• Amser

Basket mm i villakvarter på kvällen?

Hej! Bor i ett villakvarter i en mindre ort. Här bor en blandning av äldre och barnfamiljer. Vår ena granne har skilt sig och frun flyttade ut. Grannen har sina två söner hemma lite nu och då, men har ingen ordning på barnen (båda i lågstadieåldern). Varje kväll de är hos honom är de ute och spelar basket framför vårt och de närbelägna husen, mitt under barnfamiljernas läggning vid 20-tiden och ibland fram till 23-tiden. De skriker, gapar och pappan låtsas vara basketproffs och vrålar ?kärring? när barnen inte lyckas spela rätt. De spelar också gärna fotboll på altanen, som ligger direkt mot vår altan och trädgård. Altanen är minimal och ca 6 av 10 skott går över till oss, ibland i huvudet på våra barn, ned i vår middag eller på vår bil. Vi har sagt till men ingen förändring sker. Vad ska vi göra? Är detta något man får tåla i villakvarter på sommaren? Hur länge tycker ni att det är ok med basket utanför andras hus? Kan tillägga att hos alla andra familjer tystnar det var omkring 19.30 i kvarteret...

• Svar på tråden Basket mm i villakvarter på kvällen?
  • Anonym (C)

Det är väl som en oskriven regel att det ska vara tyst kl 22. Innan dess tycker jag att du får stå ut med att barnen är ute och leker. Snart kommer det ju vara dina barn som är ute och leker på kvällarna. Att grannarna ska behöva ta hänsyn till att dina småungar lägger sig tidigt är ju helt orimligt. Däremot att de skjuter in bollar till er, jag skulle bli galen. ?Råka? sticka en kniv i bollen nästa gång den hamnar på ert middagsbord :)

• viseversa
    Anonym (C) skrev 2020-06-29 20:49:08 följande:
    Det är väl som en oskriven regel att det ska vara tyst kl 22. Innan dess tycker jag att du får stå ut med att barnen är ute och leker. Snart kommer det ju vara dina barn som är ute och leker på kvällarna. Att grannarna ska behöva ta hänsyn till att dina småungar lägger sig tidigt är ju helt orimligt. Däremot att de skjuter in bollar till er, jag skulle bli galen. Råka sticka en kniv i bollen nästa gång den hamnar på ert middagsbord :)
    hå¨ller med. Att dom spelar basket får man tåla men inte det andra att dom sparkar över bollar som kan skada era barn. Hade också haft sönder bollen nästa gång.
  • Amser

Tack för era svar! Jag har starkt övervägt att ta sönder bollen när den kommer in till oss för hundrade gången, men de har ett gäng bollar på lager så det kommer inte att ha önskad effekt.

Svar på tråden Basket mm i villakvarter på kvällen?