Ångest byte av förskola
Hej, behöver lite input från andra då jag har sååå mycket ångest inför byte av förskola för min son på 1 år och 9 månader.
I januari fick vår son plats på en förskola som inte var vårt förstahandsval. Vi tackade ja och valde att stå kvar i kön till förstahandsvalet. Förskolan är för tillfället i tillfälliga lokaler då nybyggnad pågår och beräknas vara klart hösten 2021. Lokalerna är inte världens bästa men pedagogerna har gjort det bästa av situationen. Förskolan som han går på nu har visat sig ha världens bästa pedagoger, engagerade och är helt underbara! Han trivs väldigt bra, har bra med lekkompisar (nämner vännernas namn flera gånger om dagen när han är hemma) osv. Vi trivs väldigt bra helt enkelt. Avståendet är ca. 8 min med bil.
Nu har vi fått plats på vårt förstahandsval med start i höst. Överlag har den nya förskolan VÄLDIGT bra rykte och alla i närområdet är nöjda med pedagoger, lokaler mm.
Avstånden till nya förskolan är 5 min promenad. Det korta avståndet underlättar hämtning/lämning då vi funderar på att skaffa ett till barn inom kort.
När vi lämnade besked i mars och tackade ja till bytet kändes det självklart. Men nu har jag så mycket ångest och känner mig väldigt osäker.
Är det rätt att byta? Eller ska sonen få gå kvar? Känns som att jag rycker bort honom från den tryggheten han har på förskolan och att jag tar vår bekvämlighet före hans trygghet...
Kom gärna med råd.