• skrattnisse

Hur länge räcker 15 kilos säck i torrfoder?

Hejsan,

Jag håller på att räkna på hur mycket en hund kommer kosta i månaden och på 1 år i torrfoder. De är svårt att räkna ut innan man har fått hem hunden men jag är ändå väldigt nyfiken. Hade gärna velat ha ett hum iaf.

Om man köper en 15 kilos säck till en medelstor hund på runt 12-15 kilo. Hur länge räcker säcken? Har försökt googla men får inte upp något. Någon som vet?

• Svar på tråden Hur länge räcker 15 kilos säck i torrfoder?
  • Limeblad

Det brukar stå tabeller på fodret hur mycket foder en hund som växer x kg ska äta per dag. Då kan du räkna ut hur länge det bör räcka.

• Fredde1981

Vår 15 kilos tik äter ca 250-300 gram per dag. + Foder snacks som mellanmål två gånger per dag. Men det beror helt på vilken typ av foder ni köper.

Beroende på energiinnehållet i fodret får man ge lite mer eller mindre, dessutom påverkar aktiviteten och hur hungrig hunden är.

Men baserat på vårt foder och vår hund räcker det nästan två månader.

• LillaJag06

Vad väger din hund o vilken ras är det?

Har en 9 månaders bullytik. Hon väger runt 30 kilo nu. Äter en säck i månaden plus lite till. Har stort energibehov.

En liten hund kan ha en stor säck i 2 månader och en chihuahua kanske 3-4.

Min tik äter runt 650 gram om dagen.

• skrattnisse

Min tanke är att köpa en Cocker spaniel, de väger mellan 12-15 kilo (tik). Har inte köpt den än så vill hålla lite koll på vad den ungefär kommer äta. :D

• LFF

Några olika fodertillverkare och deras rekommendationer för en hund i vikt 10-20kg:

Orijen (Original): 150-240g/dag

Royal Canin (Adult Medium): 188-259

Carrier (Regular): 220

Acana (Dog Adult): 110-275

Magnussons (Vuxen): 215-344

Angivelser hittade på respektive foder på Vetzoo.se

Som du ser så skiljer det sig en hel del i dagsmängden foder beroende på tillverkare. Sen tillkommer individuella skillnader så som aktivitetsnivå och förbränning hos hunden.

• Aniiee
    LFF skrev 2020-06-26 10:43:12 följande:

Några olika fodertillverkare och deras rekommendationer för en hund i vikt 10-20kg:

Orijen (Original): 150-240g/dag

Royal Canin (Adult Medium): 188-259

Carrier (Regular): 220

Acana (Dog Adult): 110-275

Magnussons (Vuxen): 215-344

Angivelser hittade på respektive foder på Vetzoo.se

Som du ser så skiljer det sig en hel del i dagsmängden foder beroende på tillverkare. Sen tillkommer individuella skillnader så som aktivitetsnivå och förbränning hos hunden.

Och om hunden får annat än torrfoder.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Hur länge räcker 15 kilos säck i torrfoder?