• PaulieJ

Hjälp mig med min växt

Jag har inte gröna fingrar... o alrig haft. Alla mina växter och blomor jag haft har dött

Nu köpte jag en guld palm för jag velat ha en länge..Men e rädd ska döda den.. snälla hur tar man hand om den o vad ska göras för den ska hålla sig fin och levande?

Hur ofta och hur mycket ska jag vattna. Nu känner jag på den och jorden e helt torr

• Svar på tråden Hjälp mig med min växt
  • Aniiee

Börja med att plantera om den i ny jord i en lite större kruka, om du just tagit hem den och inte gjort det. Se till att ha lecakulor eller sten i botten, och kruka med hål (ställ på ett fat) så du inte dränker den. Ställ den på rätt ställe också, ljust men inte i direkt sol.

Guldldpalmer vill gärna vara lite fuktiga. Vattna igenom ordgentligt och vänta sedan med att vattna igen tills den börjar bli torr. Hur fort det går beror dels på storleken och dels på hur luftfuktigheten är. Har du torr luft hemma så duscha den gärna med en blomspruta då och då. Glöm inte att ge en halv dos växnäring någon gång i månaden.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • annabellelee

Hur ofta du ska vattna beror såklart på vädret - är det soligt vattnar du oftare. Jag har en jätteguldpalm och nu på sommaren vattnar jag den nog varannan dag, men på vinternax nån gång i veckan. Men känn gärna på jorden, det funkar bra!

Ställ den gärna ljust, den vill inte stå för mörkt.

• PaulieJ

Jag köpte den på ikea som är i en plast kruka men hur större ska man ha? Jag köpte rotting kruka till

Svar på tråden Hjälp mig med min växt