• Stabben1989

Bestraffar en 8-åring

Jag lever tillsammans med en man som har 2 pojkarna sen ett tidigare förhållande, de är nu snart 8 och 9 år. Idag skrev hans exfru tillika barnens mamma till oss på morgonen och undrade om 8-åringen kunde få komma till oss för de skulle åka till en djurpark och enligt henne hade han betett sig så illa så han skulle inte få följa med. Han hade tydligen slagit till hans 6-åriga bonusbror. I min värld är det en alldeles för hård konsekvens men jag har som sagt inga egna barn ännu och håller på att snabblära mig föräldraskap och uppfostran. Men jag blir uppriktigt ledsen och arg för 8-åringens skull, att ge dem spelförbud eller liknande tar alldeles tillräckligt och jag tycker att det här var verkligen ett steg för långt.

Men vad anser ni andra föräldrar? Är det för hårt eller är det befogat? Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bestraffar en 8-åring
  • Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-15 07:04:55 följande:

Tycker det är bra att barn får lära sig i tidig ålder att det blir negativa konsekvenser om man beter sig illa. Det är för mycket daltande med dagens ungar.

Barn behöver lära sig vad deras handlingar får för konsekvenser för andra. Inte att uppföra sig väl för att slippa syraff. petrakrantzlindgren.se/tag/konsekvenser/
  • Stabben1989
    eva2killar skrev 2020-08-14 19:20:15 följande:

Hej, tänker inte kommentera att de först körde killen till mormor o morfar och sedan ångrade sig. Det är ett helt eget kapitel.

Jag tycker det är klokt av din sambo och dig att neka vara en del av mammans konsekvens/straffutfärdanden.

Det här är ju en ny bonusfamilj (skrev du att de bara dejtat några månader innan ihopflytt) och mycket kommer hända, speciellt med renoveringskostnader.

Ni bör nog tänka igenom alla möjliga scenarier så ni har färdiga strategier eftersom man ju inte alltid har tid att samråda. Plötsligt ringer fritids dig på mammaveckan och säger att killen är otröstlig och vill att pappa hämtar men de får inte tag i din sambo.

Så ni har redan tänkt på att föreslå omlott (klokt) men fått ett klart nej. Det är väl inte dags att börja ? bråka? om det än men det är ju inte så att mammans önskemål är huggna i sten. Hur ställer hon sig till att lillebror bor mer hos er, han verkar ju vilja det själv?

Och det där att du inte har egna barn, dvs erfarenhet tycker jag inte du ska oroa dig för. Du resonerar klokt och balanserat.

I det här fallet så är mammans åsikter hugga i sten, han har försökt via samarbetssamtal via soc för att få hjälp att få henne att inse att man måste kunna kompromissa och kommunicera på ett bra sätt utan att det ska bli bråk men hon valde att avsluta samtalen efter några gånger då hon inte tyckte att det gav nåt (för soc sa ju att hon måste gå på vissa av min sambos önskemål och eftersom hon inte fick medhåll blev det jobbigt). Lillen har vid några sagt att han vill bo heltid hos oss men han är ju samtidigt för liten att fatta såna beslut då det kan svänga snabbt. Dock känner sig mamman redan hotad av mig i rollen som mamma och jag vet att såna uttryck tar hårt, och det gör att hon istället numera försöker köpa deras kärlek med nya prylar. Hon har själv erkänt att hon gör så när de försöker få sympatier.
  • Sogol
    Midsommarkogsnäva skrev 2020-08-15 08:01:30 följande:
    Barn behöver lära sig vad deras handlingar får för konsekvenser för andra. Inte att uppföra sig väl för att slippa syraff. petrakrantzlindgren.se/tag/konsekvenser/
    Fast det funkar ju oftast så i livet att om man beter sig bra så får man ofta något bra tillbaka, och dåligt beteende får ofta negativa konsekvenser. Så det är bra att barn får lära sig tidigt att negativt beteende får negativa konsekvenser. Om du slår en kollega på ditt jobb på käften, så kommer knappast din chef säga "men det gör ju ont på din kollega när du slår henne." Nej risken är stor att du både får sparken och blir anmäld för misshandel. 
  • Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-15 10:22:37 följande:

Fast det funkar ju oftast så i livet att om man beter sig bra så får man ofta något bra tillbaka, och dåligt beteende får ofta negativa konsekvenser. Så det är bra att barn får lära sig tidigt att negativt beteende får negativa konsekvenser. Om du slår en kollega på ditt jobb på käften, så kommer knappast din chef säga "men det gör ju ont på din kollega när du slår henne." Nej risken är stor att du både får sparken och blir anmäld för misshandel. 

Hur vuxenlivet fungera går utmärkt att lära barn utan att straffa.

Mitt barn har aldrig fått något straff. Det har inte varit några problem att lära henne att man måste sköta sig på jobbet för att få behålla det, det förstår hon fast hon är ett barn. At man kan få fängelse om man begår allvarligt brott vet hon också. Därför att vi pratar om sånr.

Ditt exempelst stämmer inte med verkligheten. Du kan inte jämföra arbetsgivare-anställd relation med föräldra-barnrelation.

I vuxenlivet ger man inte varandra straff i relationer. Om man sårar och behandlar sin partner illa får det konsekvenser för partnern som kanske gör att hen inte vill vara tillsamans längre. Så fungerar det för barn med kompisar också, är man dum så vill de inte vara med en. En naturlig konsekvens, ej ett konstgjort straff. Kärlekeqn till sitt barn är dock ovillkorig, men föräldern blir dock ledsen och sårad.
  • Sogol
    Midsommarkogsnäva skrev 2020-08-15 12:19:17 följande:

Hur vuxenlivet fungera går utmärkt att lära barn utan att straffa.

Mitt barn har aldrig fått något straff. Det har inte varit några problem att lära henne att man måste sköta sig på jobbet för att få behålla det, det förstår hon fast hon är ett barn. At man kan få fängelse om man begår allvarligt brott vet hon också. Därför att vi pratar om sånr.

Ditt exempelst stämmer inte med verkligheten. Du kan inte jämföra arbetsgivare-anställd relation med föräldra-barnrelation.

I vuxenlivet ger man inte varandra straff i relationer. Om man sårar och behandlar sin partner illa får det konsekvenser för partnern som kanske gör att hen inte vill vara tillsamans längre. Så fungerar det för barn med kompisar också, är man dum så vill de inte vara med en. En naturlig konsekvens, ej ett konstgjort straff. Kärlekeqn till sitt barn är dock ovillkorig, men föräldern blir dock ledsen och sårad.

Det är ju bra om din dotter klarar sig utan straff. Men alla barn är olika, och en del barn är olydigare än andra. Alla barn har även olika förmåga att känna emptai. Hon Supernanny använder sig ju av straff i form av Time outs. Ja det är sant att man naturligt slutar umgås med någon som beter sig dumt. Ibland är det så att det som blir utfrysta är det av en anledning. Sen om sonen skulle bete sig illa när man till exempel är på djurparken. Då är ett rimligt straff att han inte får vara med nästa gång.
  • Konservativ

nä de är klart att lite stryk ska en femåring tåla. utebliven skärmtid räcker. Hur känner den mindre pojken när åttaåring fick åka ändå? Vi bryr oss inte för det viktigaste är att vi inte utfärdar straff. För vi tror att vi är goda trots att vi bara är hysteriskt rädda för konflikter.

• Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-15 16:03:32 följande:
    Det är ju bra om din dotter klarar sig utan straff. Men alla barn är olika, och en del barn är olydigare än andra. Alla barn har även olika förmåga att känna emptai. Hon Supernanny använder sig ju av straff i form av Time outs. Ja det är sant att man naturligt slutar umgås med någon som beter sig dumt. Ibland är det så att det som blir utfrysta är det av en anledning. Sen om sonen skulle bete sig illa när man till exempel är på djurparken. Då är ett rimligt straff att han inte får vara med nästa gång.

"Behöva straff"? Jag vet att straff inte skulle leda till något positivt alls. Jag tar försöker ta reda på varför barnet beter sig si eller 

Två experter som kan sin sak och vet vad de pratar om. Lars H om vad han anser om sk. supernannysar http://www.larshgustafsson.se/?p=433

https://ka.se/2016/02/22/sa-kan-du-bemota-barn-som-brakar/

• momjanet
    Sogol skrev 2020-08-15 16:03:32 följande:
    Ingen blir någonsin bättre av att straffas, vare sig det handlar om barn, vuxna eller djur.
    Det enda som fungerar är att förmå människan, barnet, den vuxne eller djuret att själv vilja ändra sig. Det uppnår man genom positiv förstärkning.

Endast svaga människor, föräldrar, chefer, djurägare använder straff som ett sätt att tvinga andra människor att rätta sig in i ledet. Det ger ögontjänare och lögnhalsar.
    Bara för att en människa som gjort sig känd på att vara en svag människa och usel förälder med enkla metoder betyder det inte att det är BRA metoder. Metoderna fungerar. För stunden.

Men jag håller med dig, vissa barn är mer olydiga, mer busiga, mer av allt. Det betyder att man som förälder måste fortsätta ta sitt vuxen- och föräldraansvar.
  • Sogol
    Midsommarkogsnäva skrev 2020-08-15 19:05:19 följande:

"Behöva straff"? Jag vet att straff inte skulle leda till något positivt alls. Jag tar försöker ta reda på varför barnet beter sig si eller 

Två experter som kan sin sak och vet vad de pratar om. Lars H om vad han anser om sk. supernannysar www.larshgustafsson.se/

ka.se/2016/02/22/sa-kan-du-bemota-barn-som-brakar/

De uppfostringsmetoder du använder på din dotter funkar säkert för henne. Men barn är liksom olika.
  • bra03

Det kanske är ett diagnosbarn som slåss och är allmänt oaktsam. Vi har också en sån i familjen och jag kan lova dig att familjedynamiken blir så mycket bättre om vi gör saker med bara de andra barnen. Ingen bråk, inga utbrott - ingen jävla diagnos!!

• Stabben1989
    bra03 skrev 2020-08-17 12:42:10 följande:

Det kanske är ett diagnosbarn som slåss och är allmänt oaktsam. Vi har också en sån i familjen och jag kan lova dig att familjedynamiken blir så mycket bättre om vi gör saker med bara de andra barnen. Ingen bråk, inga utbrott - ingen jävla diagnos!!

Kan meddela att det föreligger ingen misstanke om diagnos. Han är aldrig våldsam eller utåtagerande hemma hos oss, det verkar bli ett bekymmer hemma hos mamman.
  • Midsommarkogsnäva
    Sogol skrev 2020-08-17 12:29:18 följande:

De uppfostringsmetoder du använder på din dotter funkar säkert för henne. Men barn är liksom olika.

Barn är olika, ja. Men gemensamt för ALLA barn är.att de behöver bli bemötta med respekt och empati. INGET barn mår bra av straff.
  • jrockyracoon

Sogol skrev 2020-08-17 12:29:18 följande:
    Du har fått både bra länkar till insatta personer och andra riktiga experter på barnuppfostran - men du vägrar alltså att förstå.

Straff eller negativ förstärkning fungerar inte. Barn är olika, så visst kan man använda sig av olika tänk och olika metoder för olika barn. Men varför ska man börja med att använda den sämsta metoden av alla?

Supernanny's metoder är förlegade och riskerar att barnen förvärvar en otrygg anknytning. Det är dock intressant att så många människor vill tro på att ineffektiva metoder som straff, isolering, förödmjukelse, etc. fungerar trots att det finns så många bevis på motsatsen.

Positiv förstärkning fungerar också dåligt, även om det är bättre än straff och kan ha tillfälliga kortvariga positiva effekter (något som supernanny också använder sig av).
Svar på tråden Bestraffar en 8-åring