• CharlotteiStockholm

Au pair, barnvakt eller annan hjälp?

Hej,

Jag kommer snart att få barn som ensamstående mamma, och mina förldrar bor flera timmar bort, så jag kommer inte att ha någon gratis hjälp.

Jag är väldigt känslig för sömnbrist,så tänker att jag nog för betala för barnvakt på nätterna ganska ofta för att få sova, kanske var tredje natt och sen försöka med "sleep training". De allra första veckorna kanske jag behöver ännu mer hjälp. 

Sen vill jag väl någon gång ibland kunna gå ut någon kväll utan barn, så då behöver jag barnvakt också.

Så jag tänkte höra med er om ni har några förslag till barnomsorg? Behöver jag en au pair eller räcker det med barnvakter? Är det lätt att hitta barnvakter som är villiga att jobba ibland på nätterna i Stockholm? Är det lätt att hitta någon barnvakt långsiktigt? Hur ser kostnaderna ut? Finns det andra alternativ för första månaden, om man vill ha extra hjälp då?  Sen har jag begränsat med pengar också, så att anställa en heltids nanny funkar inte. Men jag får nog vara beredd på att lägga en stor del av min lön på hjälp.

Just nu kollar jag på lägenheter, men frågan är om det räcker med att köpa en trea eller om jag behöver en fyra? (om jag ska ha au pair).

Och vad gäller pappadagar som vänner kan ta, hur mycket skulle de förlora ekonomiskt på det? Om ingen av ens vänner vill ta sådana, finns det andra sätt att hitta frivilliga?

• Svar på tråden Au pair, barnvakt eller annan hjälp?
  • Anya85

Lyssna inte på bitterfittorna här inne.  Sömnbrist behöver INTE vara en del av att skaffa barn. Min är ett år, och jag har inte haft många sömnlösa nätter. Om du har möjlighet skulle jag råda dig att ta en au-pair. De från Filippinerna ska vara bäst. Men du måste komma överens med henne innan om att du vill att hon tar nätterna. Annars hade jag faktiskt rått dig att ta henne på dagarna istället, barnet är betydligt mycket mer krävande då. 
    Annars finns det många grupper på Facebook där du kan hitta folk som vill vara barnvakt. Se bara till att hitta en som kan ta barnet den tiden du vill och att det är samma person hela tiden, så att barnet kan känna sig trygg med henne. Vi har haft samma barnvakt sen våran var 6 veckor. Det funkar jättebra. Hon tar honom tre till fyra dagar i veckan, från det att han vaknar. Då kan man själv sova ut, det passar iaf oss bättre än att hon ska vara här på nätterna (och det blir billigare). 
    Slutligen, sömnträning, absolut, om det behövs. Men vänta tills den är iaf fyra månader. Lycka till! Det här klarar du galant! 

• Anya85

Men suck, fattar inte varför mitt inlägg har postats typ tusen gånger... om någon vet hur man tar bort kommentarer får ni gärna tipsa... 

• viseversa
    Anya85 skrev 2020-06-20 17:26:32 följande:
    Men suck, fattar inte varför mitt inlägg har postats typ tusen gånger... om någon vet hur man tar bort kommentarer får ni gärna tipsa... 
    Du anmäler dina egna komentarer.
  • Drottningen1970
    Anya85 skrev 2020-06-20 17:23:18 följande:

Lyssna inte på bitterfittorna här inne.  Sömnbrist behöver INTE vara en del av att skaffa barn. Min är ett år, och jag har inte haft många sömnlösa nätter. Om du har möjlighet skulle jag råda dig att ta en au-pair. De från Filippinerna ska vara bäst. Men du måste komma överens med henne innan om att du vill att hon tar nätterna. Annars hade jag faktiskt rått dig att ta henne på dagarna istället, barnet är betydligt mycket mer krävande då. 

Annars finns det många grupper på Facebook där du kan hitta folk som vill vara barnvakt. Se bara till att hitta en som kan ta barnet den tiden du vill och att det är samma person hela tiden, så att barnet kan känna sig trygg med henne. Vi har haft samma barnvakt sen våran var 6 veckor. Det funkar jättebra. Hon tar honom tre till fyra dagar i veckan, från det att han vaknar. Då kan man själv sova ut, det passar iaf oss bättre än att hon ska vara här på nätterna (och det blir billigare). 

Slutligen, sömnträning, absolut, om det behövs. Men vänta tills den är iaf fyra månader. Lycka till! Det här klarar du galant! 

Det är sant att man ju faktiskt inte måste ha sömnbrist för att man får en bebis man kan ju som TS är inne på skaffa barnvakter till den lilla nyfödda för att man ska kunna sova och gå på krogen etc som TS önskar och givetvis är man då en utvilad förälder. Utvilad och dålig förälder ska kanske tilläggas.
  • viseversa
    Drottningen1970 skrev 2020-06-20 17:40:21 följande:
    Det är sant att man ju faktiskt inte måste ha sömnbrist för att man får en bebis man kan ju som TS är inne på skaffa barnvakter till den lilla nyfödda för att man ska kunna sova och gå på krogen etc som TS önskar och givetvis är man då en utvilad förälder. Utvilad och dålig förälder ska kanske tilläggas.
  • Persikaplommon
    GGN skrev 2020-06-20 17:08:57 följande:

Är nog skönt med en au pair, de hjälper till med annat också.

Max 25 timmar / vecka om man följer lagar och regler och ej lurar någon fattig stackars tjej/kille som har dålig koll .
  • GGN
    Drottningen1970 skrev 2020-06-20 12:56:07 följande:

Sömnbrist är en del av paketet när man väljer att skaffa barn.

Ja och nej. Punktering är en del av paketet när man väljer att skaffa bil, men lik förbannat ringer jag en bärgare istället för att byta däck själv.
  • viseversa
    GGN skrev 2020-06-20 21:53:07 följande:
    Ja och nej. Punktering är en del av paketet när man väljer att skaffa bil, men lik förbannat ringer jag en bärgare istället för att byta däck själv.
    haha så du jämför ett barn med stort behov av närhet och trygghet från sin/sina föräldrar med en bil? Hoppas du inte har egna barn. och jo sömnbrist är något masn får räkna med när man skaffar barn. Och inte fan har alla familjer en barnflicka som tar hand om deras bebisar på nätterna. Dom allra flesta klarar det helt själva kors i taket.
  • molly50
    Anya85 skrev 2020-06-20 17:23:18 följande:

Det är klart att man inte behöver drabbas av sömnbrist när man skaffar barn.
    Men det är ändå något man bör vara förberedd på.
    Och är man inte beredd på att ta sömnlösa nätter utan hellre vill gå ut på krogen och lägga det ansvaret på någon annan så kanske man bör fundera på om man är redo för att skaffa barn?
    Den första tiden så är mamman väldigt viktig för barnet med tanke på amning och anknytning.
    Då tycker inte jag att man ska lämna över det så mycket till någon annan.
    Speciellt inte någon som är okänd för barnet.
    Då är det kanske bättre om TS kan be någon av sina föräldrar att komma dit och stanna där ett tag,om det är möjligt.
  • molly50
    CharlotteiStockholm skrev 2020-06-20 12:33:34 följande:

Hej,

Jag kommer snart att få barn som ensamstående mamma, och mina förldrar bor flera timmar bort, så jag kommer inte att ha någon gratis hjälp.

Jag är väldigt känslig för sömnbrist,så tänker att jag nog för betala för barnvakt på nätterna ganska ofta för att få sova, kanske var tredje natt och sen försöka med "sleep training". De allra första veckorna kanske jag behöver ännu mer hjälp. 

Sen vill jag väl någon gång ibland kunna gå ut någon kväll utan barn, så då behöver jag barnvakt också.

Så jag tänkte höra med er om ni har några förslag till barnomsorg? Behöver jag en au pair eller räcker det med barnvakter? Är det lätt att hitta barnvakter som är villiga att jobba ibland på nätterna i Stockholm? Är det lätt att hitta någon barnvakt långsiktigt? Hur ser kostnaderna ut? Finns det andra alternativ för första månaden, om man vill ha extra hjälp då?  Sen har jag begränsat med pengar också, så att anställa en heltids nanny funkar inte. Men jag får nog vara beredd på att lägga en stor del av min lön på hjälp.

Just nu kollar jag på lägenheter, men frågan är om det räcker med att köpa en trea eller om jag behöver en fyra? (om jag ska ha au pair).

Och vad gäller pappadagar som vänner kan ta, hur mycket skulle de förlora ekonomiskt på det? Om ingen av ens vänner vill ta sådana, finns det andra sätt att hitta frivilliga?

Jag är också känslig för sömnbrist. Så det är du inte ensam om.
    Men jag klarade att ta hand om båda mina barn ändå.
    Det är något man får ta med i beräkningarna när man skaffar barn.
    Och man får tänka att det är en kort tid som detta pågår.
    Jag är visserligen tillsammans med mina barns far.
    Men jag fick ändå ta många nätter ensam då han jobbar skift.
    Man klarar det.
    Om du tror att det kommer att bli svårt så kan du kanske be dina föräldrar om hjälp även om de bor långt bort.
    De kanske kan komma och bo hos dig ett tag?
    Det närmar sig ju semestertider också.
  • Persikaplommon

www.svd.se/au-pair-bluffen-kvinnor-utnyttjas-av-barnfamiljer

De från Filippinerna ska vara bäst om man vill utnyttja dem.

Det blir knappast max 25 timmar / vecka om barnflickan tar flera nätter om veckan.

Tjejen jag kände fick gå upp flera gånger om natten , och värdfamiljen tyckte att bara tiden hon var uppe räknades som jobb.

Inte hela natten oavsett hur ofta hon blev väckt.

Anya85 skrev 2020-06-20 17:23:39 följande:

Om du har möjlighet skulle jag råda dig att ta en au-pair.

De från Filippinerna ska vara bäst.

Men du måste komma överens med henne innan om att du vill att hon tar nätterna.

Annars hade jag faktiskt rått dig att ta henne på dagarna istället, barnet är betydligt mycket mer krävande då.

• viseversa
    Persikaplommon skrev 2020-06-21 12:57:37 följande:
    www.svd.se/au-pair-bluffen-kvinnor-utnyttjas-...

De från Filippinerna ska vara bäst om man vill utnyttja dem.
    Det blir knappast max 25 timmar / vecka om barnflickan tar flera nätter om veckan.
    Tjejen jag kände fick gå upp flera gånger om natten , och värdfamiljen tyckte att bara tiden hon var uppe räknades som jobb.
    Inte hela natten oavsett hur ofta hon blev väckt.

Anya85 skrev 2020-06-20 17:23:39 följande:

Om du har möjlighet skulle jag råda dig att ta en au-pair.
    De från Filippinerna ska vara bäst.
    Men du måste komma överens med henne innan om att du vill att hon tar nätterna.
    Annars hade jag faktiskt rått dig att ta henne på dagarna istället, barnet är betydligt mycket mer krävande då.
    mao slavarbete. fy fan!
  • Persikaplommon
    viseversa skrev 2020-06-21 13:04:00 följande:

mao slavarbete. fy fan!

Precis.

De skickar hem pengar till familjen och har inte råd med att flyga hem...

Så de kan utnyttjas till det grövsta. Familjen betalar visum och flygbiljett hit. Och visumet gäller bara för au - pair jobb.

Alla som har au pair tjejer utnyttjar inte dem givetvis , många jobbar enligt reglerna och behandlas bra , men det förekommer slavliknande förhållanden också.

De flesta jag kände tog hand om dagisbarn / mindre skolbarn några timmar på eftermiddagen och inte spädbarn hela nätterna.
  • mega bitch
    CharlotteiStockholm skrev 2020-06-20 12:33:34 följande:

Hej,

Men hur kan du inte ha koll på detta om du nu planera ditt liv efter det??

"Öh, vad kostar en nanny?" Mycket pengar
    "Jag har begränsat med pengar." Taskigt.
    "Kollar på lägenhet, ska jag köpa en trea eller fyra"  Alltså I STOCKHOLM som ENSAMSTÅENDE, ska du vara glad om du hittar en 1a. Inte en chans i hela helvetet att du får lån till en fyra! Och hyresrätter finns inte.

"Jag tänker gå ut utan barn och då ska jag ha en barnvakt." Varför skaffar du ens barn om du nu är ensamstående?

Sorry Charlotte, du låter som ett praktvåp. Tycker så synd om ditt kommande barn.
  • GGN
    viseversa skrev 2020-06-21 11:53:50 följande:

haha så du jämför ett barn med stort behov av närhet och trygghet från sin/sina föräldrar med en bil? Hoppas du inte har egna barn. och jo sömnbrist är något masn får räkna med när man skaffar barn. Och inte fan har alla familjer en barnflicka som tar hand om deras bebisar på nätterna. Dom allra flesta klarar det helt själva kors i taket.

Missade du att TS skrev "var tredje natt"?
Svar på tråden Au pair, barnvakt eller annan hjälp?