• Solblomma30

Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!

Vi har aldrig haft en torktumlare här hemma men inser nu att vi behöver en då det inte funkar att ha många små barn och torka all tvätt på tvättställ. Men, nu undrar jag vad vi vågar köra i torktumlaren? Jag har hört från kompisar att mycket krymper, och vi vill ju inte behöva köpa en helt ny garderob också! Så, min fråga är: vad torktumlar ni? Vad klarar av det extra slitaget och vad gör det inte? Hur mycket krymper kläder som man torktumlar? Sliter det mycket på påslakan osv? Tack för tips!

• Svar på tråden Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!
  • Kusinen

Jag har gemensam tvättstuga med en torktumlare och ett torkskåp och pioriterar utifrån det.

Underkläder (föruom BH förstås), myspyxor, tShirts, pyamas, eventuellt huvtröjor om de inte får plats att hängas, leggings, strumpbyxor, linnen och liknande.

Klänningar, byxor, kjolar, skjoror, blusar hängs alltid upp

Vad gäller handdukar och lakan tvöttar jag det samtidigt och prioriterar alltid lakan i torkskåpet så att det torkar slätt. Så i första hand handdukar men om det behlvs även påslakan i tumlaren. Kökshanddukar som lät skrynklar sig tar jag i skåpet.

Jag hänger alltså det som sömre tål att tumlas och där det blir mindre arbete genom att jag slipper stryka (eller dra lakan).

• Pimpinellan

Det mesta som tvättas i 60 grader. Handdukar, badlakan, sängkläder, trosor och kalsonger (undantag de med öppen resår-de blir fort fula av torktumling), stora dukar, vinterjackor, täcken, kuddar. Det finns säkert det som tvättas i 40 grader som tål torktumling också, men det hänger jag upp.

• Mint

Allt jag tvättar på 60 kan jag tumla. Funkar med vanliga bomullskläder också (de brukar jag tvätta på 40), men av ngn anledning föredrar jag för det mesta att hänga sådant.

Tumlaren är guld för skrymmande grejer som lakan. Eller om man tvättar hundra strumpor och inte orkar hänga allt.

Tonåringen här (som sköter sin egen tvätt) tumlar allt, allt från träningskläder och stretchjeans till spetstrosor och bh:ar.

Det som sliter mest på kläder är användningen för övrigt. Så skulle inte vara så rädd att tumla. Har aldrig märkt att något krympt av tumling.

• complicit

Jag tänker att det beror lite på hur man bor också. Tex när jag bodde i lägenhet utan egna maskiner både tumlade jag och hängde. När jag bodde i hus med stor tvättstuga hängde jag nästan allt trots tumlare. Nu bor jag i lägenhet med egna maskiner men inget rum för att hänga i, och jag vill inte ha kläder hängandes på tork jämt i vardagsrummet. Så därför blir det ju att nästan allt tumlas.

• Gryntroll

Det mesta utom sängkläder (undantaget vid sjukdom, då rullas även de, läste någonstans att det steget gör att fler bakterier dör), stickat, ömtåliga plagg av ex siden eller viskos. Samt sånt som märkts med "sträckes i vått tillstånd".

• Solblomma30

Tack för alla svar! Vi bor i ett litet hus där vi har tvättmaskin i badrummet (som i sig är ganska litet). Vi har fyra små barn nu och det är tvätt på tork i hela badrummet, hallen och även i källaren, hela tiden. Huset har förvandlats till nån typ av enorm tvättstuga känner jag!

Massor av bra tips i tråden, tusen tack! Låter ändå som att mycket går att tumla. Jag blev lite orolig att det bara var handdukar och oömma lakan. Det allra finaste kommer vi såklart fortsätta hänga, men jag ska nog våga torktumla lite mer också. Smart tips att köra halvt program och sen hänga upp tvätten halvtorr. Jag har lite panik på tvätten som vägrar att torka nu i den höga luftfuktigheten inne! Vi har en luftavfuktare i badrummet men i hallen där lakanen hänger av utrymmesskäl tar det nu ca tre dygn för ett lakan att torka. Inte kul.

• Fliselisan

Vi tumlar lakan, handdukar, strumpor och äldre slit och släng kläder. Tar man ut lakanen på en gång när tumlaren är klar så är det inte skrynkligt.

Tumlade makens T-shirtar förut och dom krympte på både längd och bredd.

Underkläder rekommenderas ej att tumla, blir skrynkligt i resåren.

• EpicF

Tumlar allt förutom finkläder och träningsbyxor (har 2XU byxor och strumpor, rav inget tumlande). Har aldrig märkt att någon av kläderna krympt.

• Krokodilmajonnäs

Kläder mest, ibland lakan. Katten har åkt in ett par gånger också när han varit blöt. OBS viktigt att köra långsamt och låg värme då. 

• Kvittning

Allt utom ömtåliga kläder och träningskläder. 

Med ömtåliga kläder så menar jag allt som jag inte vill slita på. Barnens kläder växer de ju ur så snabbt så de torktumlar jag (krymper kanske lite men det är ju bara att man tänker på det när man köper kläderna). Kläder för oss vuxna är det nog mest strumpor, underkläder och kläder som redan blivit lite slitna och kanske mest används hemma som jag tumlar. 

• Kvittning

Kan tillägga att tack vare torktumlingen så blir kläderna mjukare så då har jag kunnat sluta använda sköljmedel till badlakan, lakan, barnens kläder o.dyl. vilket jag tycker är jättebra att inte behöva ha. 

• Solblomma30
    BombayPizza skrev 2020-08-31 19:18:05 följande:

Allt i huset förutom frugan, henne föredrar jag när hon är våt...

Hahaha. Eller inte.
  • nnnnnnnn

SOm många andra:

Allt som körs i 60 graderstvätten.
    Lakan = tas ur sängen på morgonen, tvättas + tumlas och bäddas ner i sängen igen.
    Barnkläder körs i 60 grader + torktumling innan första användningen, köper några storlekar större och tvättar+torkar och ser vilka som krympt och kan användas tidigare än storleken indikerar.

Det låter inte bra att det tar 3 dygn att torka. Häng ut eller vädra rejält när ni har tvätt som hänger och kör järnet med torktumlaren nu när ni har en... Kanske klarar ni er med färre lakan, handdukar, kläder mm nu när det torkar på någon timme istället för en halv vecka? Så kan ni minska på tvättberget rejält...

• mari123

Jag tumlar i princip bara badrums- och kökshanddukar OCH om jag har grova plagg som tvättas i 60 grader. Det mesta torkar jag på ställning i lägenheten och i badrummet. Tycker dagens material är känsliga.......MEN det finns väl också oftast numer en markering i tvättrådet vad gäller tumling?

• Solblomma30
    mari123 skrev 2020-09-01 04:46:44 följande:

Jag tumlar i princip bara badrums- och kökshanddukar OCH om jag har grova plagg som tvättas i 60 grader. Det mesta torkar jag på ställning i lägenheten och i badrummet. Tycker dagens material är känsliga.......MEN det finns väl också oftast numer en markering i tvättrådet vad gäller tumling?

Jag önskar att vi kunde göra så men med sex personer i familjen går det inte. Vi kör minst två-tre fulla maskiner om dagen till vardags, och om vi blir magsjuka exempelvis så är det kanske sex maskiner per dag. Vi har ingen torktumlare nu och ska köpa en, och att bara hänga tvätten är ohållbart även om det är bättre för miljön och för kläderna.

Tack för tips om markering i tvättrådet, har aldrig behövt titta efter det innan så jag visste inte att det fanns!
Svar på tråden Vad torkar ni i torktumlaren? Hjälp en nybörjare!