Fröken W skrev 2020-08-06 19:18:31 följande:
Jag har haft Folksam under båda mina graviditeter (har även båda barnen försäkrade där samt hus, barn och hund så då får man ju lite avdrag på några försäkringar när man har flera tecknade hos dem). Rekommenderar också att välja en betalvariant och teckna dem innan rul (eller kub om du ska göra det). Har fått ersättning för bristning grad 3, akut snitt samt delar av sjukhusvistelsen vid båda förlossningarna. Inget krångel, utan bara anmäla skadan och sedan har jag fått pengarna. Så försäkringarna har väl betalat sig själv och gett mig lite utöver det. Men för mig har det känts bra. Hjälp från sjukvården har man alltid rätt till, men man får ju ingen ekonomisk ersättning. Fast i det långa loppet så är ju ens fysiska välmående prio 1 så då är det ekonomiska bara petitesser. Vill man inte betala för en gravidförsäkring så är gratisvarianterna bättre än ingen försäkring alls.
Vet inte vad som ingår i andra graviditetsförsäkringar men hos Folksam så ingår att man får ringa en av deras barnmorskor om man har några frågor så det är bra (ofta svårt att få tag på mvc-barnmorskorna tycker jag).
Men grattis till graviditeten! Är lite avis på dig som har allt härligt framför dig, sparkar och rörelser i magen, när värkarna sätter igång, förlossningen(!) och sedan den där omtumlande första tiden med bebis. Visst är det härligt att ha en snart 4-åring och en 10-månaders men den där gravid- och bebisbubblan är så speciell <3
Tack :)
Ja det känns spännande, även fast jag har lätt för att oroa mig och inte riktigt tillåta mig att njuta. Gör saker som att leta efter bästa försäkringen istället ;)
Som Anonym (Bästa) säger, det viktigaste är ju att man får en bra barnförsäkring sen, speciellt om barnet man får föds med någon skada eller sjukdom. Men om jag får tänka steget längre så förstår jag ju varför det blir klausul om barnet har tex ett hjärtfel. Vissa hjärtfel brukar ju inte göra så mkt väsen av sig, men i de fall barnet blir inlagd ofta och genomgår otaliga operationer som sen resulterar i ngn form av nedsättning, då blir det dyrt för försäkringsbolaget. Så dyrt att försäkringen måste bli dyrare för alla för att det ska gå runt, eller hur man uttrycker det. En försäkring ska väl riktas till och vara för den stora massan och då måste man väl ha någon form av styrning vad som ska ingå och inte. Men för mig som privatperson som drabbas av något så spelar det förstås ingen roll, då finns ju bara mitt barn så då skiter väl jag i anledningen till varför vissa saker inte ingår.
Kanske ska starta ett eget försäkringsbolag. Är ni med :D