att inga tänder i vänster käke möts för där saknas tänder, och att tänderna på andra sidan har djup karies och tänderna är sönder.

Helt sjukt. 

Överklaga. Glöm inte berätta att du har SMÄRTA. Du kanske inte får så dåliga tänder lagade, men du kan få de utdragna så du slipper SMÄRTA.

Smärta är lite A och O när det gäller akut tandvård... just saying...
  • Anonym (Lina)
    Anonym (A 2) skrev 2020-09-29 19:55:24 följande:

Överklaga.

Javisst. Men hur överklagar jag hur dålig prognos mina tänder har. uppenbart hade en av de som den myndigheten dömt ut god prognos då den är rotfylld (iaf delvis och fortfarande sitter kvar) 

Svårt att lita på dessa människor.

Det är en framtand dessutom, känns inte kul om jag plötsligt ska dra den om det inte behövs.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ansök igen) skrev 2020-09-29 19:36:10 följande:
    Så får det inte vara. Det ska stå beslutsfattare. Du kan nå personen via kommunens växel. Om du ska överklaga så ska det göras inom tre veckor och det måste vara skriftligt.
    Det är en annan myndighet som soc skickar vidare till, dessa personer får vi inget namn på, så det är handläggaren vi får skriva till som inte kan något alls om tänder.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 19:49:53 följande:
    Överklaga. Glöm inte berätta att du har SMÄRTA. Du kanske inte får så dåliga tänder lagade, men du kan få de utdragna så du slipper SMÄRTA.

Smärta är lite A och O när det gäller akut tandvård... just saying...
    Det som blir ett problem nu är att tandläkaren redan akut lagat en av tänderna och gjort en smärtbehandling för en vecka sedan, men i efterhand har denna myndighet sagt att den tanden inte ska göras något med (inte lagas, inte dras) fast den behövde rotfyllas enligt tandläkaren och gjorde fruktansvärt ont. Så jag kommer få ta den fakturan, vilket jag inte har pengar till. Och den ska in om en vecka...

Jag har alltså fått nej, fast tanden var akut pga smärta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-29 20:48:40 följande:
    Javisst. Men hur överklagar jag hur dålig prognos mina tänder har. uppenbart hade en av de som den myndigheten dömt ut god prognos då den är rotfylld (iaf delvis och fortfarande sitter kvar) 

Svårt att lita på dessa människor.

Det är en framtand dessutom, känns inte kul om jag plötsligt ska dra den om det inte behövs.
    Du kanske kan skicka med ett uttalande från din tandläkare. Sen är det väl inte världens undergång om du skulle få löständer istället.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-29 21:10:05 följande:
    Du kanske kan skicka med ett uttalande från din tandläkare. Sen är det väl inte världens undergång om du skulle få löständer istället.
    Men det får jag ju inte. De anser att jag kan tugga fast jag inte har tänder på ena sidan alls som möter en annan tand, Alltså jag saknar kindtänder motsvarande varandra i båda vänsterkäkarna, och i högerkäken är två tänder så trasiga att det gör ont att tugga.

Men de ser inte det som något som kräver en åtgärd.

Det är ju en tandläkare som bedömt det på den myndigheten, men de verkar ha bedömt utifrån att inget gör ont, eller att det inte spelar nån roll.

Min tandläkare föreslog protes, men myndigheten sa nej. sa även nej att lägga fyllning i en tand där fyllningen trillat ut osv 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-29 20:52:51 följande:

Det som blir ett problem nu är att tandläkaren redan akut lagat en av tänderna och gjort en smärtbehandling för en vecka sedan, men i efterhand har denna myndighet sagt att den tanden inte ska göras något med (inte lagas, inte dras) fast den behövde rotfyllas enligt tandläkaren och gjorde fruktansvärt ont. Så jag kommer få ta den fakturan, vilket jag inte har pengar till. Och den ska in om en vecka...

Jag har alltså fått nej, fast tanden var akut pga smärta.

Se till att tandläkaren är tydlig i sitt intyg att ingreppet var akut och som sagt, överklaga överklaga överklaga. Sannolikheten att du får rätt i förvaltningsrätten är stor. Tyvärr har en del enheter satt i system att avslå för att de räknar med att folk inte tror det är nån ide att överklaga. Förvaltningsrätten är mycket mycket mer generösa i sina bedömningar än socialtjänsten.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 21:23:25 följande:
    Se till att tandläkaren är tydlig i sitt intyg att ingreppet var akut och som sagt, överklaga överklaga överklaga. Sannolikheten att du får rätt i förvaltningsrätten är stor. Tyvärr har en del enheter satt i system att avslå för att de räknar med att folk inte tror det är nån ide att överklaga. Förvaltningsrätten är mycket mycket mer generösa i sina bedömningar än socialtjänsten.
    Okej, jag känner de satt i system att även dra ut på allt.

Jag sökte ju i juni. Jag har fått beslut nu, och ett sådant här beslut. Blir så ledsen och trött bara, överklagan kanske också tar tre månader.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-29 20:50:28 följande:

Det är en annan myndighet som soc skickar vidare till, dessa personer får vi inget namn på, så det är handläggaren vi får skriva till som inte kan något alls om tänder.

Det är ingen myndighet som gör dessa bedömningar utan sk förtroendetandläkare som socialtjänsten anställer för att bedöma om behovet tandvård är sådant som patientens egen tandläkare hävdar. Tyvärr behövs dessa då många tandläkare passar på att göra stora ingrepp när socialtjänsten ändå betalar. Men det är fortfarande en tjänsteman som fattar det slutgiltiga beslutet om att bevilja eller avslå.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-29 21:25:13 följande:

Okej, jag känner de satt i system att även dra ut på allt.

Jag sökte ju i juni. Jag har fått beslut nu, och ett sådant här beslut. Blir så ledsen och trött bara, överklagan kanske också tar tre månader.

Förstår att det känns hopplöst men det tar inte mycket tid att överklaga. Gör detta.

Absurt att tandvård inte ingår i vanlig sjukvård. Som om tänderna inte vore en del av resten av kroppen.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 21:26:25 följande:
    Det är ingen myndighet som gör dessa bedömningar utan sk förtroendetandläkare som socialtjänsten anställer för att bedöma om behovet tandvård är sådant som patientens egen tandläkare hävdar. Tyvärr behövs dessa då många tandläkare passar på att göra stora ingrepp när socialtjänsten ändå betalar. Men det är fortfarande en tjänsteman som fattar det slutgiltiga beslutet om att bevilja eller avslå.
    Visst, men det betyder inte att förtroendetandläkare alltid har rätt? Jag tror ju knappast jag hittade på smärtan, varet som sprutade ut när den ena tanden drogs och att tandläkaren i onödan skulle ha gjort rotbehandling efter att jag haft paniksmärta i en månads tid i den andra tanden. Ändå godkänns inte behandlingar av dessa tänder. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 21:29:20 följande:
    Förstår att det känns hopplöst men det tar inte mycket tid att överklaga. Gör detta.

Absurt att tandvård inte ingår i vanlig sjukvård. Som om tänderna inte vore en del av resten av kroppen.
    Ja, jag ska försöka. 

Man blir bara trött av att gå på pencillin, sluta, bli sjuk, få nytt pencillin, har ständig smärta i munnen o feber/infektionskänsla i kroppen.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 21:26:25 följande:
    Det var min vanliga handläggare som sa att de från denna månad har ett nytt system när bedömningen sker på en annan myndighet och av förtroendetandläkare och handläggare där. Vet inte om det inte stämmer.
Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.