• syster yster

6 åring gråter i skolan

Hejsan!

Har skolat in 6 åringen i förskoleklass nu och han har gråtit hela tiden i stort sett. Vi flyttade för nåt år sedan å han har gått kvar på sitt gamla dagis tills nu. Så tyvärr känner han ingen.

Dock tycker jag när vi pratar med han att han verkar tycka det är kul att börja skolan. Men det är ju inget kul att han är ledsen. Någon som haft liknande ?

• Svar på tråden 6 åring gråter i skolan
  • Alexi

Ja jättemånga har haft liknande. Det är skitjobbigt men går över. Men skolan har väl inte börjat än på riktigt så det blir sannolikt bättre när det börjar med struktur under dagarna. Måste han gå på fritids?

• Solblomma30

Min son som är en känslig själ börjar skolan på torsdag och vi har pratat med hans blivande lärare om att det kan bli jobbigt under hans inskolning då vi vet hur han brukar reagera på förändringar. Vi har tillsammans bestämt att en förälder kommer att vara med honom i åtminstone en vecka, antingen i klassrummet (första dagen eller dagarna) och sen sitta i korridoren utanför eller i ett rum bredvid så att han vet att vi är där.

Om jag var du hade jag gjort något liknande om möjligheten finns för er att ta ledigt från jobb. Så får din son trygghet med sig till skolan och kan lära känna personalen och kompisar i lugn och ro några dagar utan att må dåligt. Det kan ju bli gråt sen med såklart, men det är skillnad att gråta hos totala främlingar och att gråta hos en lärare man har börjat lära känna. Hoppas att det löser sig för er!

• syster yster

Vi skolade in nu pga corona och sen börjar skolan på torsdag. Han ska gå på fritids. Känns bara så tråkigt att lämna någon som man vet gråter å vill hem hela dagen. För nästa vecka börjar vi jobba å då det ju hela dagar som gäller.

Tänker att det är på fritids mer som han lär känna de andra?

• Alexi
    syster yster skrev 2020-08-11 14:50:37 följande:
    Vi skolade in nu pga corona och sen börjar skolan på torsdag. Han ska gå på fritids. Känns bara så tråkigt att lämna någon som man vet gråter å vill hem hela dagen. För nästa vecka börjar vi jobba å då det ju hela dagar som gäller.
    Tänker att det är på fritids mer som han lär känna de andra?
    Fast vi hade barn som tyckte det var jobbigt med allt nytt och vi lät bli att lämna innan skolan började. Vi var på inskolning på fritids de timmar som föräldrar fick vara med och sen väntade vi tills skolan började. Det är mycket lättare att vara ny och osäker när det är schemalagda dagar jämfört med fri lek på fritids där man måste själv skapa kontakter. 
  • syster yster

Ja så kanske vi kunde göra med. Problemet som kan uppstå då är att han bara tyr sig till oss och inte lär känna någon.

Föe pappan ska vara med imorgon på fritids och då sa sonen direkt att han ska leka med pappa. Å det blir ju fel det med.

• Kodia
    syster yster skrev 2020-08-11 14:52:59 följande:

Ja så kanske vi kunde göra med. Problemet som kan uppstå då är att han bara tyr sig till oss och inte lär känna någon.

Föe pappan ska vara med imorgon på fritids och då sa sonen direkt att han ska leka med pappa. Å det blir ju fel det med.

En sexåring förstår ju ändå ganska mycket om man förklarar tydligt, så jag tycker att ni kan berätta för sonen att pappa bara är med för att han ska känna sig trygg, och att meningen är att han ska leka med de andra barnen. Om sonen bara är med pappan blir det ju istället tvärtom, så han måste vara med de andra barnen, och så tittar pappa bara på, eller läser en bok, tex. Så pappa får se till att vara så tråkig som möjligt! Glad 
Svar på tråden 6 åring gråter i skolan