• RenLuft

Hur kan man fånga spindlar i sin bostad utan att skadad den. Slänga ut genom fönstret eller gå ut till entré/till gräsmattan och släppa ut insekterna/spindlar?

Hej!

Nu är sommaren här och lite småkryp måste väl vara fullt normalt att få kanske? Första spindeln jag la märke till var i badrummet. Jag såg hur snabb spindeln var och bestämde mig för att dammsuga upp spindeln.

Jag vill inte hålla på och dammsuga upp alla insekter och spindlar jag får syn på. Blir ju mängder som dör helt onödan!

Jag vill fånga upp spindlarna, men vet inte det bästa sättet utan skadad spindeln. Jag vill inte fysiskt tvinga mig kasta den i en liten burk för att sedan släppa ut den. Den är väldigt snabb!

Tack för svar! Glad

BONUS!

Jag undrar om man kanske skulle ha en mini-terarrium för spindeln. Vilket är det bästa ''hemmet''. Hur kan jag göra för att det skall kännas så bra som möjligt för spindeln?

Dum fråga: Vad skulle den äta. Alla sorts insekter? Blir jag illa tvungen att plocka på mig insekter utomhus eller kan spindlar äta någonting annat?

Åhhh, så spännande!! SoligSkrattande

• Svar på tråden Hur kan man fånga spindlar i sin bostad utan att skadad den. Slänga ut genom fönstret eller gå ut till entré/till gräsmattan och släppa ut insekterna/spindlar?
  • Moder1

Jag lyfter ut dem på balkongen.

De som är i badrummet är där året runt

• Kicias

Spindelfångare! Spindeln sugs upp med ett litet vakum, och sen kan man släppa ut den. Det är som ett rör. Funkar superbra! Googla!

• tinus

Du kan ju inte dammsuga upp spindlarna! Det är inte snällt. Varför inte välkomna dom i ditt hem istället? Se dem som dina små husdjur eller inneboende. Du vet väl om att spindlar trivs i ?friska? hus, så var istället glad att du har dem i hemmet och var snäll mot dem.

• RenLuft
    tinus skrev 2020-06-11 09:33:07 följande:

Du kan ju inte dammsuga upp spindlarna! Det är inte snällt. Varför inte välkomna dom i ditt hem istället? Se dem som dina små husdjur eller inneboende. Du vet väl om att spindlar trivs i ?friska? hus, så var istället glad att du har dem i hemmet och var snäll mot dem.

Jag damsög upp spindeln för att jag ville ha bort spindeln. Men kände att jag inte vill syssla med att plåga/döda alla insekter. Det blir för mycket till slut. Jag skapade denna tråd för att få tips om att hjälpa småkrypen :)
    Kicias skrev 2020-06-11 08:02:33 följande:

Spindelfångare! Spindeln sugs upp med ett litet vakum, och sen kan man släppa ut den. Det är som ett rör. Funkar superbra! Googla!

Jaha, är det sant?! :D

Så om man har rent i hemmet, betyder det bara att spindeln trivs i mitt hem alltså än att om jag hade det ostädat så skulle det absolut inte dykt upp?

Coolt!!! :)

• Bjoer

Jag brukar bara få dem att krypa upp på handen och sen gå ut och skaka av dem. Eller så tar man ett glas och ett papper och fångar dem. Även om de är snabba så är de inte så smarta. ;)

• Tow2Mater

Spindlar kan bitas, betten blir som stora kliande myggbett, inget man vill ha inomhus.

• annabellelee

Jag har då aldrig blivit biten av en spindel. Jag brukar också låta dem krypa upp på handen. Gillar man inte den närkontakt, se till att ha ett papper och glas redo.

Sätt glaset över spindeln och skjut in pappret under glaset så kan du enkelt lyfta ut spindeln. Jag brukar släppa ut spindlar under sommarhalvåret, men på vintern låter jag dem vara och övervintra inomhus.

Spindlar äter kvalster och små insekter och jag ser dem som nyttodjur.

• MaackT

Låt den vara i fred så sticker den snart. De brukar inte gilla att bli ertappade mitt i rummet.
    Och spindlar kan bitas. De är ju inte farliga i Sverige men de där förbannade betten slutar ju aldrig klia!

• Alltarupptaget37

Jag kan varmt rekommendera My Critter Catcher, jag beställde den från USA. Med den har vi kunnat få ut oönskade spindlar, husflugor, getingar, mygg osv. Den är väldigt smidig, man slipper involvera pallar för att nå upp med en glasburk och ingen skadas.

Svar på tråden Hur kan man fånga spindlar i sin bostad utan att skadad den. Slänga ut genom fönstret eller gå ut till entré/till gräsmattan och släppa ut insekterna/spindlar?