• litenmenstark119

Mitt barn lutar sig fram

Hej!

Jag har precis flyttat från Göteborg till Skellefteå och har inte fått tag på en ny BVC än.. så jag skriver här:

Jag har en son som blir 4 månader nu på måndag.

Han har precis lärt sig att vända på sig från rygg till mage och ligger länge på mage och skrattar och pratar med sina leksaker. Han sträcker på benen och armarna men har inte riktigt lärt sig att ta tag i leksakerna när han ligger på mage.

Han är också relativt stark i nacken då han vrider huvudet åt båda hållen och kan ha blicken rakt fram.

Nu till min fråga, dom två senaste dagarna har han börjat luta sitt huvud och överkropp framåt när han sitter i babyskyddet samt i vårt knä, då knyter han också sina händer.

Kan detta vara att han tränar sin nacke och rygg? Eller tycker ni att jag borde vara orolig?

• Svar på tråden Mitt barn lutar sig fram
  • Sisisisi

Du behöver inte vara orolig. Bebisar brukar göra så.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • legomum

Bebis håller på att "träna" rygg för att sitta. Alla barn gör så.

Jag satt i soffan med fötterna på soffbordet och lätt mina barn sitta i knät med mina ben som ryggstöd. De satt med mina händer som stöd i sidan och de satt i någon sekund i taget i början. De ville komma upp och se mer av världen helt enkelt.
    Låter som din lilla är redo att börja med det.

• Solblomma30

Som de andra har skrivit i tråden så är det helt normalt att bebisar gör så i den åldern. Jag har fyra barn och alla har gjort situps-liknande rörelser runt fyra månader :) Det ser himla roligt ut! Mina har älskat att sitta i babysitter fram till de har börjat med att böja sig framåt på det där viset. Sen har de inte varit lika nöjda i babysittern längre. Det är väl något de gör för att stärka upp mage och rygg antar jag, början på att lära sig att sitta utan stöd liksom.

Svar på tråden Mitt barn lutar sig fram