Bonusfamilj - barn som inte accepterar och huvudrågan - har han kommit över sitt ex?
Har en särbo som har barn från en tidigare relation, precis som jag, Vi har barnen varannan vecka. De veckorna vi har barnen så bor vi isär och ägnar tid åt respektive barn men hittar naturligtvis på utflykter, träffas och äter middagar ihop. De veckorna vi inte har barnen så bor mannen hos mig. Det är ett upplägg som fungerar då vi inte har möjlighet att flytta ihop p.g.a. att våra barn inte fungerar så bra ihop. Hans barn säger inte ett ord till mig, fastän man t.ex. hälsar på dem och säger "HEJ!" så kollar de bara på en som man vore konstig som hejar.
När vi blev tillsammans så tog min särbos mamma en fika med hans barns mamma. Alltså hans ex. Exet hade då sagt att det inte var bra att vi träffades, det var inte alls bra för barnen... Och då känner hon inte mig, har knappt pratat med mig. Jag har tyckt det har varit jobbigt då jag genom relationen har tänkt att barnen tyckt det var jobbigt att pappa har en ny relation. Jag har försökt prata med dem, köpt en studsmatta då deras förra gick sönder. Tror du att jag fick ett tack för det? I julklapp fick de massa saker, men samma där tyvärr. Jag har sagt att ett tack hade varit trevligt men det händer ju inte så jag har liksom slutat att engagera mig. Nyligen har vi börjat hitta på dagsutflykter igen efter att jag var tvungen att ta avstånd då hans barn bara satt och hånglodde på mig och flinade. Men jag har gett det en chans till då det gått ett bra tag i vår relation nu och vill att det ska fungera.
Sen kommer jag till den stora frågan i denna relation. Hans barn förstår jag själv kan förändras med åder, tid, o.s.v. men jag har svårt att bedöma vad han känner för barnens mamma. Att min särbos mamma bara sitter och lyssnar på att exet tycker att vi inte ska vara tillsammans gör mig ledsen. Särbons mamma motsäger inget, hon sitter med exet vid skolavslutningar och jag har hört att exet är och springer hos dem och klipper hår och fikar. Jag vill flika in att det är 11-12 år sedan de separerade. Det som gör mig funderande i särbons fall är det att det varit några händelser med exet vilket jag har svårt att acceptera. Vi stod i mitt kök och gjorde middag och han får ett SMS av exet. Exet har en ny man och även nytt barn men väljer att skicka ett SMS till min särbo där hon säger att hon ska operera sina tuttar, varav min särbo kastar sig över telefonen och svarar att han hoppas hon inte är sjuk och självklart ställer han upp under tiden hon ska opereras innan silikonet fallit på plats. Jag står bredvid i köket och frågar vad so händer varav han svarar att han är orolig för henne då hon ska opereras. När jag frågar vad hon ska opereras för så svarar han att hon ska förstora tuttarna. Jag säger till honom att det är väl självvalt men han hävdar att det är farligt med operationen och han måste hjälpa henne. Givetvis blir det diskussion mellan oss då jag hävdar att hennes nya man kan väl hjälpa henne under tiden. Han skriker då att jag kan se SMS:en men det vill jag inte. Efter några dagar kan jag inte komma över detta och säger att jag gärna ser på SMS-konversationen men VIPS så var SMS:en bortraderade. Jag blev så besviken då jag veckan innan fick reda på att han nyligen raderade en annan SMS-konversation från ett annat ex som han var tillsammans med för ett år sedan. De SMS:en hade han kvar men det som skrevs om silikontuttarna raderades på 24 timmar. Jag vet inte hur jag ska tänka om detta. Är det okej? Det har även varit andra händelser där han liksom tar hennes parti. Exet SMS:ar alltid saker de veckorna hon vet att vi inte har barnen, en gemensam bekant hörde att hon snackat illa om mig. Att jag inte är bra, hon inte gillar mig och att vi inte ska vara ihop. Men varför? Vi känner ju inte varandra. Att hon fortfarande SMS:ar om andra saker än barnen och ska konspirera att hon är sjuk gör mig irriterad och speciellt att särbon reagerar och agerar som han gör gör mig osäker.
Vad tror ni?