• springintheforest

Hur får man tag på en bondkatt?

Hej!

Vi förlorade vår fina katt i en olycka för en liten tid sedan.

Sedan en vecka har vi sökt efter två nya familjemedlemmar. Vi är ganska bestämda med att det ska vara två kattbröder och de ska vara bondkatter utan långhåriga anlag.

Men det verkar vara en svår uppgift. Vi har svarat på flera annonser på Blocket och i dagstidningarna. Vi har hört runt bland vänner, grannar och bekantar. Tyvärr har vi inte fått några positiva svar och de som har svarat vill ha flera tusen för en vanlig bondkatt (vilket inte är aktuellt!).

Var finns det fler annonser? Hittar inga grupper på fb där köp och sälj är tillåtet. Är det kattbrist nu i coronatider?

Är det någon som har tips på hur vi ska hitta katter till en rimlig summa?

• Svar på tråden Hur får man tag på en bondkatt?
  • springintheforest
    Mint skrev 2020-07-12 11:02:33 följande:

... Vill ni ha en katt nästan gratis...

Jag har ju aldrig begärt att få en katt "nästan gratis". Det är helt rimligt att en katt får kosta. Det jag tycker är konstigt är att vi verkligen inte hittar någon katt alls. (Förutom dyra raskatter eller bonnkatter som kostar flera tusen).

Jag har också svarat på flera blocketannonser och fått noll svar.
  • springintheforest
    Majjsan74 skrev 2020-07-12 11:10:58 följande:

Jamen vänta till hösten då och sätt ut en annons i augusti att du vill ta över en katt som dessa storstadsmänniskor lämnar efter sig...

Du får en gratis katt, katten får ett hem. Alla glada och nöjda!

Ja, det är ju alltid en lösning. Kanske blir det just så.

Dock skulle jag bli glad om det inte lämnas katter vind för våg bara för att folk inte tänkte längre än en månad på sommaren.
  • mammabitch

Finns det inget katthem i närheten där du bor? Ni kanske inte får exakt vad ni tänkte er, men jag tror  att om ni åker och tittar kommer någon kisse att kännas som en tänkbar familjemedlem.

• Madida

Vänd dig till ett katthem!

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • viseversa

vad är du beredd på att betala då? Kommer du vaccinera kastrera chippa ev katter? Ta ditt ansvar för katterna? Kattens status behöver höjas rejält. Det är inga slit och släng saker. Katthem tar också några 1000 betalt för sina katter. Med rätta enligt mig.

• springintheforest
    mammabitch skrev 2020-07-12 11:43:42 följande:

Finns det inget katthem i närheten där du bor? Ni kanske inte får exakt vad ni tänkte er, men jag tror  att om ni åker och tittar kommer någon kisse att kännas som en tänkbar familjemedlem.

Ja, vi har varit inne på några hemsidor. Det kan bli ett alternativ.
  • springintheforest
    viseversa skrev 2020-07-12 12:04:10 följande:

vad är du beredd på att betala då? Kommer du vaccinera kastrera chippa ev katter? Ta ditt ansvar för katterna? Kattens status behöver höjas rejält. Det är inga slit och släng saker. Katthem tar också några 1000 betalt för sina katter. Med rätta enligt mig.

Kan tänka mig att betala max 700 kr per katt.

Jadå, precis som vi alltid har gjort med våra djur så tar vi ansvar. De har alltid varit vaccinerade, chippade och kastrerade. Inga djur lämnas utan tillsyn och vi lever som vi lär. Dock är katterna utekatter (givetvis välkomna inne i huset och har både egen bädd och låda) och det är så vi vill ha det.
  • Madida
    springintheforest skrev 2020-07-12 12:22:04 följande:

Ja, det kan bli ett alternativ.

Känns som att det är det absolut bästa alternativet. Finns sååå många katter som söker ett kärleksfullt förevigt-hem
  • fluu

Kolla på katthemmen. Senast igår var det ett nödrop i lokaltidningen om att de hade intagningsstopp för att det var fullt. Dessa katter behöver ju också verkligen ett hem .

Ett annat tips är att inte annonsera efter en katt, då kommer lurendrejarna som ett brev på posten.

Anledningen till att blocket-katterna är så dyra nu är att de kan vara det. Alla vill ha djur under corona. En del söker nog också tyvärr sommarkatt nu så väntar du tills i höst så finns det nog fler katter.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • flygrl

@TS: Jag tycker som flera andra du ska kolla med ett katthem. Då hjälper du på bästa sätt kissar som behöver ett nytt kärleksfullt hem. Katterna kostar visserligen en slant ofta runt 1500-2000 spänn MEN är då i gengäld i regel avmaskade, vaccinerade, chippade och kastrerade om katten har åldern inne för det så det slipper du bekosta själv. Dessutom bidrar du till att höja kattens värde i samhället vilket behövs just för att förebygga att massa katter hamnar snett.

Du låter som en person som verkligen bryr dig om katter så jag hoppas det ska ordna sig för dig och är övertygad dom katter du tar hand om kommer få det bra.

• Lisa says

Nej, köp inte på Blocket eller av nån granntant för en femma... Då bidrar man ju till problemet med hemlösa katter, och folk som inte tar hand om sina katter tar sig undan en gång till.
    Kattföreningar är fantastiska! Mina kissar kostade 750-1000 kr, men ungar kostar ju ofta lite mer. Det är för att kattföreningen (som lever på ideell basis) har fångat in katt/dräktig kattmamma, efterlyst ägare, veterinärundersökt, vaccinerat, ev medicinerat, kastrerat, chipmärkt och registrerat katten. Det är en dyr historia för dem!

Varför en vanlig människa som inte tagit ansvar och kastrerat sin katt tar flera tusen för en bondkatt som de lägger ut på Blocket och inte ens vaccinerat, det är obegripligt, och en skandal. Men frågan är om 5-kronors-katter inte är en ännu större skandal..!

När man köper en katt av dem räddar man ytterligare en, eftersom de får en plats ledig och kan hjälpa ännu en utsatt stackare. Dessutom kommer det in i statistiken som en del av ett samhällsproblem, istället för att nån granntant bara låter kull efter kull föddas och ränna runt och föröka sig, och praktiskt taget ger bort ungar som aldrig någon räknar. Katter föds upp till att ligga och frysa ihjäl/svälta ihjäl i nån buske och ingen tar ansvar utom katthemmen och föreningarna. Det är förfärligt.

Kontakta Växjö Hemlösa Katter eller Hemlösa Katter i Skåne - Angelicas KKS, eller följ Kattjouren, alla tre har sidor på Facebook, så kan man se lite hur det går till. En omhändertagen och påkostad kattunge kostar 1500-2000 kr dock, men det är den värd.

• Madida
    Lisa says skrev 2020-07-12 16:12:07 följande:

Nej, köp inte på Blocket eller av nån granntant för en femma... Då bidrar man ju till problemet med hemlösa katter, och folk som inte tar hand om sina katter tar sig undan en gång till.

Kattföreningar är fantastiska! Mina kissar kostade 750-1000 kr, men ungar kostar ju ofta lite mer. Det är för att kattföreningen (som lever på ideell basis) har fångat in katt/dräktig kattmamma, efterlyst ägare, veterinärundersökt, vaccinerat, ev medicinerat, kastrerat, chipmärkt och registrerat katten. Det är en dyr historia för dem!

Varför en vanlig människa som inte tagit ansvar och kastrerat sin katt tar flera tusen för en bondkatt som de lägger ut på Blocket och inte ens vaccinerat, det är obegripligt, och en skandal. Men frågan är om 5-kronors-katter inte är en ännu större skandal..!

När man köper en katt av dem räddar man ytterligare en, eftersom de får en plats ledig och kan hjälpa ännu en utsatt stackare. Dessutom kommer det in i statistiken som en del av ett samhällsproblem, istället för att nån granntant bara låter kull efter kull föddas och ränna runt och föröka sig, och praktiskt taget ger bort ungar som aldrig någon räknar. Katter föds upp till att ligga och frysa ihjäl/svälta ihjäl i nån buske och ingen tar ansvar utom katthemmen och föreningarna. Det är förfärligt.

Kontakta Växjö Hemlösa Katter eller Hemlösa Katter i Skåne - Angelicas KKS, eller följ Kattjouren, alla tre har sidor på Facebook, så kan man se lite hur det går till. En omhändertagen och påkostad kattunge kostar 1500-2000 kr dock, men det är den värd.

Håller med dig till 100%
  • Trippelmamma76

I Göteborg tycks katterna från katthemmen kosta ca 800:- till 1000:- med allt i ordning så att säga, det kanske kan kännas rimligt?

• Mantrasina

Det är ju så att efterfrågan styr pris. I år är det många som har valt att skaffa både katter och hundar när de ändå varit hemma så att säga, och då har priserna gått upp. Det är rimligt med en tusenlapp för "bondkatt", det kallas egentligen huskatt. Sök dig till katthemmen, de har både kattungar och vuxna katter som behöver nya hem, och de har ofta vissa krav på köparen. Utöver att de ofta kostar runt en tusenlapp då, men då brukar vaccinationer och kastrering redan vara gjorda om det är möjligt i relation till kattens ålder. 

• Mantrasina

Tycker för övrigt att det är JÄTTEBRA att katter kostar mer nu, då ökar kattens status och det blir mindre slit och slängvara.

Svar på tråden Hur får man tag på en bondkatt?