• Anonym (så dumt)

Vill inte göra abort men måste..

Hej! Som rubriken lyder så måste jag göra abort, fastän jag absolut inte vill.

Vi är ett par på 24 respektive 25 år som velat ha barn i ca ett år, för ett halvår sedan såg allting annorlunda ut och då skulle vi aldrig ens tänkt tanken på abort men sen kom covid19...Jag är nu sjukskriven och sambon förlora sitt jobb. Vi lever därför på aktivitets-ersättning och a-kassa.

Plussade idag och är i chock, vi har vart super slarviga förut med att skydda oss då omständigheterna såg annorlunda ut och vi nästan hoppades på att bli gravida. Men så fort sambon miste jobbet så har vi vart såååå noga, har verkligen ingen aning om HUR det har skett, förutom om jag hade ägglossning samtidigt som mensen...

Vet inte hur ska jag klara av att gå igenom denna aborten. Har gjort en förut när jag var ung och dum men nu känns det bara så oturligt. Men vi har inte råd med ett barn, jobb verkar svårt att få, sambon har gamla skulder hos kronofogden(ej jättemycket men prickarna finns ju ändå :/) Vi bor i en etta...Måste ju tänka realistiskt :/

Känner mig på riktigt äcklig, och vidrig. HUR kan jag ha satt mig i en sån här situation TVÅ gånger :'(

Har någon mer gjort en abort fast ni verkligen inte velat? Var det rätt val?
    Massa styrkekramar till er som gått igenom samma sak<3

• Svar på tråden Vill inte göra abort men måste..
  • Anonym (Läkare kan också vara dumma)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-12 10:48:56 följande:

Vad tänker du om människor som i princip är dömda till att faktiskt alltid leva i fattigdom. Människor som aldrig kommer att kunna försörja sig själva eller arbeta. Ska de avstå från barn?

Om man inte kan arbeta för sin försörjning några timmar om dagen 5 dagar i veckan så har man förmodligen inte förmåga att sköta om ett barn 24h om dygnet 7 dagar i veckan. Är det rätt att låta ett barns omsorg lida för att någon borde ha rätt att få barn ?
  • Drottningen1970
    Anonym (Läkare kan också vara dumma) skrev 2020-09-12 11:54:58 följande:

Om man inte kan arbeta för sin försörjning några timmar om dagen 5 dagar i veckan så har man förmodligen inte förmåga att sköta om ett barn 24h om dygnet 7 dagar i veckan. Är det rätt att låta ett barns omsorg lida för att någon borde ha rätt att få barn ?

Det där är ett felaktigt antagande helt enkelt. Jag och min bror är rätt glada att vi fått födas. Min mor har på grund av medfödd blindhet aldrig kunnat bara självförsörjande och i ett annat land hade hon varit tvungen att göra abort om hon inte tillskillnad från i sverige kunnat förlita sig på vårt välfärdssystem. Nu är vi hennes barn vuxna och högutbildade skattebetalare. Jag vågar påstå att om mor eller hennes omgivning hade haft inställningen att abort hade varit för allas bästa så hade det varit en förlust både på individnivå och på samhällsnivå. Jag och mitt syskon hade inte existerar och våra sammanlagt 5 fantastiska barn hade inte existerat. Ja visserligen var vi fattiga och det var tråkigt, men nåt lidande vill jag inte påstå att vi haft och framförallt så har vi fått med oss massa grundläggande värderingar som du och dina fina välutbildade familj gått miste om. I min värld är det värre än att inte kunna försörja sig själv.
  • CapitanG
    Anonym (Läkare kan också vara dumma) skrev 2020-09-12 09:21:44 följande:

Vi anpassar oss till livet i högsta grad. Att skaffa barn oavsett förutsättningar är väl att inte anpassa sig till livet? 

Alla tar spontana och ogenomtänkta beslut ibland. Men ett barns uppväxt, trygghet och förutsättningarna bör man väl inte chansa med? 

Jag har inte på något sätt förespråkat för att man skall skaffa barn oavsett förutsättningar. Att konstatera att, så som läkaren uttryckte sig - ?det aldrig finns ett rätt tillfälle för att skaffa barn? innebär inte oavsett förutsättningar så som du verkar vilja vinkla det till. Det är ingen som propagerar för det och det förstår du mycket väl.

Det är väl ingen heller som tänker att det är BRA att det kommer till ett barn när man har knappa resurser att röra sig med. Men däremot så är det inte alls vanligt att nyblivna föräldrar just lever under eller med knappa resurser. Det är ett av livets faktum för de allra flesta.

Det betyder inte heller per automatik att de medvetet planerar att inte skaffa sig större/bättre resurser och därmed låta barnet leva i misär för all framtid.

TS (för det är TS frågeställning vi kommenterar i den här tråden) är fullt medveten om att förutsättningarna just nu inte är de bästa för att vara gravid/skaffa barn. Hon redogör på ett väldigt tydligt och rationellt sätt kring sina funderingar och oro. Det visar i min värld att hon verkar mogen och genuint brydd om vad för rådande (rådande = just nu) situation barnet troligtvis kommer att födas till.

Som en annan i tråden redan påpekat - de har boende, om än litet men de har boende. De har inkomst, om än liten, men de har inkomst. Vidare så är vi alla lyckligt lottade att bo i ett land som har vissa skyddsnät för att man skall kunna hantera en situation som denna utan att man hamnar i misär. Mammapenning, barnbidrag, bostadsbidrag (eller vad de nu benämns rent formellt) mm, mm. Det i sig betyder inte heller att alla de dom under perioder i sitt liv behöver nyttja dessa bidrag kommer eller ens vill nyttja dessa livet ut.

Min poäng är att TS ska INTE behöva göra abort för att hon/de har de rådande (knappa ja, men inte obefintliga) ekonomiska förutsättningarna.

Hade TS sagt att hon och hennes kille lever ute på gatan, har stora missbruksproblem och inte har den minsta möjligheten att kunna försörja sig nu eller inom en överskådlig framtid så skulle jag nog råda henne att verkligen ta sig en ordentlig funderare på vad som skulle kunna hända med barnet både som gravid och efter förlossning - men det är inte en sådan situation vi pratar om nu.

Majoriteten av jordens befolkning lever under knappa förhållanden. Det innebär inte att majoriteten lever under total misär. Majoriteten av jordens befolkning är mer eller mindre fattiga och än mer så när de startar sina liv. Men det innebär inte att de därför inte kan skapa sig bättre livsvillkor för sig själva och sina barn genom dedikerat arbete.

Skulle vi alla utgå ifrån att vi måste ha en fullt fungerande ekonomi, fullständig trygghet, etc., INNAN vi skaffar barn skulle vi mycket snabbt sluta att existera som art. Livet är en kamp många gånger, både ekonomiskt och emotionellt men det betyder som sagt inte att man inte har rätt att skaffa barn under fertil ålder om man så önskar.

Dina kommentarer ter sig för mig som ganska arroganta och verklighetsfrånvända. Igen - det är ingen här, inklusive läkaren som citerades, som propagerar för att man skall föda barn in i misär och det är absolut inte det TS beskriver.

Hon tar upp frågeställningar och en livssituation som i ett land som Sverige i normalfallet absolut tillåter att man genomför en graviditet fullt ut om man så önskar, och att man efter genomförd graviditet kan ta hand om både sig själv och sitt/sina barn utan att hamna i misär. Det innebär inte heller att man chansar mer än någon annan kring sitt barns uppväxt och trygghet.

Både du och jag vet att det alltid finns undantag men vi utgår i detta fall, för vi kan inte göra annat baserat på den information vi fått, att det inte är ett av dessa undantag.
  • CapitanG

Det_ska_så_klart_stå;

Men däremot så är det inte alls OVANLIGT att nyblivna föräldrar just lever under eller med knappa resurser. Det är ett av livets faktum för de allra flesta.

• Anonym (Vänta)

Så någon här som hade planerat allt ,perfekt liv och perfekt ekonomi och sen kom barnen som på beställning.Men förlorar den personen sitt perfekta liv och ekonomi en dag,måste man ta barnen bort då från henne?Då har hon inte samma förutsättningar?

• Anonym (Läkare kan också vara dumma)
    Anonym (Vänta) skrev 2020-09-12 14:18:17 följande:

Så någon här som hade planerat allt ,perfekt liv och perfekt ekonomi och sen kom barnen som på beställning.Men förlorar den personen sitt perfekta liv och ekonomi en dag,måste man ta barnen bort då från henne?Då har hon inte samma förutsättningar?

Har man trygghet innan så klarar man även dödsfall, arbetslöshet och sjukdom mycket bättre än någon som saknat utbildning, sparande eller tryggt äktenskap...
  • Anonym (Exakt så)
    Anonym (Minna) skrev 2020-09-11 19:01:48 följande:

Du är verkligen inte en dålig människa. Du har haft oflyt. Sådant händer. Gör det som känns rätt för er. Tänk inte att det måste vara på ett visst sätt för det finns inga måsten. Barn känner inte av ekonomiska hinder förrän de är rätt stora. Ni har åtminstone sex, sju år på er att ordna upp situationen om ni väljer att behålla. Och om du känner att det är inte så här er dröm om barn ser ut så är det helt ok att välja abort också. Just nu är det ett litet embryo med mindre känslor och tankar än en fisk i havet.

All kärlek till dig som skrev detta inlägg. Så oerhört fint skrivet, och jag håller med om precis allt.
  • CapitanG
    Anonym (Läkare kan också vara dumma) skrev 2020-09-12 15:41:34 följande:

Har man trygghet innan så klarar man även dödsfall, arbetslöshet och sjukdom mycket bättre än någon som saknat utbildning, sparande eller tryggt äktenskap...

Vad grundar du dina upprepade påståenden på?

Hur kan du så kategoriskt veta vad någon skulle klara av mycket bättre än någon annan (eller inte klara av) under de olika premisserna du kommer upp med?

På tal om utbildning, så är jag ledsen att behöva säga det men du verkar tyvärr inte speciellt (ut)bildad för annars skulle du inte häva ur dig alla de påfallande arroganta påståendena som du gör.
  • Anonym (Tänka realistiskt)

Kära TS,

tänka realistiskt?! Du ska tänka på vad du vill med ditt liv. Som så många andra sagt: Förutsättningarna kommer inte vara perfekta (för de allra flesta av oss). Själv jobbar jag med mig själv och mitt självförtroende efter en traumatisk uppväxt med en pappa som slog mig och mamma. Nä, självförtroendet är inte på topp precis och i perioder har jag varit så deppig att jag funderat på självmord. Men va fan! Det här är min chans till ett liv. Jag jobbar hårt på att MÅ bra!

Tror du att jag låtit bli att skaffa barn, för att förutsättningarna inte varit de bästa? Har jag inte. Jag har två fina flickor, som jag älskar. Och vet du, de älskar sin mamma med! En mamma som inte alls är perfekt och ibland jäkligt deppig. Men jag jobbar på för att förbättra livet och förutsättningarna hela tiden. Och mina två döttrar är det bästa jag gjort!

• Anonya

TS, förhållandena är ju inte idealiska, men låter inte alls omöjliga heller. Fundera igenom alla era möjligheter innan ni tar ett beslut om abort som du inte alls vill göra och kommer må dåligt av. Du är sjukskriven nu, men skriver inget om att din hälsa inte skulle klara graviditet och barn och det är väl det allra viktigaste. 

Det är åtta månader kvar tills barnet föds om ni väljer att behålla och det är ganska lång tid så ni hinner göra en del förändringar. Om ni inte redan har levt mycket snålt kan ni spara pengar. Ni kan försöka höja den mängd ni får in och framför allt minska utgifterna. 

Kronofogden:
    Du skriver att det inte är så stor skuld. Vad ungefär betyder det? Kanske kan ni om ni verkligen kämpar betala bort den snart så pricken försvinner så snabbt som möjligt och att tex hyresvärdar kan se att ni inte har skulder nu, utan att ni nu är ansvarsfulla. 

Spara in:
    - Mat genom att bara äta hemma och billiga rätter, tex från undertian.se och gröt, kolla rabatter och köpa enligt det, undvika allt svinn, baka eget bröd.
    - Se över abonnemang om ni har något ni kan säga upp (spotify, tidningar, streaming etc) eller vad gäller nödvändiga hitta billigare (mobil, nät, tv, el).

Kostnader för barnet:
    - Har ni släktingar eller bekanta som har småbarn och som ni kan få kläder och annat av?
    - Mycket går att köpa begagnat och mycket billigt. Kolla facebooks marketplace och blocket, men ännu hellre bagageloppis och lokala facebookgrupper tex lokal ge-bort-istället-för-att-slänga.
    - Kan era föräldrar tänkas vilja bidra till sitt kommande barnbarn med att köpa något nödvändigt?

Pengar in:
    - Har ni saker ni kan sälja? Varje tia in är positivt. Facebooks grupper och marketplace är gratis.
    - Hur är sambons a-kassa? Kan han om han haft ett jobb han har utbildning för, välja något helt annat och ändå få mer än han får på a-kassan? Hur funkar det om han utöver a-kassan tar ströjobb tex vikarie i förskola/skola om han är bra med barn? Småuppdrag som rasta hundar, vakta barn, tvätta fönster, transportera saker om ni har tillgång till bil, svara på enkäter på nätet, plocka bär och svamp och sälja.

Finns mycket att läsa om såväl att leva mycket snålt och att få in pengar. 

Lycka till med ert beslut!

• Anonym (Kim)
    Anonya skrev 2020-09-14 13:18:56 följande:

TS, förhållandena är ju inte idealiska, men låter inte alls omöjliga heller. Fundera igenom alla era möjligheter innan ni tar ett beslut om abort som du inte alls vill göra och kommer må dåligt av. Du är sjukskriven nu, men skriver inget om att din hälsa inte skulle klara graviditet och barn och det är väl det allra viktigaste. 

Det är åtta månader kvar tills barnet föds om ni väljer att behålla och det är ganska lång tid så ni hinner göra en del förändringar. Om ni inte redan har levt mycket snålt kan ni spara pengar. Ni kan försöka höja den mängd ni får in och framför allt minska utgifterna. 

Kronofogden:
    Du skriver att det inte är så stor skuld. Vad ungefär betyder det? Kanske kan ni om ni verkligen kämpar betala bort den snart så pricken försvinner så snabbt som möjligt och att tex hyresvärdar kan se att ni inte har skulder nu, utan att ni nu är ansvarsfulla. 

Spara in:
    - Mat genom att bara äta hemma och billiga rätter, tex från undertian.se och gröt, kolla rabatter och köpa enligt det, undvika allt svinn, baka eget bröd.
    - Se över abonnemang om ni har något ni kan säga upp (spotify, tidningar, streaming etc) eller vad gäller nödvändiga hitta billigare (mobil, nät, tv, el).

Kostnader för barnet:
    - Har ni släktingar eller bekanta som har småbarn och som ni kan få kläder och annat av?
    - Mycket går att köpa begagnat och mycket billigt. Kolla facebooks marketplace och blocket, men ännu hellre bagageloppis och lokala facebookgrupper tex lokal ge-bort-istället-för-att-slänga.
    - Kan era föräldrar tänkas vilja bidra till sitt kommande barnbarn med att köpa något nödvändigt?

Pengar in:
    - Har ni saker ni kan sälja? Varje tia in är positivt. Facebooks grupper och marketplace är gratis.
    - Hur är sambons a-kassa? Kan han om han haft ett jobb han har utbildning för, välja något helt annat och ändå få mer än han får på a-kassan? Hur funkar det om han utöver a-kassan tar ströjobb tex vikarie i förskola/skola om han är bra med barn? Småuppdrag som rasta hundar, vakta barn, tvätta fönster, transportera saker om ni har tillgång till bil, svara på enkäter på nätet, plocka bär och svamp och sälja.

Finns mycket att läsa om såväl att leva mycket snålt och att få in pengar. 

Lycka till med ert beslut!

Pricken försvinner dock inte fortare för att man betalar av skulden. 

Och ekonomin kommer inte att var så dålig som TS befarar heller eftersom hon kommer att på både sin aktivitetsersättning paralleller med föräldrapenningen. 

Det verkar tyvärr så att TS lämnat sin tråd eftersom hon inte kommenterat någonting alls så man får bara hoppas att hon ändå hunnit läsa det och inte gjort abort utifrån en felaktig bild av sin ekonomi. Det vore sorgligt.
  • Anonym (så dumt)

Hej allihopa, vill först och främst bara säga att jag har läst allt som ni skrivit under dessa dagar och jag är helt överväldigad av vilka fantastiskt fina människor ni är, trodde aldrig att jag skulle få sånt stöd här som jag har fått!Hjärta

Jag är helt kluven kring vad jag ska göra och har inte bokat en abort tid än(Är ju än så länge i första veckan max andra så har ett tag på mig att tänka)
    Har bokat en tid hos UMO imorgon för att bara få prata ut lite, tänker att dom stött på många olika situationer och även fall som liknat mitt.

Jag tänkte berätta lite mer om oss eftersom jag glömde lägga till en del i mitt första inlägg(Skrev det i panikTyst)
    Jag är sjukskriven pga OCD och BDD, BDDn har jag lärt mig leva med och OCDn jobbar jag på, jag var i stort sett ''frisk'' förra året och hade planer på att börja studera nu, men så kom covid och jag föll tillbaka i mönstret(Har tvång som innebär extrem renlighet, kontroll av spis, fönster, el osv samt en oerhörd rädsla för att göra fel.)
    Vi har två stycken små hundar som bor med oss i våran etta också...Båda älskar barn över allt annat men det kanske inte funkar med två hundar och en bebis på en så liten yta..Mina hundar är allt för mig så att omplacera en hund bara för att man ska skaffa barn är inget alternativ.

Jag är en väldigt ansvarstagande person, noga med ekonomin och vill bara bygga ett normalt liv som ska bli så bra som möjligt för både hundarna och framtida barn. Jag tänker ofta 379 steg längre än vad som egentligen är rimligt. Tog körkort förrförra året till exempel för att jag måste göra allt ''rätt'' snarare än att jag faktiskt ville ha körkort.
    Pga covid så har jag blivit väldigt isolerad vilket har lett till depression så allt bara känns tråkigt och grått.

Min sambo är motsatsen, lever för dagen, SÄMST på ekonomi, lever efter mottot ''det löser sig''. En riktig slarvpelle men med ett hjärta av guld och är utan tvekan den mest omtänksamma och generösa människa jag träffat.

Som ni kanske förstår så skär det sig mellan oss då och då, men det enda vi bråkar om är just ekonomin, jag tycker att han köper onödiga saker så som godis och drickor istället för att spara ihop och betala av sin skuld på 40000. Medan han tycker att man ska unna sig hela tiden och varje dag..Jag är säker på att börjar han bara jobba och slutar lägga pengar på skit så hade vi kunnat få bort hans kronofogd på max 4 månader, bara jag hade fått ta ansvaret över pengarna under dom månaderna.
    (Tack så himla mycket till dig som skrev inlägget om hur man sparar ihop pengar, tips på olika maträtter och under tian recept, det kan vi tänka på oavsett vad vi beslutar oss för)

Just nu så pendlar jag mellan att jag absolut vill ha kvar barnet, att det är menat för oss och att jag kommer att kunna lösa den här situationen på 9 månader, för första gången på länge vaknar jag inte upp med panikångest i hela kroppen(Så konstigt! :o) Känner typ hopp för livet, min ocd har minskat drastiskt dom senaste dagarna.

Men ibland känner jag bara NEJ STOPP, allt är bara helt fel, jag kommer misslyckas, tänk om min sambo inte är rätt, han är inte där än(Pga oansvarig) att vi måste ha hus innan vi ens har planer på att skaffa barn. Tänk om jag ångrar mig, tänk om hundarna får ett sämre liv, tänk om jag hamnar i förlossningsdepression, tänk om min kropp blir så förstörd att jag aldrig kan visa mig ute igen(troligtvis ocdn som talar)

När jag själv läser vad jag skrivit så känns det kanske som att abort är det rimligaste alternativet för vår situation ändå, samtidigt som det gör outhärdligt ont så att jag bara vill lägga mig ner och dö :/

Och ännu en gång, fina fina ni, alltså tack!!! Ni har gett mig såååå mycket att tänka på, både fördelar och nackdelarHjärta

Svar på tråden Vill inte göra abort men måste..