• Anonym (orolig)

När vet man att det är dags att ringa soc?

Hej

Jag bor i ett lägenhetsområde och ganska nyligen har det flyttat in en ny familj i huset bredvid. Vi bor alltså inte i samma uppgång, men våra balkongen är väldigt nära varandra. Familjen har en flicka på 2-3 år(två äldre flickor är allt som oftast också där, men jag tror inte att de tillhör familjen) som jag börjat oroa mig för. I princip varje dag om eftermiddagen så hörs flickan skrika(balkongdörren är öppen, så det hörs tydligt att det är hon som skriker). Verkligen panikskrika. Mina egna barn har också fått utbrott nån gång, men aldrig att de har låtit sådär. Flickan kan skrika jättehögt i någon konstig ton i två timmar nästan oavbrutet. 

Jag har försökt luska lite i hur familjen har det, men föräldrarna pratar nästan ingen svenska alls så det gick inte att göra sig förstådd. 

När och hur vet man om det är en soc-fråga? 

• Svar på tråden När vet man att det är dags att ringa soc?
  • Anonym (Isa)

Svårt läge, men som nån skrev det är ju värsta trotsåldern tyvärr. Familjen har ingen kontaktperson från migrationsverket som du kan haffa om du ser dom?

Har ett liknande dilemma, det har nyss flyttat in en färgad familj ett bit ifrån mig och pappan verkar fruktansvärt otrevlig. Han skriker och gormar på kvällarna, man hör inte något tjafs tillbaka från varken fru eller barn. Känns lite obehagligt. En äldre tant har också reagera på hans uppförande och funderar på en anmälan till soc.

• Kokoskorven
    Orangebeans skrev 2020-08-25 10:05:40 följande:
    Varför anonymt? Ni borde kunna stå för era anmälningar. Kan/vågar ni inte det så ge fan i att anmäla. Borde inte vara tillåtet med anonyma anmälningar.
    För att mästrande moralhänsyn (som ditt) inte ska hindra att barn som far illa får hjälp.
  • Kråksången
    Anonym (orolig) skrev 2020-08-25 09:02:35 följande:

Jag vet verkligen inte. Jag känner instinktivt att något är fel i skriket. Jag har aldrig hört ett barn skrika så. Samtidigt känns det ruttet att anmäla om något inte är fel och så kanske man förstör något, särskilt sedan de inte kan svenska och det kanske blir missförstånd. 

Då ser du till att anmäla, något är ju uppenbarligen fel.

Även om den första anmälan inte ger något så fortsätt att hålla koll och anmäl igen och igen. Inget barn ska behöva fara illa och skit i resten av idioterna som tycker att man inte ska bry sig.
  • Kråksången
    Orangebeans skrev 2020-08-25 10:05:40 följande:

Varför anonymt? Ni borde kunna stå för era anmälningar. Kan/vågar ni inte det så ge fan i att anmäla. Borde inte vara tillåtet med anonyma anmälningar.

Jag har stått för dom anmälningar jag gjort själv. Men då är jag inte någon liten nyponros själv utan kan utan problem ta den fighten som blir med knarkande föräldrar och ett par riktigt vidriga pappor som slagit sina barn. Alla har inte min uppväxt eller min attityd. Just nu har det exempelvis hos en familj som anmält gått helt åt helvete, grannen skjuter med luftgevär mot deras katter och även rakt över huvudet på barnbarnen. Ena grannen fick nog och sålde huset.
  • Anonym (.)
    Anonym (..) skrev 2020-08-25 10:04:47 följande:

Du behöver inte oroa dig, soc lägger oftast ner fall när det gäller invandrarfamiljer.

Tragiskt att dessa barn inte får hjälp men etniskt svenska barn blir omhändertagna för minsta lilla...

Har du några som helst belägg för det?
  • Anonym (Oroväckande)

Jag har 2 barn på 2 resp. 3,5. Den äldre kan skrika i trots, men det går fort över. Den yngre som är hnb:are kan gå upp i falsett och skrika så det slår lock, men ändå aldrig i närheten av 2 timmar. Och då är ändå hnb.are ökända för sina utbrott. Jag tycker således inte att det låter normalt såvida inte barnet har en diagnos. Och anmäler man då kommer det ju fram. Kanske har familjen ingen hjälp. Kanske barnet far illa. Tycker inte du ska avvakta mer än max den här veckan ut. Blir det fler såna där panikskrik så anmäl du.

• Anonym (.)
    Anonym (orolig) skrev 2020-08-25 09:02:35 följande:

Jag vet verkligen inte. Jag känner instinktivt att något är fel i skriket. Jag har aldrig hört ett barn skrika så. Samtidigt känns det ruttet att anmäla om något inte är fel och så kanske man förstör något, särskilt sedan de inte kan svenska och det kanske blir missförstånd. 

Om det finns någon myndighetsinstans som har god tillgång till tillhjälp så är det socialtjänsten, så oroa dig inte för den biten. Sen är det ju så, vad är värst, ett barn som far illa utan att man agerar eller vuxna föräldrar som känner sig misstrodda tills ärendet utretts?
  • Anonym (Alternativ)

Istället för att anmäla tycker jag du istället kan:

1. Knacka på om barnet skrikit i mer än en timme och fråga om allt står rätt till.

2. Bjuda över de på fika för att välkomna de i Sverige/vara en trevlig granne och på så vis får en lite tydligare bild om allt verkar ok.

• Akidoki

Om barnet skriker på ett sådant sätt att du blir akut orolig för vad barnet utsätts för ska du ringa polisen. De har befogenheter vilka inte socialtjänsten har, så som att gå inne lägenheten.

• Akidoki
    Akidoki skrev 2020-08-25 20:57:40 följande:

Om barnet skriker på ett sådant sätt att du blir akut orolig för vad barnet utsätts för ska du ringa polisen. De har befogenheter vilka inte socialtjänsten har, så som att gå inne lägenheten.

In i lägenheten.
  • Anonym (...)
    Anonym (Alternativ) skrev 2020-08-25 20:25:59 följande:

1. Knacka på om barnet skrikit i mer än en timme och fråga om allt står rätt till.

2. Bjuda över de på fika för att välkomna de i Sverige/vara en trevlig granne och på så vis får en lite tydligare bild om allt verkar ok.

Hur ska dessa två råd fungera om de knappt kan förstå varandra?

TS, följ din magkänsla och gör en anonym soc-anmälan! Förstår inte hur vissa svenskar är så rädda att "lägga sig i" att de hellre riskerar att en person far illa?! Om vi lärde oss något från Wilma-/lilla hjärtat-situationerna så är det just att vi måste ta ansvar och faktiskt våga "lägga oss i"?! Soc omplacerar inte barn på lösa grunder, utan då kanske de får en tolk så att de får hjälp om det nu är så att de "bara" har problem med barnets utbrott!
  • Anonym (Alternativ)
    Anonym (...) skrev 2020-08-25 22:34:53 följande:
    Hur ska dessa två råd fungera om de knappt kan förstå varandra?

TS, följ din magkänsla och gör en anonym soc-anmälan! Förstår inte hur vissa svenskar är så rädda att "lägga sig i" att de hellre riskerar att en person far illa?! Om vi lärde oss något från Wilma-/lilla hjärtat-situationerna så är det just att vi måste ta ansvar och faktiskt våga "lägga oss i"?! Soc omplacerar inte barn på lösa grunder, utan då kanske de får en tolk så att de får hjälp om det nu är så att de "bara" har problem med barnets utbrott!
    Följ din magkänsla. Om det känns fel så anmäl. 
  • Anonym (doom)

Jag ringde till slut polisen istället när jag hörde ett par bråka högljutt i flera timmar, dunsar och smällar medan ett barn gallskrek. De hade takfönster öppet så det hördes över hela gården.

• Kråksången
    Anonym (Alternativ) skrev 2020-08-25 20:25:59 följande:

Hoppas att du visar samma välvilja om du hör en kvinna skrika i panik i över en timmas tid.
    Anonym (doom) skrev 2020-08-26 20:24:42 följande:

Jag ringde till slut polisen istället när jag hörde ett par bråka högljutt i flera timmar, dunsar och smällar medan ett barn gallskrek. De hade takfönster öppet så det hördes över hela gården.

Bra gjort.
Svar på tråden När vet man att det är dags att ringa soc?