• Elsa891

Värdesaker på stranden

Hur gör ni med värdesaker när ni är på stranden och ska bada? Jag brukar i vanliga fall bada på mindre ställen där jag i princip är själv, så då är det ju inga problem. Men häromdagen var jag på en stor strand och blev då orolig över mina värdesaker (bilnycklar och mobil) som jag hade med mig. Hur brukar ni göra med detta? ????

• Svar på tråden Värdesaker på stranden
  • Anonym (Gömma)

Antingen i en påse nergrävd i sanden under handduken, eller i en hoprullad ?använd? (alltså ihopklistrad) blöja liggandes bland andra barnsaker..

• Anonym (Tina)

Var försiktig om du går badar själv och ska lämna värdesaker.Gå på ett område med lugn och bra folk ,ha koll.Jag hade inte vågat bada själv i utsatt område.

• riboflavin

Vattentät fodral som jag tar med ut i vattnet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • flygrl

Oftast är jag inte ensam när jag badar så då hjälps vi åt att hålla koll på grejerna. Fast visst händer det vi alla går ut i vattnet samtidigt och då är man ju lika orolig som när man är själv och badar. Jag brukar lägga värdesaker i dels ryggsäcken dels skorna om det inte är sandaler jag har. Ett stressmoment helt klart. :/

Anonym (Gömma) skrev 2020-07-19 14:16:39 följande:

Antingen i en påse nergrävd i sanden under handduken, eller i en hoprullad ?använd? (alltså ihopklistrad) blöja liggandes bland andra barnsaker..

Asså det där med gräva ner grejerna i sanden under handduken va ju jävligt smart och nåt jag kommer testa nästa gång jag är på en sandstrand. Tack för tipset!
  • Anonym (Lisa)

Jag brukar försöka hitta mer avskilda småstränder så långt det går men ibland är man ju på ett ställe med mycket folk. Då brukar jag antingen försöka ha min handduk en bit bort från "folkmassan" och sen ha koll på grejerna under tiden jag badar, alltså inte gå så långt ut och vara vänd mot stranden. Någon gång har jag kört motsatt strategi och placerat mig nära typ en barnfamilj som ser reko ut eller ett större sällskap av 2-3 familjer och så har jag snällt frågat om dom kan hålla koll på mina saker under tiden jag tar ett dopp och det har aldrig varit några problem. Så har jag tackat några gånger extra när jag kommit tillbaka. 

En gång när det var riktigt packat på stranden och det var sjukt varmt (2018) så satte jag faktiskt bankkortet, busskortet, husnyckeln inknökat i ett paket med bindor som jag hade i en plastpåse med kläderna och lät börsen ligga kvar i ryggsäcken med lite café-stämpelkort och några kontanter. Sen hade jag mobilen tight inlindat i en t-shirt i plastpåsen på botten. Tänkte att en ica-kasse med kläder och bindor kanske var ointressant i jämförelse med ryggsäcken, men jag vet inte hur tjuvar tänker, haha. 

Men tipset om att gräva ner det viktigaste under handduken var ju strålande! Det ska jag prova. 

• Fliselisan

Jag har dom i ett vattentätt fodral som jag sen lägger i en midjeväska jag har på mig. Har en tvååring som inte badar längre än till vaderna så behöver inte doppa mig mer än så.

• Anonym (o)

Det finns vattentäta fodral at hänga runt halsen eller armen

• Anonym (blöja!)

Jag fick det bästa tipset av någon för många år sedan (redan innan jag hade barn) Ta med några oanvända blöjor och hink och spade och packa in värdesakerna i en blöja! Jag har aldrig blivit bestulen på någonting. Nu när jag själv har barn så hänger hink och spade med ändå, men han har slutat med blöja för många år sedan, ändå hänger det med en oanvänd blöja varje gång vi åker till stranden. Jag låter det även se extra stökigt ut där jag sitter. Slänger en bh här och en tom matlåda där. Då väljer de inte just den platsen där jag har suttit att börja rota en längre stund,speciellt inte om det ligger en blöja mitt i allt.

Jag var faktiskt med om en gång att det kom tre killar och spanade. Jag var ute i vattnet och märkte det inte, men flera andra hade blivit bestulna och talade om för mig att de hade kollat i min strandväska och i mina skor, men sedan gått vidare till nästa, eftersom de inte hittade något av värde där. De blev faktiskt gripna, eftersom folk hade varit uppmärksamma och de hade en del mobiler med sig då.

• Anonym (tobbe)

Vattentätt fodral eller någon som vaktar är det enda säkra. Att lägga i skorna fungerar inte för det gör många så erfarna tjuvar kollar där. Samma med att gräva ner.  Det kan fungera men är det erfarna tjuvar så vet dom det. Men det finns massor av vattentät förvaring som man kan ha med sig i vattnet. Eller en polare som är badkruka det brukar fungera också.

• Fliselisan

När vi var i Florida och hade hyrbil så var man extra rädd om bilnyckeln. Hade inget vattentätt fodral men lindade in den i en plastpåse som jag hade på huvudet, under solhatten. Funkade jättebra, hatten satt bra och nyckeln var säker.

Nån gång har jag klämt in mobilen i ett kakpaket, men dom flesta tjuvar kan nog alla knep och läser säkert såna här trådar.

Svar på tråden Värdesaker på stranden