• zivv

Ge "godis"istället för mat så barnet får i sig nåt?

Vår 1,5 åring bara skriker efter godis vid många måltider. Godis är russin eller choklad för honom.

Gråter o ber om russin eller ibland choklad. Så antingen får han inget i sig vid dessa måltider eller så ger man efter. Hur ska man göra känns ju inte bra att leva på några paket russin eller choklad. Detta är alltå inte varje måltid. Utan ibland.

• Svar på tråden Ge "godis"istället för mat så barnet får i sig nåt?
  • zivv

Osäker också hur lönge man ska sitta vid bordet innan man ger upp och plockar bort allting. O hur länge vänta innan provar igen. Bara det att drt blir ju obaöans i hrla dagen. Om mam tex serverar lunch vid 12, sen först äter barnet köpckan 14.30 lunchen. Då kommer han inte vara hungrig till middagen istället och det blir en ond cirkel hela dagen

• Jag är bara jag

De få gånger vår 2-åring vägrar äta lunch får han knäckebröd istället. De överlever till nästa mellanmål.

• Anonym (Sara)

Ge honom en bit mörk choklad typ 75-80%. Det gillar han troligtvis inte. När han skriker efter annan säger du bara att det är slut. Äter han inget den måltiden lär han äta nästa om ni inte ger godsaker emellan.

• Lönnsirap

De flesta barn äter än mindre om de får nått gott istället.

Hos vissa barn kan dock något sött faktiskt kicka igång aptiten så att de äter. Då kan t.e.x en lite äppelklyfta, 1/2 kex vara det som stimulerar hungern.

Dock är barn väldigt snabba på att lära sig att " be om nått bättre", så det är viktigt att faktiskt inte plocka fram i stället, utan faktiskt bjuda på nått lite aptitretande först helt anspråkslöst.

Och 4 timmar utan mat brukar en 18-månaders klara. Speciellt när det är varmt. Då går ju aptiten ner.

• Anonym (ja)

Jag hade precis det där problemet, med godis, med russin och banan och jag förstår desperationen, eftersom vi har haft problem med att vår son är underviktig, så man gjorde typ allt för att han skulle äta. Det var ett helvete att överleva det där, tills jag kom på hur man kunde göra. jag vet inte om det funkar för ditt barn, men prova. (det tar lååång tid, men är värt det hela)

Jag införde (vad vår son kallar det än idag) "väntmat." Väntmat var (och fortfarande ibland är, men inte så ofta.) en tallrik med grönsaker där alla grönsakerna är skivade i stavar och ligger var för sig så att de bildar en cirkel (4 morotsstavar för sig, 4 gurkstavar för sig, fyra pytte-pyttebrockoli-buketter/blomkålsbuketter för sig och sedan fyra banan/äppelslantar och så kokosflingor över allt, ibland fyra russin - men 4 av allt - han lärde sig räkna på grund av det här och sade åt mig när han var 2 år att det var ett russin för mycket vid ett tillfälle) Men man lägger det, så att det ser riktigt, riktigt trevligt ut: stavar i rad på en tallrik så att det blir som en cirkel. Och så håller man fast vid det, typ. Vi började med det i 1,5-årsåldern och det blev succé och samtidigt införde vi godis på enbart lördagar. Det fanns ingenting sött hemma hos oss efter det. (även en 2åring lär sig klättra om de ser en förälder som smygäter... galet, men jo, vi har godis hemma, men nu bryr han sig inte, fast han gjorde det då, eftersom han var så sockerberoende, så vi fick sluta köpa hem, eller ha det i väskan.)

En obehaglig konsekvens av det här, var att när han var 3,5 år så fick han ett påskägg av sin mormor och han åt och åt och åt och åt, tills han kräktes, och vi märkte inte hur mycket han åt, utan han smög med det, - för han hittade en godisskål också, men det pratar han fortfarande om nu när han är 6 år. Han minns hur ont i magen han hade, så efter att vi införde strikt lördagsgodis, så sparar han till och med godis från kalas till "rätt" dag om det är så att han är på kalas när det inte är lördag, och det trodde jag aldrig skulle hända. 

"Väntmaten" å andra sidan har gått från ett jättefat med grönsaker till att han får en morot att äta på eller några paprikabitar. Det är coolt, tycker jag. "Väntmaten" (som han ser den) kallas numer "lyxfrukost" och han får sitt grönsaksfat under helgerna med en macka och yoghurt till och han äter det där tills klockan är 11, så vi har fått senarelägga lunchen under helgerna, men det gör absolut ingenting, eftersom det inte är varje dag.

• Gizmo

NEJ, ge inte barnet godis istället för mat.
    Att muta barnet med sötsaker, lär  det sig att om jag skriker så får jag som jag vill.

• Anonym (WTslayer)

Men herrgud varför get du din ETTÅRING CHOKLAD till att börja med?? Ta bort det helt och hållet.

Vill han inte äta mat så ge han frukt eller gröt, men inget godis. Konstigt att han inte vill äta.
    Dessutom så lär du honom att tjata och skrika hjälper eftersom du ger med dig. Tvärnej på godis, ge inte med dig av tjatet. Vill han inte äta mat så erbjud ett äpple eller så får han "svälta"

• eva2killar

Du skriver att det problemet dyker upp vid vissa måltider. Ser du något mönster?

Är det mest vid en viss tidpunkt, t ex mest luncher? Då kan det ju vara som någon föreslog att han är jättehungrig och behöver förbättra blodsockret. Även om han inte förstår sambandet så har han lärt sig att russin är bra om han känner sig på ett visst sätt.

Är det kanske istället så att det finns ett samband mellan vad som serveras och hans rop efter russin istället? Då kan det ju vara någon födoämnesallergi. Det kan han ju inte heller uttrycka men vet att han mår dåligt av det som ligger på tallriken.

Sen finns det också barn som absolut inte vill äta sammanblandad mat, t ex en gryta. De vill kunna se exakt vad de äter; dvs kött, potatis, grönsaker väl separerade från varandra.

• Anonym (Tänk efter)

Du skriver att det problemet dyker upp vid vissa måltider. Ser du något mönster?

Är det mest vid en viss tidpunkt, t ex mest luncher? Då kan det ju vara som någon föreslog att han är jättehungrig och behöver förbättra blodsockret. Även om han inte förstår sambandet så har han lärt sig att russin är bra om han känner sig på ett visst sätt.

Är det kanske istället så att det finns ett samband mellan vad som serveras och hans rop efter russin istället? Då kan det ju vara någon födoämnesallergi. Det kan han ju inte heller uttrycka men vet att han mår dåligt av det som ligger på tallriken.

Sen finns det också barn som absolut inte vill äta sammanblandad mat, t ex en gryta. De vill kunna se exakt vad de äter; dvs kött, potatis, grönsaker väl separerade från varandra.

• hammarhajen
    zivv skrev 2020-07-05 15:39:41 följande:
    Jo, man blir ju bara osäker på hur lönge ett sånt litet barn klarar sig uran att få något i magen. Börjar det ha gått 4 timmar utan en endaste matbit i magen blir jag jättestressad och tänker att bara han får i sig lite av något så får det väl bli russin då :/ men får testa att se om det går att vägra det helt. Men som sagt går det alltför länge utan mat känns riktigt obekvämt
    Men vad tror du ska hända?

Barn kan sova hela natten utan mat, utan att svälta ihjäl. Barn i andra länder överlever svältperioder, barn i Sverige överlever dagar utan mat vid magsjuka exemplevis. 

Självklart behöver barn äta, men fyra timmar utan mat är ingenting att noja över. Lugna ner dig och sluta ge socker, så ska du se att det rättar till sig. Kanske blir det en del skrik första dagarna, eftersom du lärt barnet att det får sött om det vägrar annan mat. Men var konsekvent så kommer det ordna sig.
  • Anonym (Pinneplutt)

Har en kompis som gjort så med sitt barn. Idag är ungen 12 år och fet som en flodhäst och äter enbart glass, kakor, bullar, godis, pannkakor, pizza och hamburgare.

Du gräver din unges grav om det fortsätter.

Se till att bryta mönstret nu.

Svar på tråden Ge "godis"istället för mat så barnet får i sig nåt?