Jag hade precis det där problemet, med godis, med russin och banan och jag förstår desperationen, eftersom vi har haft problem med att vår son är underviktig, så man gjorde typ allt för att han skulle äta. Det var ett helvete att överleva det där, tills jag kom på hur man kunde göra. jag vet inte om det funkar för ditt barn, men prova. (det tar lååång tid, men är värt det hela)
Jag införde (vad vår son kallar det än idag) "väntmat." Väntmat var (och fortfarande ibland är, men inte så ofta.) en tallrik med grönsaker där alla grönsakerna är skivade i stavar och ligger var för sig så att de bildar en cirkel (4 morotsstavar för sig, 4 gurkstavar för sig, fyra pytte-pyttebrockoli-buketter/blomkålsbuketter för sig och sedan fyra banan/äppelslantar och så kokosflingor över allt, ibland fyra russin - men 4 av allt - han lärde sig räkna på grund av det här och sade åt mig när han var 2 år att det var ett russin för mycket vid ett tillfälle) Men man lägger det, så att det ser riktigt, riktigt trevligt ut: stavar i rad på en tallrik så att det blir som en cirkel. Och så håller man fast vid det, typ. Vi började med det i 1,5-årsåldern och det blev succé och samtidigt införde vi godis på enbart lördagar. Det fanns ingenting sött hemma hos oss efter det. (även en 2åring lär sig klättra om de ser en förälder som smygäter... galet, men jo, vi har godis hemma, men nu bryr han sig inte, fast han gjorde det då, eftersom han var så sockerberoende, så vi fick sluta köpa hem, eller ha det i väskan.)
En obehaglig konsekvens av det här, var att när han var 3,5 år så fick han ett påskägg av sin mormor och han åt och åt och åt och åt, tills han kräktes, och vi märkte inte hur mycket han åt, utan han smög med det, - för han hittade en godisskål också, men det pratar han fortfarande om nu när han är 6 år. Han minns hur ont i magen han hade, så efter att vi införde strikt lördagsgodis, så sparar han till och med godis från kalas till "rätt" dag om det är så att han är på kalas när det inte är lördag, och det trodde jag aldrig skulle hända.
"Väntmaten" å andra sidan har gått från ett jättefat med grönsaker till att han får en morot att äta på eller några paprikabitar. Det är coolt, tycker jag. "Väntmaten" (som han ser den) kallas numer "lyxfrukost" och han får sitt grönsaksfat under helgerna med en macka och yoghurt till och han äter det där tills klockan är 11, så vi har fått senarelägga lunchen under helgerna, men det gör absolut ingenting, eftersom det inte är varje dag.