• 20162010

Hus nära 30-väg - låter det?

Hej!

Vi är på jakt efter en liten sommarstuga för att fly stan under sommar och helger.. Nu har vi hittat en som vi funderar på att titta på men den ligger ganska nära en 30-väg och jag funderar därför på om det låter mycket från trafiken på vägen. Jag vill komma från trafikljudet i stan, därför är det viktigt för mig att det är relativt tyst.

Är det någon som har erfarenhet av att bo nära en väg med 30 km i h trafik? Hur mycket låter det? Vägen är inte särskilt trafikerad. Det är lite långt för att vi bara ska kunna åka och lyssna så därför efterfrågar jag tips från er som har erfarenhet, tack på förhand :). 

• Svar på tråden Hus nära 30-väg - låter det?
  • Anonym (MoppeförbudNu)

Bilar i 30 km/h hörs knappt alls. Mopeder däremot...

• Alexi

Men det beror väl helt påvart den vägen leder. Dvs vad det är för trafik och hur mycket trafik.

• Anonym (Kat)

Jag hade en gång och cykelväg precis utanför mitt hus, alltså ca tre-fyra meter från väggen, den hade bom så bilar inte kunde köra på den, dom rustade och gjorde om alla vägarna och breddade den och satte en 30-skylt där istället så att det går att köra in på området och jag skulle säga att det helt och hållet beror på hur trafikerad vägen är. Det körs inte jättemycket på den nya lilla vägen och jag störs inte särskilt mycket av att en bil sakta brummar förbi på den ibland, det var nästan mer störigt när det var en GC-väg och folk promenerade på den frekvent, mycket prat, tjo och tjim särskilt fredag och lördag kväll då många passerade för att ta sig till busshållplatsen i närheten. Går inte att jämföra med 70-vägen jag har åt andra hållet, 100 meter från huset, som är hårt trafikerad. Så jag skulle säga att det beror på hur trafikerad den är. Enda sättet att veta säkert är kanske att åka dit, se med egna ögon och höra med egna öron, fråga andra som bor i närheten osv. Och som redan skrivits, mopeder/motorcrosscyklar/vespor är nästan 100 gånger värre ljudmässigt tycker jag. 

• 20162010
    Alexi skrev 2020-07-31 19:34:20 följande:

Men det beror väl helt påvart den vägen leder. Dvs vad det är för trafik och hur mycket trafik.

Det är vanlig personbilstrafik och den är inte jättetrafikerad - kanske en bil var 5:e till 10:e minut på ett ungefär.
  • Anonym (Morsning)

Det beror på hur vägen ser ut. Är det raksträcka eller ligger det en korsning där? Har folk i området en fäblesse för raggarbil och tillhörande hög musik?

• Alexi

Är det asfalt eller grusväg, det gör enorm skillnad för ljudet?

• Anonym (Zzz)

Sommarstuga såpass nära väg?

Aldrig.

• hawthorne

Ljud och hur ljud fortplantas beror ju helt på omgivningen, träd, hus, vägunderlag etc.
    Det är alltså helt omöjligt att berätta hur det låter just där utan du måste åka dit själv och höra.

För det kan vara så att stugan ligger hyfsat nära en större väg, och under rätt förhållanden kan det låta väldigt mycket därifrån. Eller inte alls. Samma med 30-vägen.

Och som någon sade, hur mycket mopeder finns det? De låter överjävligt...

• Anonym (MoppeförbudNu)

Vår sommarstuga ligger högst 10 meter från 30-väg som har en del lokaltrafik. Vi hör aldrig bilarna inomhus, knappt att vi märker dem om vi sitter ute ens.

Däremot hör vi utomhus motorvägen några hundra meter bort om det blåser från det hålllet. Det stör en del då. Inomhus hör vi inget.

Mopeder som kör förbi på 30-vägen hörs inomhus. Lyckligtvis är de inte så många.

Svar på tråden Hus nära 30-väg - låter det?